UCCNC probing screen en macros

Moderator: Moderators

karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

UCCNC probing screen en macros

Bericht door karangetang »

Dit weekeinde trof ik op het furum van UCCNC de volgende bijdrage aan
http://www.forum.cncdrive.com/viewtopic.php?f=9&t=538

probing macro in UCCCNC

Afbeelding
Het betreft een site van het actieve forum lid A_camera
hier vind je een youtube filmpje.

https://www.youtube.com/watch?v=yILB-EM ... e=youtu.be

Op zijn zeer interessante site kan je er alles over vinden en de macros en scherm pictures dowloaden (gratis)

https://adapting-camera.blogspot.nl/201 ... acros.html

Nog even dit:

Al eerder vroeg ik de moderators om de forum index uit te breiden met een nieuw forum item onder de afdeling "controllers" dat geweid zal zijn aan Uccnc. zowel over de controllers als de software. Het aantal gebruikers ervan groeit en het is jammer dat de kennis erover verloren gaat omdat het verspreid staat in allerlei verschillende draadjes. het maakt het zoeken ook makkelijker .

Helaas hebben de moderatoren op mijn verzoek negatief gereageerd

Wanneer je ook van mening bent dat deze uitstekende controllers en software een serieuze plek verdienen op cnczone, maak dat dan kenbaar .
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: UCCNC probing screen en macros

Bericht door andrefc101 »

Ik ben dat niet van mening.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: UCCNC probing screen en macros

Bericht door karangetang »

Jammer André dat je zo in in je eigen wereldje leeft en geen ruimte wilt geven aan mensen die een andere weg gaan dan jij. Uccnc is een prima programma en goede contollers en er zijn steeds meer gebruikers .. ook deze cnc enthousiasten horen op deze site een plekje te krijgen. of gaan we eerlijkheid halve de anderen (mach3, eding, linux ) er dan maar afgooien?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: UCCNC probing screen en macros

Bericht door andrefc101 »

jammer deze reactie, maar ik gebruik geen Eding, geen Mach, geen Linux enz.... Ik leef dus inderdaad wat mijn controller betreft in mijn eigen wereld. Ook mijn controller heeft geen eigen plek, waar als ik wat wil weten post ik mijn vraag hier gewoon. Tis moeilijk om voor ieder gevalletje een subforum aan te maken. Heb je zelf een idee hoeveel van die enthousiastelingen er zijn hier? Ik heb er al twee geteld......
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UCCNC probing screen en macros

Bericht door DaBit »

karangetang schreef:Wanneer je ook van mening bent dat deze uitstekende controllers en software een serieuze plek verdienen op cnczone, maak dat dan kenbaar .
Dag mag het de andere kant op ook neem ik aan:
Nee, ik vind dat UCCNC nog niet een eigen plek verdient. Tot nu toe is het aantal gebruikers van UCCNC onder de forumleden van cnczone.nl op de vingers van 1 hand te tellen, een gebruikersaantal wat die eigen plek nog niet rechtvaardigt imho.

(of LinuxCNC volgens bovenstaand criteria wel recht heeft op een eigen stekje laat ik in het midden...)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: UCCNC probing screen en macros

Bericht door Breaker »

karangetang schreef:Het aantal gebruikers ervan groeit en het is jammer dat de kennis erover verloren gaat omdat het verspreid staat in allerlei verschillende draadjes. het maakt het zoeken ook makkelijker .
Ehh, even gezocht, er is maar een enkele persoon die, als promotor van UCCNC, gevraagd en ongevraagd informatie geeft in allerlei verschillende draadjes ;-) Het meest relevante staat nog netjes onder deze rubriek.

UCCNC Lijkt me overigens best een net systeem met vaste hardware/software combinatie, beetje zoals EdingCNC is opgezet. Er lijken ook hier best wat meer CNC gebruikers warm voor te maken dus zou me niet verbazen als je gelijk krijgt en de kritische massa later nog bereikt wordt. Voorlopig ben je beter af met andere fora voor hulp & ondersteuning. Vraag is dan:

Is er geen rubriek omdat er geen actieve gebruikers zijn, of zijn er geen actieve gebruikers omdat er geen rubriek is?

Hetzelfde punt kan overigens ook gemaakt worden voor alle Arduino achtige systemen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: UCCNC probing screen en macros

Bericht door karangetang »

Het spijt me de reacties te lezen van lieden die de intentie niet (willen) begrijpen.
Ik vind dat het forum dienstbaar moet zijn aan zijn huidige en toekomstige gebruikers.
Ook vind ik dat mensen die zich willen begeven op cnc gebied geholpen zijn door ze breed te informeren
Uccnc is een volwassen systeem dat zo aantrekkelijk is voor hobyisten omdat het betaalbaar is en zich verder ontwikkeld. Het is een betaalbaar en vooruitstrevend concept na het verouderde Mach 3.
ik meld er over ook om anderen ten dienste te zijn; jammer dat jullie daar zo negatief over zijn.
en voor de zuiverheid: ik ben niet de enige die er over schrijft er zijn er meer .

En ja, waarom niet ook een Arduino en een Estlecam afdeling. Beide zijn echt voor de hobyisten onder de volgers
Het maakt de site van CNC zone alleen maar beter en vollediger
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: UCCNC probing screen en macros

Bericht door DaBit »

Omdat 83000 categorieen niet werkt op een forum. Bij de wat grotere forums zie je wel eens ooit dat er steeds meer categorieen bij komen, tot het niet handig meer is, en er weer een stel af gaan. Dat het forumbeheer terughoudend is snap ik dus wel, het is telkens een hoop werk.
Overigens heb ik daar niets mee van doen; ik ben enkel een frequente bezoeker hier.

Los daarvan vind jij UCCNC een volwassen systeem en Mach3 verouderd, maar anderen denken daar anders over. Mijn frees kun je er niet mee besturen, die van Andrefc101 ook niet zonder kunstgrepen, en zo zijn er meer. Persoonlijk vind ik Mach3 juist een volwassen systeem en UCCNC weliswaar veelbelovend, maar aan de mogelijkheden van Mach3 kan het voorlopig nog niet tippen. En aan de kwaliteit van trajectplanning van EdingCNC waarschijnlijk ook niet. Het zit meer op niveau van bijvoorbeeld PlanetCNC, en die heeft ook geen eigen hoekje.

Heb geduld, als ze in hetzelfde tempo doorgaan zit straks de halve wereld met UCCNC te werken en dan is het geen issue meer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: UCCNC probing screen en macros

Bericht door skillalot »

Ik denk dat UCCNC ver boven planetcnc staat, daar heb ik in het verleden wel eens mee gewerkt en was het toch ook niet helemaal. UCCNC lijkt erg veel op mach3 van wat ik er zo van gezien heb. Screensets, macro's, dro's, leds, buttons, etc, veel dezelfde mogelijkheden. Een gemoderniseerde versie ervan wellicht, met in ieder geval weer ondersteuning. Of het al het niveau van mach3 heeft, geen idee. Mocht ik nog eens genoeg vrije tijd krijgen om ook weer eens een machine te gaan bouwen, dan zou ik het wel eens willen proberen, vooral de hardware staat me wel aan. En als het dezelfde vrijheid heeft als mach3 dan is dat voor mij helemaal perfect.

En of het nou wel of geen eigen plek op het forum heeft, boeit me eigenlijk niet zo. Ik klik vanuit het portaal altijd op nieuwe berichten, en die blader ik allemaal even snel door. Ik kijk nooit zo in de verschillende subforums, en als ik iets specifieks zoek dan gebruik ik de zoekfunctie wel.
Maar als er een subforum voor zou komen dan staat die toch ook niemand in de weg lijkt me. En anders mogen ze sowieso wel eens gaan ruimen. Subforum vacatures met 0 berichten, subforum winpc nc met maar 24 topics...
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: UCCNC probing screen en macros

Bericht door karangetang »

Lijkt UCCNC op mach 3 ???? nou nee .....
Wel is het zo dat je Uccnc hardware vanuit Mach3 kan aansturen met behulp van een plug in
Uccnc lijkt veel meer op Eding maar dan betaalbaarder. De hardware heeft (net als eding) een eigen Arm proseccor die de code omrekent naar pulsjes en kan tot 400 Mhz. Het heeft ook meer keuze mogelijkheden.
de simple controller (die zo simpel niet is) tot en met De UC300ETH met ethernet, 50 ingangen en 36 uitgangen. Ook is een een breackoutboard dat rechtsreeks geschikt is voor servo besturing
Uccnc is integenstelling tot Mach geschreven in C# onder .NET 2.0 framework en Open GL.
Het slimme van de jongens van Ucccn is dat de parallepoort pinnen exact gelijk zijn als mach 3 zodat voor de vervente Mach 3 gebruikers de overstap wel erg makkelijk is. De UC100 steek je gewoon in je aanwezige breackoutboard. Mach3 met een uccnc controller via usb (80 euro) geeft gewoon beter resultaat. Maar voor 130 euro voor software en controller kan je al aan de slag en dat is behoorlijk laag geprijsd en dus erg aantrekkelijk voor hobbyisten.
Ook kan je uccnc volledig naar je hand zetten, er is een screen editor, en uitgebreide documentatie

Remote DRO : Dit is toch gewoon mooi op een apart scherm of tabled of je telefoon
Afbeelding

http://cncdrive.com/forum/viewtopic.php?f=15&t=544
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: UCCNC probing screen en macros

Bericht door serum »

Ik heb er door jou enthousiasme ook naar gekeken en het ziet er goed uit en zal voor een bepaald publiek erg interessant zijn! Ik ben persoonlijk redelijk fan van edingcnc, door de goede support van Bert en het feit dat ik de knoppenlayout erg intuitief vind (als je maar niet de 'volledig blauwe' ui gebruikt). Maar de layout van uccnc staat in mijn optiek al wel ver boven die van mach3 (gokkast), maar als ik weer naar het screenshot van je kijk, krijg ik toch weer het flipperkast idee. die DRO is dan weer prno.. maar de UCCNC software ziet er weer prima uit, ben benieuwd wat het doet. Hang niet te zwaar op de 'subforum' noodzaak, ik gebruik ook de knop 'nieuwe berichten' en de zoekfunctie. Cnczone.com is dan ook een schoolvoorbeeld voor errrug veel subfora.
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: UCCNC probing screen en macros

Bericht door karangetang »

Maar nergens pleit ik ervoor om dit forum uit te breiden tot 8300 items . Je kan natuurlijk alles in het belachelijke trekken.
Mijn pleidooi is enkel uccn toevoegen naast mach3 , Eding en Linux om mensen die opzoek zijn een stukje te helpen en dat is toch een van de doelen van dit forum ...juist voor hobyisten is UCCNC zo geschikt vanwege de lage prijs, terwijl het toch volwaardig is. Kosten spelen nu eenmaal een grote rol.
Het kan veel meer dan de doorsnee hobyïst zal gebruiken.
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: UCCNC probing screen en macros

Bericht door Mcgyver »

karangetang schreef:Maar nergens pleit ik ervoor om dit forum uit te breiden tot 8300 items . Je kan natuurlijk alles in het belachelijke trekken.
Mijn pleidooi is enkel uccn toevoegen naast mach3 , Eding en Linux om mensen die opzoek zijn een stukje te helpen en dat is toch een van de doelen van dit forum ...juist voor hobyisten is UCCNC zo geschikt vanwege de lage prijs, terwijl het toch volwaardig is. Kosten spelen nu eenmaal een grote rol.
Het kan veel meer dan de doorsnee hobyïst zal gebruiken.

Als UCCNC wat gaat groeien in populariteit , dan zal er echt een eigen subforum voor komen omwille het overzicht.
Wat ik tot nu toe zie is dat het aantal topics over UCCNC nog op 1 hand te tellen zijn..

Word er over deze controller/software nou meer gesproken dan zullen wij een eigen subforum aanmaken... zeker als er meer mensen zijn die dit graag zouden willen.. ;-)

Tot die tijd is het zonder enig probleem toegestaan deze controller/software in dit subforum te bespreken ;-)
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: UCCNC probing screen en macros

Bericht door Benny_DS »

Ik wil even dit zeggen.
Ik was niet op de hoogte van het bestaan van UCCNC tot ik enkele dagen terug problemen kreeg met mijn laptop en wel op zoek moest gaan naar een USB alternatief.
Moest er een subforum geweest zijn had ik het veel eerder opgemerkt. Nu had heb ik (chinese licentie) Mach3.
Ik heb vandaag de UC100 motion controller besteld, incl software.
Dus van het standpunt van een complete beginner (6 maanden geleden toch) ben ik absoluut voorstander om hier een subforum van te maken. Er zijn er op het moment 3. Een duur systeem. Een iets minder dure software en linux. Dus voor mij (buiten de piraat versie van Mach3) niets dat men eerste keuze zou zijn.

De ervaring is er nog niet met UCCNC, maar ik kan wel zeggen dat wat ik gelezen heb perfect past in mijn hobbyprijsklasse.

Dit forum is toch niet alleen voor high end dure machines, of wel?
Plaats reactie