Servo of stappenmotor aansturen met een PLC

Moderator: Moderators

Plaats reactie
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Servo of stappenmotor aansturen met een PLC

Bericht door VDFman »

De titel geeft al aan wat ik wil, de vraag is of dit mogelijk is met een hoge snelheid en bij hoge nauwkeurigheid zoals een CNC besturing dat ook doet. Ik heb zoiets al wel eens gemaakt met een motor en frequentieregelaar icm met een encoder op de kogelomloopspil , alleen het laatste stukje gaat dan wat langzamer ( zoals bij een actieve Heidenhain DRO ) en er is overshoot omdat positie bereikt=einde signaal maar dan staat de motor nog niet stil natuurlijk.
De PLC wordt wellicht een Unitronics, en anders een Siemens.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Servo of stappenmotor aansturen met een PLC

Bericht door hfjbuis »

Een servo motor gaat naar een positie afhankelijk van het stuursignaal. De terugkoppeling gaat via een potmeter (analoog of digitaal). Daardoor kan een servo motor ook geen hele rotatie draaien. Maar met wat tandwielen, kom je een heel eind. Het stuursignaal ( PWM met vaste cyclus) genereren met een PLC moet kunnen. Dit gaat ook op hoge snelheid goed omdat de regeling door de servo wordt gedaan. Bij de digitale servo's kun je ook nog e.e.a. instellen. Ik heb ze van HITEC.

Een stappenmotor draait een stukje (360/200 °) op elke puls die hij krijgt. Op een lage snelheid aansturen met een PLC moet kunnen. Als de snelheid hoog moet zijn, moet de PLC ook voor de acceleratie en de-acceleratie zorgen. Daar zie ik veel problemen omdat binnen de cyclus tijd van een PLC te doen.

Er zijn ook closed loop servo motoren, daar heb je ook niets met de regeling te maken. Dat moet ook wel kunnen, zolang je de pulsen maar snel genoeg kan leveren.
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Servo of stappenmotor aansturen met een PLC

Bericht door mjeuring »

Wago (plc’s waar wij mee werken) heeft daar een module voor, de 750-670. Besturing is redelijk eenvoudig, iets van “ga 2230 stappen CW”. Exact weet ik het niet, collega doe de plc besturingen, ik ben meer van de hardware.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Servo of stappenmotor aansturen met een PLC

Bericht door benkr »

@ HFJBuis --> ik denk dat de TS met een servomotor iets anders bedoeld nl. een driefase permanente magneetmotor met bijbehorende stuurunit, die stuurunit wordt b.v. aangestuurd met 0 - 10 V en krijgt een positiesignaal terug in de vorm van een potmeterspanning, maar eerder iets van een encoder of lineaire lengte sensor of zoiets. Maar het zou ook een Step / Dir signaal kunnen zijn. Vaak zijn de commando's verpakt in een of ander serieel protocol zoals RS232, RS 485, RS422, Profibus etc. etc. En ja er zijn zeker PLC's die heer mee overweg kunnen.
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Servo of stappenmotor aansturen met een PLC

Bericht door VDFman »

benkr schreef: 15 jul 2018 21:55 ik denk dat de TS met een servomotor iets anders bedoeld nl. een driefase permanente magneetmotor met bijbehorende stuurunit
Correct.

Ik denk dat mijn probleem 2-ledig is : het aansturen van de servo/stappenmmotor met een signaal vanuit de PLC en het stukje software wat ervoor zorgt dat de boel snel en nauwkeurig op positie komt.
Het aansturen met een signaal zal wel op te lossen zijn, ik breek er voornamelijk mijn hoofd over hoe die software uit moet zien. Toen ik het met een frequentieregelaar gebouwd heb liet ik de motor op volle snelheid lopen tot een aantal pulsen voor het eindpunt om met een constante lage snelheid naar het eindpunt te gaan. Lineair dus, misschien moet dat logaritmisch (of iets dergelijks) zijn. En hoe zorg je er dan voor dat er geen over- of onderschoot is?..... Voor de toepassing wil ik dit cruciale stukje in de PLC hebben en niet dmv een closed-loop unit.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Servo of stappenmotor aansturen met een PLC

Bericht door flex »

In de meeste gevallen zal je de motor niet direct vanuit je PLC aansturen maar een controller war de motor aan hangt.
Een PLC output gaat de stromen voor een beetje deftige servo/stepper niet trekken.
En dan hangt het er dus vanaf wat voor signaal die controller wenst. De meeste stepper controllers hebben een puls-dir signaal. en dan heb je een nette high speed output nodig op de PLC.
Servo drivers hebben vaak verschillende opties qua signaal. maar vaak ook een step-dir. En in de controller wat settings mbt versnelling/vertraging e.d. Over het algemeen komt er geen positie signaal terug. eerder een error signaal als de positie niet bereikt is.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Servo of stappenmotor aansturen met een PLC

Bericht door skillalot »

Ik weet niet met wat voor PLC je wilt gaan werken, misschien kun je daar wat meer informatie over geven.

In siemens is het heel makkelijk, componentje voor motorsturing aanklikken en wat parameters invullen, is allemaal voorgekauwd. De 1200 serie kan zowel analoog met 0-10V, of digitaal met step/dir, of CW/CCW puls.
Als je kijkt naar de verschillende CPU's hebben sommige ingebouwde uitgangen die tot 100Khz kunnen aansturen, en je kan een signalboard er in klikken die 4 uitgangen heeft tot 200khz. Deze heb je in 24V of 5V, de 5V moet je wel zelf aanbieden aan de module. Ik gebruik zelf de 24V met weerstanden naar de stappenmotor regelaar. (Leadshine ES-DH2306 met 20Nm motor)
Plaats reactie