digitale uitlezing

Moderator: Moderators

Plaats reactie
timbo
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mei 2018 23:35
Locatie: humbeek Belgie

digitale uitlezing

Bericht door timbo »

Hallo,ik ben nieuw hier op het forum en ik hoop dat iemand mij kan helpen?
Ik weet niet of ik dit in de juiste rubriek zet maar ik hoop dat iemand me kan helpen.
Ik heb een digitale uitlezing voor mijn draaibank gekocht. Het is een ouder model,een Philips
PE 2503. De set werkt en er is een handleiding bij maar ik geraak er niet aan uit. Er staat een hoofdstuk in de handleiding over het instellen van de machineconstanten. Ik ben dit aan het lezen geweest maar dit is echt chinees voor mij. Is er iemand die dit wat kan verduidelijken voor mij? Ik kan misschien het hoofdstuk inscannen en proberen hier te posten?

mvg

tim
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: digitale uitlezing

Bericht door hfjbuis »

Tim,
Zonder meer info kunnen wij niets. Post maar wat je hebt, dan komen we er wel uit.
P.s. je zult straks moeten controleren of e.e.a. werkt. Dat kan al door gebruik te maken van de dials op de draaibank of een schuifmaat of een blokje met bekende afmetingen of als je dat hebt, een meetklok. Daar kun je al vast over nadenken.
huub
timbo
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mei 2018 23:35
Locatie: humbeek Belgie

Re: digitale uitlezing

Bericht door timbo »

Bedankt al voor het antwoord. Ik probeer vanavond alles te posten.
timbo
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mei 2018 23:35
Locatie: humbeek Belgie

Re: digitale uitlezing

Bericht door timbo »

Ik heb al een groot deel van de handleiding gescand maar hoe krijg ik die nu het best gepost?
Als afbeeldingen?

mvg

Tim
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: digitale uitlezing

Bericht door benkr »

Zet het ergens op een cloudplek en post hier de link daar naar toe.
timbo
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mei 2018 23:35
Locatie: humbeek Belgie

Re: digitale uitlezing

Bericht door timbo »

Ik ben niet zo goed in die dingen,moet ik effe uitzoeken hoe zo iets werkt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: digitale uitlezing

Bericht door Kjelt »

Gewoon zippen tot 1 bestand en dan op wetransfer zetten of dropbox.
timbo
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mei 2018 23:35
Locatie: humbeek Belgie

Re: digitale uitlezing

Bericht door timbo »

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: digitale uitlezing

Bericht door hfjbuis »

Tim,

Je hebt een digitale uitlezing:
- voor drie assen
- met programmeerbare werkposities (zoals G54 en G52) Zie https://www.cnccookbook.com/g54-g92-g52 ... nc-g-code/
- met programmeerbare tool offsets (zoals T41 T11) Zie https://www.tormach.com/t_select_tool.html en https://www.tormach.com/g43_g44_g49.html
- waarmee je posities kunt optellen en aftrekken, wordt o.a. gebruikt op de freesmachine om het centrum van van gat te bepalen
- blijkbaar kun je ook posities programmeren, maar ik zie niet direct hoe dat gebruikt kan worden.
- Het is geschikt voor meerdere type meetlinialen die je moet configureren en je kunt wat voorkeuren programmeren.
Ik denk dat e.e.a. al geconfigureerd is voor de huidige linialen en dat er op de displays wat gebeurd als je de posities van de linialen wijzigt.
Voor dat je wat gaat veranderen moet je de huidige instelling opschrijven en als het resultaat van de wijziging niet is wat je verwachtte, de instelling weer terug zetten.

Op internet kun je over werkposities en tool lengte offset veel informatie vinden. Kijk maar eens bij GRBL https://github.com/synthetos/g2/wiki/Coordinate-Systems of shapeoko https://www.shapeoko.com/wiki/

Als je nog vragen hebt, horen wij het wel!

Huub
timbo
Berichten: 11
Lid geworden op: 09 mei 2018 23:35
Locatie: humbeek Belgie

Re: digitale uitlezing

Bericht door timbo »

Ok bedankt al. De uitlezing werkt inderdaad al ik de voeler langs het liniaal verplaats.
Deze stond op een draaibank met dezelfde afmetingen als de mijne. Ik moet ze nog plaatsen op mijn machine.
Ik kwam aan het hoofdstuk machineinstellingen en dacht dat deze moesten gewijzigd worden naargelang de machine
maar dit heeft dan eerder met het soort liniaal en voeler te maken? Al die tabelletjes met cijfers,ik kon er niet aan uit.
Zal dan maar overal afblijven en eerst testen of ze zo werkt.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: digitale uitlezing

Bericht door hfjbuis »

Tim,
Dat is een strak plan.
Als je wat vertrouwd bent er mee, kun je eens kijken naar de werkposities. Daarmee kun je meerdere posities als referentie gebruiken. Dat kan ook op een draaibank wel eens handig zijn.
Als je de beitels op steeds dezelfde positie kunt plaatsen (quick tool changer toolpost) , dan kun je ook gebruik maken van de tool offsets. Dan is het een kwestie van de juiste beitel selecteren op het display, deze plaatsen en je kunt "zonder na stellen" verder gaan met draaien. Natuurlijk ontkom je er niet aan om nog eens goed te meten als het echt precies (0.01 mm) moet, maar het werkt toch wel productiever.

veel plezier er mee, Huub
Plaats reactie