UCCNC controle paneel (wat erop)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door JackBerkhout »

Ik gebruik UCCNC met een UC400ETH (misschien stap ik over op een UC300ETH-5LPT om wat meer ingangen en uitgangen te hebben)

Het is misschien wel leuk om ideën uit te wisselen over de knopjes op een bedieningspaneel.
Voor het paneel denk ik aan de volgende knopjes en lampjes (in de knopjes).

Jog Control:
Axis Select: "X", "Y", "Z" (3 knoppen)
Step Rate: "0.001", "0.01", "0.1", "1" (4 knoppen)
De MPG zelf

Spindle Control:
"On/Off" (toggle) (1 knop)
Override: "+" en "-" (2 knoppen)

Misschien nog een Potentiometer met 2 knoppen "Auto" en "Manual".
Hiervoor gebruik ik dan een flipflop en een relais om het 0-10V signaal om te zetten, een keuze uit de loper van de potmeter (Manual) of de uitgang van de PWM naar 0-10V omzetter (Auto).

Move: "Home" (1 knop)
"Z Up" (1 knop) Dit is verkort voor "Z retract".
Coolant: "Mist" en "Flood" (2 knoppen)
Feed "+" en "-" (2 knoppen)

Zero: "X", "Y", "Z" (3 knoppen) Zet de waarden op 0 bij de huidige positie.

Cycle: "Start", "Line", "Hold", "Stop" (4 knoppen)

In de configuratie heb ik onderstaande instellingen gemaakt in
Configuration -> I/O Trigger -> Output Trigger en
Configuration -> I/O Trigger -> Hotkeys,
gegroepeerd per knopje/lampje.
Wat uitleg:
Met "1.09" bedoel ik port 1, pin 9.
Met "P.23" bedoel ik Pokeys pin 23, welke bij het aan ground leggen een character genereert, alsof het een keyboard is. Voor P.23 een 'v'. Zo bespaar ik veel inputs op de UC400ETH.
Fun is een Functie, zie "Buttons_by_number.htm".
Voor LEDs, zie "LEDs_by_number.htm"
Ik hoop dat onderstaande duidelijk is.
'X', 'Y', en 'Z' roepen dus twee functies aan, bijv. MPGXaxisselect en MPGmultimodeselect.

P.16 Key 79 O Fun 100 ZeroX - Zeros the X axis position.
P.17 Key 80 P Fun 101 ZeroY - Zeros the Y axis position.
P.18 Key 81 Q Fun 102 ZeroZ - Zeros the Z axis position.
P.19 Key 82 R Fun 131 Gotozero - Moves all axis to the zero position with a rapid linear interpolation movement.

P.23 Key 83 V Fun 145 Offlinetoggle - Toggles the offline button.
1.09 Out LED 212 Offlinemode - On when the offline mode is active.
P.20 Key 83 S Fun 128 Cyclestart - Makes a cyclic run on the loaded G-code file.
2.14 Out LED 54 Cyclestart - Active when a G-code execution cycle is in progress.
P.21 Key 84 T Fun 129 Runsingleline - Executes one line of code (the actual code line) of the loaded G-code file.
2.09 Out LED 55 Runsingleline - Active when a Single line G-code execution cycle is in progress.
P.22 Key 85 U Fun 130 Cyclestop - Stops the G-code execution.

P.05 Key 88 X Fun 220 MPGXaxisselect - Selects the X axis for the MPG jog.
Fun 228 MPGmultimodeselect - Selects the multi step jog mode for the MPG.
2.05 Out LED 155 MPGXaxisselect - On when the X axis is selected for the MPG jog.
P.06 Key 89 Y Fun 221 MPGYaxisselect - Selects the Y axis for the MPG jog.
Fun 228 MPGmultimodeselect - Selects the multi step jog mode for the MPG.
2.06 Out LED 156 MPGYaxisselect - On when the Y axis is selected for the MPG jog.
P.07 Key 90 Z Fun 222 MPGZaxisselect - Selects the Z axis for the MPG jog.
Fun 228 MPGmultimodeselect - Selects the multi step jog mode for the MPG.
2.07 Out LED 157 MPGZaxisselect - On when the Z axis is selected for the MPG jog.

P.01 Key 75 K Fun 241 Jogsteprate0001 - Sets the jog distance when stepping mode to 0.001 Units.
2.01 Out LED 148 Jograte0001 - On when the step jog rate is set to 0.001 units.
P.02 Key 76 L Fun 164 Jogsteprate001 - Sets the jog distance when stepping mode to 0.01 Units.
2.02 Out LED 149 Jograte0010 - On when the step jog rate is set to 0.01 units.
P.03 Key 77 M Fun 165 Jogsteprate010 - Sets the jog distance when stepping mode to 0.10 Units.
2.03 Out LED 150 Jograte0100 - On when the step jog rate is set to 0.1 units.
P.04 Key 78 N Fun 166 Jogsteprate100 - Sets the jog distance when stepping mode to 1.00 Units.
2.04 Out LED 151 Jograte1000 - On when the step jog rate is set to 1 units.

P.08 Key 73 I Fun 114 M3toggle - Toggles the M3 spindle CW button.
2.08 Out LED 50 SpindleCW - Active when the spindle is rotating Clockwise.
P.09 Key 69 E Fun 116 M7toggle - Toggles the M7 mist button.
1.16 Out LED 52 Miston - Active when the mist coolant is on.
P.10 Key 70 F Fun 117 M8toggle - Toggles the M8 flood button.
1.17 Out LED 53 Floodon - Active when the flood coolant is on.

P.11 Key 71 G Fun 522 Feedholdtoggle - Toggles the feedhold button.
1.08 Out LED 217 Feedhold - On when the feedhold button is active.

P.12 Key 65 A Fun 132 FROincrease - Increases the Feedrate override value.
P.13 Key 66 B Fun 133 FROdecrease - Decreases the Feedrate override value.
P.14 Key 67 C Fun 134 SROincrease - Increases the spindle speed override value.
P.15 Key 68 D Fun 135 SROdecrease - Decreases the spindle speed override value.h'

P.24 Key 87 W Fun 20000 Z Up - Z Up

Voor Z Up gebruik ik deze macro:
m20000.txt:
double safeZ = exec.mainform.UCsetup.UCset.Generalsettings.SafeZ;

if(exec.GetZpos()<safeZ) //Move Z only if the Z coordinate is lower than the safeZ
{
exec.Code("G00 Z"+ safeZ); // Move Z up to safeZ defined by user, above the zero plane
while(exec.IsMoving()){}
}
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Iedereen mag de kerstboom bouwen die die mooi vind.
Ik ben meer van het praktische.
Die Jog control, als je een elektronisch handwiel hebt, doe je eigenlijk alleen nog een jog in continu mode.
(ik gebruik die jog incrementen een enkele keer als ik de klem uitklok, zet ik de increment maat op 100mm)
Als je die jog als elektronisch handwiel bedoelt, dan ok, maar dan zou ik de keuze van de as en increment ook op de MPG willen hebben.
Ik zou es naar een bedieningspaneel kijken van een wat 'meer ervaren' besturing.
11593
Een on/off knop voor de spindel lijkt me om diverse redenen niet heel prettig / veilig.
+/- knoppen voor override lijken me ook een ramp om te bedienen. Dat is net zo iets als je gaspedaal vervangen voor 2 druktoestjes op je stuur. ( ja de cruisecontrol doet dat ) Maar met een potmeter heb je veel meer gevoel.(dat kan ook een 16 standen schakelaar met weerstandnetwerk zijn )

Knoppen voor X0, Y0, Z0, heb ik nog nooit begrepen, frees laten raken aan je werk levert een X-2 (frees 4) of zo op, toolsetter op je werk levert een Z43.1 of zo op.

Cycle start-stop lijkt me voldoende, line en hold geen idee. hold is denk ik dat het programma blijft staan, maar de spil blijft draaien ( dat draai ik m'n F% gewoon op 0) line kan iets met blok voor blok zijn, kan handig zijn.
Kan een beetje besturingsafhankelijk zijn, dat hold een stop is zonder reset, ja dan heb je ze alle 2 nodig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door DaBit »

Ik heb op de draaibank potmeters voor de override-percentages en jogsnelheid. Na een tijdje gebruik moet ik tot de conclusie komen dat ik het eigenlijk niks vind, en als ik er een ringetje met vaste 'indexen' achter zou leggen zodat het zich gedraagt als een meerstandenschakelaar dan vind ik het nog steeds niks.
Ik gebruik namelijk vooral de jogsnelheid veelvuldig als soort van 'G1 commando', en die zet ik niet altijd netjes terug op 100%. Dan kun je wel eens een week later voor een verrassing komen te staan.

Een simpel rotary encodertje type 'volumeknop versterker' is veel praktischer. Dan begint de boel bij opstarten op 100%, en elk klikje is dan bijvoorbeeld een procent erbij of eraf of 10mm/min erbij of eraf.

Kwa keuzeschakelaar spindelsnelheid manual of auto, mwoah, zou ik ook overkill vinden. Ik vind in het MDI venster 'S6000 M3' intikken veel handiger.

Op de frees heb ik jogging op de 'afstandsbediening', het losse kastje dat ik in de hand heb. Zowel het handwieltje als de continu-jog knoppen (en die vind ik persoonlijk onmisbaar). Ik heb ook geen 'Z helemaal omhoog' knop nodig; ik druk gewoon de continu-jog knop in tot de frees hoog genoeg staat naar m'n zin. Dat is vaak niet eens bovenin.

Naast as-selectie, wieltje, continu-jog (X+/X-, Y+/Y-, Z+/Z-) en stop wil ik geen poespas op de 'afstandsbediening'. Ik bedien dat ding 9 van de 10 keer blind en dan wil je niet dat je per ongeluk op een 'ga naar 0,0,0' knopje drukt ofzo, want geheid dat er dan iets krak zegt.

Cycle start, homen, touchoff, etc. doe ik op de frees via het touchscreen. Dat zijn van die dingen die je ook maar hooguit 3x doet tijdens een freessessie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door benkr »

Als je een Pokeys57U hebt dan kan ik je de keyboard matrix functie aanbevelen, dat scheelt een hele boel in- en outputs en het werkt perfect, je kunt er zelfs macro's mee onder matrixtoetsen plaatsen. Wat ik nog moet maken is toetsen die hun functie behouden na het loslaten van de toets en lampjes die dat aangeven (in de toets)
Als voorbeeld b.v. de x100 toets naast het Jogwiel daarvan wil ik dat die functie onthouden blijft en dat dit met een lampje zichtbaar is. De waarde 100 wordt via een macro gemaakt, supersimpel (1 spatie 0 spatie 0) allemaal zonder verder code te hoeven maken.

Er loopt van mij een topic over de BF25 Z-as upgrade, daar heb ik ook een discussie gevoerd over het opbouwen van een bedienpaneel en wat voor toetsen er op zouden moeten. En je kunt met die pokeys ook altijd nog zelf aan het programmeren slaan.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door JackBerkhout »

Hoi Ben, dat van die matrix mode wist ik nog niet op de Pokeys, dat bespaart natuurlijk bedrading.
Ik heb het getest, maar voor een matrix moet je de row (1-4) en column (A-D) aansluitingen kunnen toewijzen.
Mijn voorbeeld gaat van max. 16 toetsen uit, dus 4+4=8 aansluitingen.
Bij de Pokeys kan je dan alleen de 4 column aansluitingen toewijzen, vermoedelijk een bug.
Veel praktische ervaring met het paneel heb ik nog niet.
Ik heb er nu dit van gemaakt (althans dat moet het voorlopig worden):
13944
Ik heb nu ook een "Toolsensor met LED (Tool-setter)" besteld.
https://www.hardware-cnc.nl/nl/winkel/t ... led-detail
Hier heb ik de M31 macro voor nodig.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door JackBerkhout »

Waar staat DRO voor? Staat het voor "digital read out"?
Wat is het precies? Het uitlezen van de huidige positie, gewoon de X, Y, en Z waarde?
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 29 jan 2017 12:43, 2 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door audiomanics »

Digital Read Out ?
Ofwel een display met cijfertjes die de posities (relatief en absoluut) weergeven..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door JackBerkhout »

Dank je wel Kees.
Ik ben de M31 macro aan het bestuderen voor de Tool-setter.
Nieuwe stuff voor mij.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door andrefc101 »

Polabs heeft ook een mooi toetsenbord in de collectie (PoNET kbd48CNC) wat je zo op de Pokeys kan aansluiten, heb je gelijk alle knoppen en functies! En laat ik nu zo'n ding in de aanbieding hebben ;-)
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door JackBerkhout »

Hoi Andre, dank je voor het aanbod, ik had die al eens bestudeerd.
Ik maak zelf een paneeltje, dat vind ik leuker.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Afbeelding


Dit is ook een mooie oplossing heb ik gemerkt.. ik heb hier van een forumlid een 2de hands Heidenhain bedieningspaneel overgenomen, en die aan een Pokey's geknoopt.. de potmeters voor speed en feed override zijn aan de EdingCNC CPU geknoopt, al heeft Speedoverride nog geen functie, omdat ik geen VFD aan de Spindel heb hangen.. dat is nog iets voor een toekomstige aanpassing..

je kunt met een Pokeys allerhande macro's programmeren zodat je hele lappen tekst in een programma kan gooien.. en daar heb ik heel veel plezier van..
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door JackBerkhout »

Hoi Arie, dat ziet er heel gaaf uit, en ik merk dat je er heel veel vanaf weet.
Ik ben me een beetje in de nieuwe materie aan het verdiepen, afgestapt van mijn eigen geschreven software. Ik doe voornamelijk 2.5d en kan met LibreCad (linux) tekenen en het dxf converteren naar gcode met SheetCam (linux), en dan gebruik ik UCCNC op Windows.
Maar ik heb een Shuttle barebone (i3) besteld, welke Windows 10 gaat draaien en dan dus UCCNC. Misschien kan ik dan een programma voor Windows vinden om tekenen en dat meteen gcode kan aanmaken. Ik gebruik ook de Pokeys en ga de UC300ETH gebruiken, deze heeft de mogelijkheid om potmeters aan te sluiten voor feed en spindel snelheid override. Ik hoop de UCCNC licentie komende week van cncdrive.com te ontvangen. Dat gaat altijd traag, ik weet niet of ze het vergeten of dat dat zoveel werk is. Meestal stuur ik na enkele weken een mail, waarna ik het alsnog krijg.
Via een macro stuur ik de x, y, z DRO naar een seriële poort, en dat gaat naar een soort arduino aan met 7-segment displays voor op het paneeltje straks. Dat werkt heel goed. Ook feed een spindel snelheid komen o de displays, 5x 8 digits, dus. In de foto zijn er slechts 3 aangesloten...
1401214013
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
benkr
Donateur
Berichten: 7726
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door benkr »

Jack,

Pokeys (57U) werkt zeker goed als matrix keyboard, en je kunt helemaal vrij de rij en kolom pinnen aanwijzen, heb ik ook gedaan en het werkt perfect. Ik denk dat je ergens iets fout hebt gedaan, de manual nog maar eens nalezen.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: UCCNC controle paneel (wat erop)

Bericht door JackBerkhout »

Hoi Ben, dank je wel, dat je mij hiermee wilt helpen.
OK, ik ben eruit!
Voor de Rows moet ik 'Digital output' kiezen, en voor Columns 'Digital input'.
Logisch natuurlijk. :lol:

En Ben, hoelang duurde het voor je die knopjes van banggood.com binnen kreeg?
Ik heb nog steeds niets ontvangen. :roll:
Maar het zal wel 2 tot 4 weken duren.
Banggood geeft geen response op de email, geld kwijt lijkt me.
Heb nu hier besteld, ook niet duur. Alleen zijn ze rond:
https://www.kiwi-electronics.nl/index.p ... 0tijdelijk
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 06 feb 2017 22:35, 5 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Plaats reactie