jammer dat jullie er niet ook bij doen raspberrypi cnc controller

Moderator: Moderators

tenij000
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2017 15:13

jammer dat jullie er niet ook bij doen raspberrypi cnc controller

Bericht door tenij000 »

raspberrypi versie 3

direct via de gpio pins naar de stepper drivers

hele aansturing gebeurd via het geheugen van de raspberrypi cpu word niet gebruikt voor het bewegen van de stepper motoren

youtube filmpje van de raspberrypi cnc controller

https://www.youtube.com/watch?v=fFp9MaTRyE4
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: jammer dat jullie er niet ook bij doen raspberrypi cnc controller

Bericht door andrefc101 »

Ik heb de onderwerptitel meerdere malen proberen te lezen, maar ik kom er net uit wat je nu precies wilt.
De tekst eronder maakt mij ook al niet veel wijzer! Misschien toch proberen iets duidelijker te zijn....
En wie bedoel je precies met: "jullie"?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: jammer dat jullie er niet ook bij doen raspberrypi cnc controller

Bericht door Kjelt »

Ik vermoed dat hij bedoeld dat er op cnczone geen topic te vinden is over Pycnc.
Wat me zelf betreft is het antwoord simpel als je een machine bouwt van enkele k€ dan wil je ook een aansturing die zichzelf in de praktijk al bewezen heeft en vooral de software die er bij hoort, dat daar aktief op door ontwikkeld wordt en bugs vrij snel opgelost worden.
Dat bordje met software mag dan best een paar honderd € kosten.
De meest gekozen oplossingen op dit forum zijn dan EdingCNC, Mach3 en LinuxCNC.

Je wilt je ook realiseren dat de meeste mensen op dit forum mechanische cnc mensen zijn die lol hebben in mechanische uitdagingen maar een broertje dood hebben om zelf sw te gaan configureren/programmeren en/of beta testen. SW en aansturing moeten gewoon werken, terecht denk ik.
tenij000
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 apr 2017 15:13

Re: jammer dat jullie er niet ook bij doen raspberrypi cnc controller

Bericht door tenij000 »

new topic
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: jammer dat jullie er niet ook bij doen raspberrypi cnc controller

Bericht door Kars-cnc »

Het heeft mij ook wat verbaasd dat ik nooit iets lees over CNC-besturingen met een Rasberry Pi (ook niet buiten dit forum). Volgens mij is het een ideaal computertje ervoor. De RaspBerry Pi kan diverse varianten van Linux draaien dus LinuxCNC zou toch moeten kunnen? Ook zijn er voldoende parallelle I/O pinnen voor steppers, encoders etc. Hij is snel genoeg, klein, energiezuinig en goedkoop. Zeg maar de desktop van 7 jaar geleden in een sigarettendoosje, wat wil je nog meer?

Nou ja, ik zal wel iets zijn wat ik over het hoofd zien :mrgreen:
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: jammer dat jullie er niet ook bij doen raspberrypi cnc controller

Bericht door Breaker »

Raspberry Pi's zijn wel enkele keren langs gekomen en de ontwikkelingen gaan door, maar de beste keuze voor een CNC machine is het niet.
https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=19&t ... 23#p144223
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: jammer dat jullie er niet ook bij doen raspberrypi cnc controller

Bericht door DaBit »

Mijn 3D kitspuit draait alweer een tijdje op een Pi met LinuxCNC.
Werkt opzich prima, maar voor de verspanende machines hou ik het lekker bij een gewone PC.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: jammer dat jullie er niet ook bij doen raspberrypi cnc controller

Bericht door andrefc101 »

Kars-cnc schreef: 06 mei 2018 16:44 Volgens mij is het een ideaal computertje ervoor.
Volgens alle andere gebruikers zeker niet dan. Ik zou zeggen: verras ons eens, ben benieuwd!
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: jammer dat jullie er niet ook bij doen raspberrypi cnc controller

Bericht door Kars-cnc »

andrefc101 schreef: 07 mei 2018 18:39
Kars-cnc schreef: 06 mei 2018 16:44 Volgens mij is het een ideaal computertje ervoor.
Volgens alle andere gebruikers zeker niet dan. Ik zou zeggen: verras ons eens, ben benieuwd!
Ha... dat zou ik best wel leuk vinden, maar op korte termijn zit dat er niet in. Mijn draai en freesbank zijn nog heel erg conventioneel en dat zal ook nog wel even zo blijven. Wel heb ik visioenen over een portaalfrees(je) die ik dan met hulp van die draai en freesbank ga maken. Als het zover is zal ik de Raspberry Pi zeker overwegen (al is het maar omdat ik er nog wel eentje heb liggen).

Ik kan mij overigens goed voorstellen dat als je honderden tot duizenden euro's hebt besteed aan mechanische spullen, het geen goed gevoel geeft om de besturing aan zo'n ielig computertje over te laten 8) Al geeft Dabit aan dat het wel kan...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: jammer dat jullie er niet ook bij doen raspberrypi cnc controller

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 08 mei 2018 20:09 Als het zover is zal ik de Raspberry Pi zeker overwegen (al is het maar omdat ik er nog wel eentje heb liggen).
Als je er meer dan een jaar over doet om dat te verwezenlijken, zijn er inmiddels weer 5 (minimaal) mogelijke oplossingen voorbij gekomen.
In de wereld van die computertjes schijnt het noodzakelijk te zijn dat ieder zichzelf respecterende organisatie elke 3 maanden met een leuk nieuw hebbedingetje uitkomt.

Zo af en toe probeer ik een hap uit dat lekkers te nemen, maar heb vaak het idee dat het al weer oud en achterhaald is voordat ik het goed en wel geproefd hebt.
(Dus meestal blijft het bij proeven, ook leuk) :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: jammer dat jullie er niet ook bij doen raspberrypi cnc controller

Bericht door Kars-cnc »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 mei 2018 20:31 Als je er meer dan een jaar over doet om dat te verwezenlijken, zijn er inmiddels weer 5 (minimaal) mogelijke oplossingen voorbij gekomen.
Helemaal mee eens! Ik roep wel dapper dat ik nog wel een Raspberry Pi heb liggen, maar die is meer dan een jaar oud en sinds die tijd zijn er alweer betere varianten. Tja... en dan wil je toch eigenlijk die liever gebruiken ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: jammer dat jullie er niet ook bij doen raspberrypi cnc controller

Bericht door DaBit »

Ik vind/vond de originele het ook net niet. Vanaf de 2 zijn het wel verrekte leuke en nuttige dingetjes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: jammer dat jullie er niet ook bij doen raspberrypi cnc controller

Bericht door kawarider »

Ja, da denk ik ook. Raspberry wordt steeds beter. Gevoelsmatig denk je dat het voor die paar euro gewoon niet kan. Argumenten waarom niet zijn me eigenlijk niet duidelijk, ook niet in je linkje Breaker. Daarwerkelijk besturing van beweging wordt door de meeste cnc toch uit dat realtimegebeuren gehaald om problemen te voorkomen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: jammer dat jullie er niet ook bij doen raspberrypi cnc controller

Bericht door DaBit »

Ik kan met een Pi prima een 9-assige machine besturen, en zowel vlot als nauwkeurig. Toch verliest het ding het van een enigzins recente x86 voor dat doel; in vergelijking met pc spul is het ding grafisch zwak, opslag is traag, CPU is traag, stroomverbruik valt ook al tegen in vergelijking met bijvoorbeeld een Atom, en als laatste : de kosten vallen hooguit enkele tientjes goedkoper uit.

Zo'n pi past dus best in een machineproject waar die tientjes of 'because we can' belangrijk zijn. Maar voor 'echt werk' is 100 euro aan pc spul toch praktischer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie