UC400ETH

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UC400ETH

Bericht door JackBerkhout »

[quote="karangetang"]Jack, mijn complimenten dat je al zo ver bent gekomen . Eén vraagje: werk je nu vanuit Mach 3 omdat ik begrepen had dat je nog geen licence hebt voor de UCcnc software?
Hoi karangetang, inmiddels heb ik die en werkt het dus met UCCNC.
Dat is allemaal nieuw voor mij en ook Mach3.

Twintig jaar geleden heb ik mijn CNC tafel gebouwd met ISEL spulletjes, eigen ontworpen stepper drivers (50V 10x microstepping, met PIC, switched-mode output current sensing), een eigen-geschreven DOS programma (real-time) in C die dat aanstuurde en een Windows CAD programma (in C++) die daar weer mee communiceerde, via RS3232. :lol:
In die tijd vond je weinig voor hobby-CNC.
Ik maakte er onder ander klokkentandwielen (restauratie, het fijne werk) mee.
De tafel is nog vrij groot, omdat ik er destijds ook mooigevormde luidsprekerboxen mee wilde maken, maar dat is er nooit van gekomen.
Ik heb er ook veel PCB's mee geboord. :-) De boards mochten ook nog wel gedraaid liggen, de machine kon zijn assenstelsel gewoon mee draaien met het board, door twee punten op de rand vast te leggen. En ook nog verschalen, omdat lange prints uit een inktjet printer niet altijd zuiver 100% geschaald waren, vanwege de papier transport rol (omtrek, papierdikte). Zo zou je net iets naast het hart van de soldeereilandjes boren zonder verschaling.
Verder heb ik in een kunstof spiegel een geditherde photo gemaakt, met putjes van 0.1mm, die lichten op met ledstrips aan de kanten. Zoals een photo uit de vroeger inkjet printers geditherd waren.
Maar ja tijd voor wat moderns, ik heb inmiddels een gezin en kan al die oude software van mezelf niet meer onderhouden, ik kwam af en toe nog wel eens een kleine bug tegen, of wilde weer wat nieuws. :-) Het schreeuwde om wat vernieuwing, zeker na het stuk gaan van de DOS-PC.

Dit is dus wel een leer-traject, maar de basics snap ik wel.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UC400ETH

Bericht door JackBerkhout »

benkr schreef:Dit gaat steeds verder off topic, daarom toch een vraag aan de topic starter:
Is jou vraag inmiddels beantwoord? Of ben je nog steeds weinig wijzer?

Misschien toch nog een keertje opnieuw de vraag stellen.
Dag Ben, ik vind de hulp in de forum geweldig! Dank jullie wel.
Ja, nog wel wat vragen, maar wellicht moet ik het in verschillende threads doen.
Maar ik ga mezelf even de tijd gunnen om me er verder in te verdiepen, nu e.e.a. werkt.
De documentatie is niet alles.
Ik denk dat ik in UCCNC de Jogging niet fijn vind werken, "Continous" lekker snel en langzamer te maken, maar "Step" daarentegen veel te langzaam.
Dat zou toch beter moeten kunenn... Genoeg uit te vinden.
Ook zou ik denk ik wat physieke knopjes daarvoor leuk vinden, i.p.v. met de muis klikken om te joggen, die ik op de UC400ETH aansluit, en die een (custom) jogging verwezenlijken.
Kan zoiets? (Vast wel)

In mijn eigengemaakte oude opzet had ik dials (met optische encoders) om extact te positioneren op bijv. 0, 0.
Dat zal wel niet meer kunnen in deze moderne tijd... :-)
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: UC400ETH

Bericht door karangetang »

Jack leuk dat je wat over jezelf en je ervaring verteld.. Ik ga je volgen en zie dat je aardig ingevoerd bent en veel zelf voor elkaar kan krijgen dus dat joggen zal je ook nog wel gaan lukken ..
Laatst gewijzigd door karangetang op 22 jan 2017 23:32, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: UC400ETH

Bericht door benkr »

Jack wij gebruiken daar tegenwoordig een zgn. electronisch handwiel voor, dat is een flink grote knop met zelfs een hendeltje er aan zodat je nog sneller kunt ronddraaien, en daarachter zit een pulsgever, vaak met 100 pulsen per omwenteling. De pulsen zijn 2 signalen die 90 graden verschoven zijn, met een truukje kun je daar de richting uit destilleren, net zoals dat bij de vroegere muizen gebeurde. Zo'n handwiel kun je met een stukje software in je besturing knopen, het kan eventueel (zo doet Pokeys dat) keycodes genereren die eigenlijk toetsenbord input emuleren. dat moet jij, als ik je voorgeschiedenis lees, best zelf kunnen maken. Meestal hebben die handwielen dan ook nog extra knopjes om de as te kiezen die je bestuurd (X, Y en Z), en om te bepalen hoeveel kliks elke klik van het handwiel doorgeeft aan de besturing (x1, x10, x100 en x1000)
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UC400ETH

Bericht door JackBerkhout »

Ik merk dat ik hier heel veel kan leren, jullie weten er allemaal veel van af.
Hoi Ben, grappig met dat elektronische handwiel, zo werkte dat bij mij precies zo!
Het was een box voor een 3d unix workstation, waarmee je modellen op het scherm kon manipuleren (jaren 80), en die heeft 9 dials (3x3) en een rs232 uitgang. Ik gebruikte dus x, y, z, grof, midden en fijn regeling.
Zelf gebruikte ik die encoders ook, in diverse embedded projecten. Je kunt er zelfs meer resolutie uithalen, maar vaak maakte ik de stapgrootte variabel aan de hand van de draai snelheid, zodat je bij langzaam draaien meer een fijn regeling krijgt en bij snel draaien sneller "thuis" bent, zoals bij een muis met acceleratie zeg maar. Ik programmeer veel op 32bit ARM in C++.

Je weet er heel veel van, en dat van die 400kHz zal inderdaad te korte pulsen leveren voor de drives. Ze moeten smal genoeg zijn om 400kHz mogelijk te maken. Ik zal het met een scoop of logic analyser kunnen checken. Die laatste heeft een lekkere meetdiepte een ik kan de pulsbreedtes goed aflezen. Daar kom ik morgen even op terug, met de meetresultaten.

Ik ben zeer geïnteresseerd in dat elektronische handwiel, waarover je het hebt! Heb je daar meer informatie over?

Vergeef me typos, geswiped op mijn telefoon, dit keer...
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 23 jan 2017 00:30, 5 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UC400ETH

Bericht door DaBit »

Ben bedoelt dit soort dingetjes: http://www.ebay.com/itm/CNC-Eletronic-H ... Sw8d9UwGnG

In vele soorten en maten te krijgen.

Maar als ik jouw verhaal zo lees ben je meer iemand voor LinuxCNC. Daarmee ben je redelijk flexibel om zaken naar je hand te zetten; als jij je machine de lambada wil laten dansen als je aan het handwieltje draait dan doe je dat.
En als je overweg kunt met C dan kun je het laten kletsen met wat je maar wil en ze maken het je makkelijk ook. Met 50 regels C-code (of Python, met wat meer beperkingen) kun je al heel wat doen. Ook bijvoorbeeld die oude box met encodertjes die je al hebt gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UC400ETH

Bericht door JackBerkhout »

Hoi DaBit, bijna alles draait hier op linux.
Het was inderdaad een afweging, maar omdat ik een gezin heb, en een jongen van net 4 (half-Thais), wil ik de tijd die ik er in moet stoppen een beetje binnen de perken houden. Mijn oude code is iets over de 300.000 regels code, als ik het mij goed herinner, niet voor herhaling vatbaar. :roll: Python ken ik ook wel, leuk dat linux cnc. En je zei dat de hoeveelheid code kan meevallen voor linux cnc, maar ik heb de UC400ETH, dat vind ik ook een leuke controller. Mijn zoontje heeft met de muis de steppers (proefopstelling) ook al voor een achteruit laten draaien. Krijgt het met de paplepel ingegoten... :lol:
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UC400ETH

Bericht door DaBit »

Ik spreek je over een jaartje nog wel een keer als de frustratie over wat je allemaal niet kunt zonder omwegen en wel zou willen oploopt :lol:

In LinuxCNC zijn de standaarddingen net zo goed makkelijk. CD of USB stick met OS+LinuxCNC in de PC duwen, installeren, wizard draaien, klaar. Het begint pas als je van de gebaande paden af wil.
Maartoch, kwa in texteditor geklopte code en configuratie zit mijn freesmachine misschien op 1000 regels, de draaibank op 300 ofzo. En dat is allemaal voor 'rare geintjes'; het servosysteem met terugkoppeling via glaslinealen op de frees, het eigen setje bedieningsknoppen op de draaibank, etc.

Die twee van mij hadden toen ze kleiner waren meer interesse; ik draaide tijdens de bouw regelmatig een paar boutjes los om aan de oudste te vragen of de 'chef werkplaats' ze even vast wilde schroeven.
Inmiddels is het meer dat ze graag hebben dat het gewenste item 3 minuten geleden klaar was. Gister moest meneer weer een zwaard hebben, en hij was pisnijdig dat-ie een stuk kunststof, een meetlat, een pen en een zaag kreeg. Dat was niet helemaal de bedoeling geloof ik :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UC400ETH

Bericht door JackBerkhout »

Voor DaBit,
geweldig, leuk verhaal met je kinderen!! Hahaha.
Ja er zit zeker wat in met dat LinuxCNC, ik zal het maar goed in mijn gedachte houden.

Voor Ben, ik vertelde dat de steppers niet meer werkte als de UC400ETH op een kernel frequentie van 400kHz was ingesteld. Je sloeg natuurlijk de spijker op z'n kop met de pulsbreedtes en frequenties:

Met hoogst de mogelijk velocity bij de gekozen kernel frequenties:
Kernel frequency: 400kHz: Uitgangsfrequentie 400kHz, Pulsbreedte 1.25uS (50% duty cycle)
Kernel frequency: 200kHz: Uitgangsfrequentie 200kHz, Pulsbreedte 2.5uS
Kernel frequency: 100kHz: Uitgangsfrequentie 100kHz, Pulsbreedte 5uS

De ES-D808 is gespecificeerd op "Pulse Input Frequency 0 - 200 kHz", dat verklaart het voldoende. :lol:
De snelheid is in ieder geval fantantisch. Ik heb 1000 steps/mm, dat werkt heel goed, en de motoren zijn aardig stil wanneer ze draaien.

Ik vind het erg gaaf zoals jullie mij allemaal verder helpen!
Dit is echt een leuk forum!
Ik heb een goede electronica en software achtergrond, maar het is dat ik niets weet van goede break-out boards (BOB's?) en nog weinig weet van de nieuwe software. Ik plan op dit moment UCCNC te gebruiken, zonder goede fundering daarvoor, behalve dat het met de UC400ETH goed zal werken, en daar nog veel ontwikkeling gaande is.

Op dit moment denk ik dat de schermen "Configuration -> I/O Setup" en "I/O Trigger" mogelijkheden zouden kunnen bieden voor een mooi paneeltje met wat knopjes en een handwiel. Hier moet ik nog even over nadenken.
Als iemand hier veel van weet, dan zou je mij enorm kunnen helpen.
De UC400ETH heeft maar 10 ingangen, dus heb ik een PoKeys57UT besteld en ook zo'n encoder handwiel om eens mee te spelen. De encoder werkt wel op de Pokeys, maar of dit weer soepel kan werken met UCCNC weet ik nog niet.
Zodra ik e.e.a. uitgevonden heb hierover laat ik het weten.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: UC400ETH

Bericht door karangetang »

Jack ,, je gaat snel...


Ik begrijp dat de PoKeys57UT een usb conectie heeft met je pc
Nu is de vraag of UCCNC tegelijkertijd connectie kan maken met je ETH400 via Ethernet en met je pokeys via usb

Je kan ook overwegen een UC300ETH te kopen en je UCE400ETH te verkopen of in reserve te houden? de UCeth300 heeft veel meer in-en uitgangen heb ik begrepen... Ik zie al je weet veel meer dan ik en ik ga je goed volgen en mísschien heb ik straks jou hulp wel nodig ..want zo'n knoppen paneeltje zie ik ook wel zitten


"There are 5 pieces of IDC26 digital I/O ports on the board"
" All ports have a total number of 36 digital outputs and 49 digital inputs."

http://cncdrive.com/MC/UC300ETH%20datas ... manual.pdf

welke encoder heb je besteld ???
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: UC400ETH

Bericht door andrefc101 »

karangetang schreef: Nu is de vraag of UCCNC tegelijkertijd connectie kan maken met je ETH400 via Ethernet en met je pokeys via usb
Pokeys communiceert helemaal niet met UCCNC of wat dan ook, het emuleert alleen maar toetsaanslagen cq. combinaties (in een macro). Werkt dus altijd!
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: UC400ETH

Bericht door karangetang »

Nog een vraagje liet je onbeantwoord: welke encoder heb je besteld ?
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UC400ETH

Bericht door JackBerkhout »

Dag Karangetang,
Deze heb ik besteld:
Electronisch Handwiel 60mm
5 VDC
100 pulsen per omwenteling
Materiaal: aluminium
https://www.hardware-cnc.nl/nl/winkel/r ... 0mm-detail
En het werkt inderdaad zo als Andre heeft uitgelegd.
Als je een tweede toetsenbord aanlsuit, merk je dat je daarmee ook kan joggen (en typen).
De PoKeys57UT doet precies dat, maar je sluit er knopjes op aan, en ook het handwiel.
In een later stadium kom ik hier op terug, als ik het in huis heb en e.e.a. getest heb.

Ik heb ook mooie knopjes gevonden:
http://nl.farnell.com/webapp/wcs/stores ... g%20Return

Ik heb een foutje gevonden in UCCNC denk ik.
Met het Jogging layover vanaf de linkse kant.
In Continues mode kan je de Jog feed % instellen, maar in Step mode werkt dat niet, en is de snelheid veel te langzaam, zelfs als de Jog feed op 100% staat. Ik heb het cncdrive.com voorgelegd...
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: UC400ETH

Bericht door benkr »

Plaats reactie