Ombouw MyDiyCnc

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Vespucci
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:41

Ombouw MyDiyCnc

Bericht door Vespucci »

Hallo,

Graag zou ik mijn MyDiyCnc (Amerikaanse Makelij)(is inmiddels ter zielen) ombouwen naar een Laser Cutter/Engraver.

Ik wil er voornamelijk 2mm Perspex e.d. mee gaan snijden/graveren. Echter ik zie door de bomen het bos niet meer. Kan iemand mij op weg helpen wat een goede en betaalbare oplossing zou kunnen zijn om dit te realiseren.

B.v.d.
Vespucci
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Ombouw MyDiyCnc

Bericht door audiomanics »

Als je een keer 2mm Acryl gesneden hebt wil je ook wel meer, denk ik.
Een Portaalfrees (ik denk dat je dat hebt) is van huis uit wat te langzaam om te laseren. laseren doe je al snel met een halve meter per seconde... ik verwacht niet dat jouw frees zo'n 30M/min of harder loopt.
Je kan de aandrijving ( KO- of trapeziumspindel/tandheugel) vervangen door een direct aangedreven tandriem zodat het wat sneller wordt.
Een 40W CO2 buisje kan dat klusje wel klaren. Maar daar komt nog wel het een en ander bij kijken: een HSP-voeding en een controller.. Hoewel het ook mogelijk schijnt te zijn om met wat truukjes om Mach3 te gebruiken als je alleen wil snijden.. En een CO2 laserbuis leeft alleen wat langer als je 'm van een goede koeler voorzien.. Dus geen bak water met een dompelpompje en een radiator.. Deed ik ook: binnen een half jaar kon ik de buis vervangen..
Je kan je geluk ook altijd nog beproeven met een laser-diode van een watt of 5-10, Bijna net zo duur als een CO2 buis met voeding, zoniet duurder, maar dan heb je aan lage snelheden wel genoeg..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Vespucci
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:41

Re: Ombouw MyDiyCnc

Bericht door Vespucci »

Bedankt voor je antwoord kees.

Al met al een pittig klusje dus. Wellicht is het beter om m'n spindle te upgraden met toebehoren.

Vespucci
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ombouw MyDiyCnc

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Houd er ook rekening mee, dat als je lasert, je de boel aan het verbranden bent. En die lucht wil je niet binnen hebben, en de buren willen heb niet in de tuin. Dus daar moet je iets op verzinnen.
Gesloten ruimte die je kan afzuigen om te beginnen.
(en de lucht van verbrand acrylaat is echt heel slecht en niet geschikt om op te snuiven )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie