lasersnijden folie, aanvullende vraag

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 637
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

lasersnijden folie, aanvullende vraag

Bericht door joopbos » 28 dec 2017 21:04

Ik werk al jaren met een la sersnijder van Trotec. `120w CO2.
Je kan er prachtig allerlei producten van o.a. PMMA op snijden. De basisplaat ligt op een honingraat.
Die honingraat geeft problemen als je onderdeeltjes wilt snijden die kleiner zijn dan de raat.

Nu kreeg ik een paar dagen geleden kleine onderdeeltjes onder ogen die gesneden waren uit een soort PET folie van 0,2mm. Max afmetingen 3,5 x 4 mm.
Nu mijn vragen. Wat voor lasersnijder heb je nodig voor het snijden van dat soort folies.
En waar leg je je basismateriaal op?

Ik denk aan ringen uit folie van 2*0,9 mm Ellipsen van 4 * 2 mm enz
Laatst gewijzigd door joopbos op 30 dec 2017 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

wilfred1970
Berichten: 717
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: lasersnijden folie

Bericht door wilfred1970 » 28 dec 2017 22:19

Glasplaat

Gebruikersavatar
martin -lalagarage
Berichten: 26
Lid geworden op: 31 okt 2014 15:55
Contacteer:

Re: lasersnijden folie

Bericht door martin -lalagarage » 28 dec 2017 22:20

In de industrie gebruikt men zogenaamde cutting boxes. Een klem inrichting waar de folie strak opgespannen wordt.
Folie raakt de bodem van de box niet en onder de folie is een lichte afzuiging met een filter om de kleine stukjes tegen te houden. Is makkelijk zelf temaken.

Martin

michel pet
Berichten: 1255
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: lasersnijden folie

Bericht door michel pet » 29 dec 2017 20:25

https://www.xtrack.nl/nl/product/metaal ... 1x1-meter/

gaas in een frame maken voor klein werk.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6154
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: lasersnijden folie

Bericht door hugo stoutjesdijk » 30 dec 2017 09:48

Probleem met die dunne materialen is ook het teveel aan vermogen.
Ik snij nog wel eens PET van 0.5mm en dan heb ik het idee dat het met wat minder vermogen wel beter zou kunnen.
( of misschien juist meer vermogen, maar dan ook een stuk sneller, en dat lukt met een beetje lastig contour niet met m'n chinese laser)
Ik doe dat met een 60W buis, op 30% met een snelheid van 100 mm/sec.
Heel mooi vind ik het resultaat niet. Beetje waas rondom de snede poets ik met commandant weg.

Weet eigenlijk niet of alle pet hetzelfde is, ik gebruik PET-G.

Ik weet niet hoe complex de vorm is, maar een simpel snijstempeltje is natuurlijk ook zo gemaakt (als je over een draadvonker beschikt helemaal)

Ik heb wel vaker dat ik het idee heb veel te veel vermogen te hebben, heb al eens aan een vermogen opvreter ergens in de optische lijn zitten denken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 637
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: lasersnijden folie, aanvullende vraag

Bericht door joopbos » 30 dec 2017 12:37

Gisteren nog wat met de Trotec speedy 300 "gespeeld"
Een stukje PET folie op een glasplaatje gelegd en begonnen met stukjes van 3x3 mm te snijden.
UIteindelijk uit gekomen op een vermogen van 2% (van de 120 W) een snijsnelheid van 0,05 m/min
Ook instelbaar is de puls frequentie van de laser. Het laatst heb ik 1800HZ gebruikt.
Ik kom er achter dat de puls frequentie grote invloed heeft op het snijden en de kwaliteit daarvan.
Bij genoemde instellingen wordt wel mooi gesneden, maar er zitten wat bruine randjes en soms zitten de vierkantjes aan het glas vast geplakt. Als ik van 1800 naar 2000Hz ga komen de onderdeeltjes niet los.
Alles hangt met elkaar samen, vermogen, snijsnelheid en pulsfrequentie.

Is er een vuistregel hoe de juiste instellingen te vinden?

Hugo, poetsen is geen optie. Op de definitieve folie is een coating aangebracht die niet aangeraakt mag worden.
Dat het mogelijk is heb ik gezien door een aantal samples die ik geleverd heb gekregen, Mooi strak gesneden, geen rooksporen e.d. wel zijn de snijranden over de dikte gezien een beetje afgerond.

wilfred1970
Berichten: 717
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: lasersnijden folie, aanvullende vraag

Bericht door wilfred1970 » 30 dec 2017 16:19

niet in 1 keer proberen te snijden dan breng je teveel warmte in.
liever lager vermogen en meerdere keren eroverheen fietsen.
Daarom wordt meestal voor dit soort werk een scankop gebruikt met galvo's....
Heb je een microscoop? Dan kun je nl aan de randafwerking zien of je te warm snijdt (druppels). Dan wordt het spelen met de parameters (vermogen/pulsbreedte/milliseconden).
En alles goed documenteren dan is het verloop goed te volgen.
Succes

Plaats reactie