Gereedschapwissel na opstart

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tijgetje
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2017 11:30
Locatie: Achterhoek

Gereedschapwissel na opstart

Bericht door Tijgetje »

Hoi

Ik werk aan een Akira Seiki freesbank uit 2016 met Fanuc Mi745 besturing. Dit staat in een bedrijf waar vooral laswerk gedaan wordt. Samen met een collega zijn we de enigen die wat van frezen afweten.

We lopen nu tegen een probleem aan.
Als de machine een poos uit gestaan heeft, en weer opgestart wordt, lopen we eerst de referentie punten aan.
Nu is het al 3 keer voorgekomen dat de machine vastloopt als we dan een gereedschapswissel willen doen. Het lijkt er op dat de spindel zich niet goed oriënteerd. Waar kan dat aan liggen? Het kan toch niet zo zijn dat de spindel eerst moet draaien voordat je een wissel uit kunt voeren?
Heeft iemand ideeën?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Gereedschapwissel na opstart

Bericht door serum »

loopt hij mechanisch of softwarematig vast?
Tijgetje
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2017 11:30
Locatie: Achterhoek

Re: Gereedschapwissel na opstart

Bericht door Tijgetje »

Het lijkt er op dat het mechanisch is.
Ik heb na het vastlopen eerst de boor uit de spantang gehaald. Daarbij draaide de spindel enigzins. De wissel-arm stond gedraaid. Doordat de houder draaide, schoot ineens het nokje op de juiste plek in de arm. Vandaar dat ik het idee heb dat de orientatie niet correct is.
Daarna valt er met de machine niks meer aan te vangen.
De monteur heeft in de besturingskast iets met een relais gedaan waardoor de arm ineens doordraaide en daarbij de gereedschapshouders door de machine slingerde. (vandaar de boor eruit gehaald).

Hij loopt dus mechanisch vast, maar de onderliggende oorzaak zou toch software kunnen zijn.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gereedschapwissel na opstart

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Tijgetje schreef:Hij loopt dus mechanisch vast, maar de onderliggende oorzaak zou toch software kunnen zijn.
Dat is een merkwaardige conclusie, over het algemeen gaan er wel dingen kapot, sensoren e.d. maar software die stukgaat is niet heel waarschijnlijk.
Als je denk dat het niet gebeurt wanneer je eerst de spil een keer laat draaien, na homen, zou ik dat vooral doen.
Ik zou het in de spindel oriëntatie zoeken als ik jouw was.

En als het dan loopt, heb je geen probleem meer met gereedschapwissel?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tijgetje
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2017 11:30
Locatie: Achterhoek

Re: Gereedschapwissel na opstart

Bericht door Tijgetje »

Als het eenmaal loopt gaat het goed.

Hoe kun je wat aan die spindelorientatie doen?
Tot nu toe gebeurd dit alleen als de machine een langere tijd stil gestaan heeft. Bij dagelijks gebruik is dit nog niet voorgekomen. Onthoud hij zijn gegevens niet? Is het dan de software of mechanisch?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Gereedschapwissel na opstart

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die spindeloriëntatie is in principe blijkbaar in orde, ander ging het later ook steeds fout.
Misschien als de machine uitgestaan heeft, dat de servo/spindel versterker/motor wat lastiger oriënteert waardoor er een kleine afwijking ontstaat ( wel een wazige oeriëntatie dan, maar normaal werkt het dus geen commentaar).
Wanneer je de spindel even een minuutje 1000 toeren laat draaien, loopt ie misschien weer net licht genoeg om de oriëntatie goed uit te voeren.

Ik doe natuurlijk maar een gok, maar kan me voorstellen dat:
Oriëntatie werkt met 1 enkele index puls, wanneer die gezien wordt, stopt de spindel.
Normaal doet ie dat met een naijl-effect van 10 graden (bijvoorbeeld) maar als alles helemaal goed is en net iets zwaarder loopt, staat ie misschien gelijk binnen 5 graden stil. Gevolg: 5 graden er naast.
Maar de leeftijd van de machine mee-wegend, lijkt het me logischer dat er gewoon een encoder op de spil zit, en dat m'n verhaal dus nergens op slaat. Of hij is zo dom om de spindel niet te homen, en de eerste keer heeft ie misschien geen index puls gezien en gaat het fout. Na homen die spindel met de hand iets meer dan 1 omwenteling laten draaien om uit te proberen. Is natuurlijk een kompleet zot verhaal, maar soms moet je via een zot verhaal tot een oplossing komen.

Het lijkt me dat deze machine nog vol in de garantie zit, dus gewoon op laten lossen door de leverancier.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Tijgetje
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 sep 2017 11:30
Locatie: Achterhoek

Re: Gereedschapwissel na opstart

Bericht door Tijgetje »

Nou, in ieder geval bedankt voor het meedenken. Totdat die monteur er is moeten we er toch iets mee doen.
We hebben wel een stappenlijst gekregen van dingen die we moeten doen om de boel weer aan de gang te krijgen, maar dat werkte niet.
In het verleden heb ik een dergelijk geval meegemaakt aan een andere machine.Toen is er een serie M-codes gebruikt om de machine stap voor stap de benodigde handelingen te laten uitvoeren. Helaas kan ik in de boeken bij deze machine iets dergelijks niks vinden. Weet iemand daar de algemene codes voor? Spindelorientatie M19 vind ik wel, maar arm draaien en terug draaien etc niet.
Plaats reactie