STEPDRIVER MTD2001

Moderator: Moderators

Plaats reactie
bbr

Stepdriver MTD2001

Bericht door bbr »

hoe stuur je stepdriver MTD2001 aan. dit ic heeft 2 maal 3 ingangen.
usbcnc moet dit gaan aansturen deze geeft per as een step, directie en een brake signaal.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Stepdriver MTD2001

Bericht door Erik »

Bbr,

Welkom op dit forum. Niemand is te beroerd om een ander te helpen, maar je kan ook niet verwachten dat er iemand een datasheet van een IC uit z'n hoofd weet.

Voor dergelijke vraag is --Google eens op MTD2001-- je beste vriend. Als je daarmee niet verder komt stel je vragen dan hier nog eens.
Laatst gewijzigd door Erik op 19 jul 2007 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr.

Erik
bbr

Re: Stepdriver MTD2001

Bericht door bbr »

begrijpelijk, op de site http://www.datasheetcatalog.com/
is de data van het ic te vinden. en daar staan twee maal drie inputs voor, elke halve brug drie, gaan die parr. ?
bbr
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Stepdriver MTD2001

Bericht door Leeuwinga »

Hoe kom je aan zo,n IC?
Er zijn inderdaad 2x3 ingangen
De enable moet laag worden getrokken anders staan de bruggen uit.
De andere twee sets ingangen kunnen m.i niet direct aan USBCNC
hangen, er moet nog iets van logica tussen.
Kun je niet gewoon een paar kant klare stepper drivers nemen.
Kun je direkt aan de slag, ik heb nog een paar Gecko,s 202 liggen
zie maar eens
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
bbr

Re: Stepdriver MTD2001

Bericht door bbr »

dit ic is wordt gebruikt in een snijplotter welke ik voor een weinig heb bemachtigd. (sloop)
die logica dat is het probleem waar ik stuk loop. de data sheet maakt mij dat niet duidelijk vandaar mijn vraag op dit forum.

er zijn drie stuks drivers op een print met nog veel meer electronica. twee drivers functioneren, althans de motoren draaien de derde wordt gebruikt om de snijspoel aan te sturen.
mijn bedoeling is dan ook om de overtollige electronica te verwijderen en stepdrivers over te houden en de plotter met usbcnc aan te sturen.
AbSat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 feb 2007 23:55
Locatie: Bloemendaal

Re: Stepdriver MTD2001

Bericht door AbSat »

Dit IC bevat de powerdriver en de stroomregeling voor een bipolaire stappenmotor.
Wat je mist is de sequencer of controller. Het is alleen het powerdeel van een stappenmotor controller.

Een apparaat dat een stappenmotor bestuurd met een dir en stap-puls zou eigenlijk een stappenmotor-controller genoemt moeten worden die bestaat uit een sequencer en een powerdriver.
Nu wordt vaak driver gebruikt voor zowel het geheel als voor het powerdeel.

Om dit IC vanuit USBCNC aan te sturen zal er dus een sequencer voor moeten die de stap en directie-puls uit USBCNC omzet in de aanstuur sequence van de beide H bruggen in het IC via de signalen in 1 - 4 en ENA A en ENA B.
Als controller kan b.v. de L297 gebruikt worden zo te zien. De chopper in de L297 blijft dan buiten gebruik omdat deze al in de MTD2001 zit.
Met de L297 heb je echter alleen de keuze tussen full en half-step. Wil je ook microstepping kunnen doen dan moet er een ander ic of een microprocessor voor.

Ik zou de printen die je er bij hebt zeer nauwkeurig bekijken voordat je er componenten afhaalt. Als er op die printen een microprocessor zit is het vaak moelijk om de step en dir ingangen te vinden, vooral als er meer functies door de uP uitgevoerd worden. Als er een speciaal controller IC gebruikt en is daarvan het datasheet te vinden dan lukt dit vaak beter.

Plaats eens een goede foto van de print zodat er zichtbaar wordt wat er zo al aan electronica opzit.

AbSat.
bbr

Re: Stepdriver MTD2001

Bericht door bbr »

de herkenbare ic's zijn and, or, dflip, etc.
tevens enkele ic's waarvan de data niet is te vinden. ik vermoed dan ook dat dit ic's zijn die op verzoek van de fabrikant zijn gemaakt. het geheel lijkt mij een complete pc met twee ingangen die de data uit een andere pc te haalt.
zou het mogelijk zijn om die motor driver MTD2001 met 1/8 step aan te sturen en is daar en schema van bekend hoe je dit zou kunnen realiseren. USBCNC kan die 1/8 nl aan.
bbr.
AbSat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 feb 2007 23:55
Locatie: Bloemendaal

Re: Stepdriver MTD2001

Bericht door AbSat »

Ik denk niet dat daar een schema van bekend is. Je zult het moeten zoeken in bestaande uP gestuurde controllers en dan kijken of je de powertrap van een dergelijk systeem kunt vervangen door de MTD2001. Maar of dat lonend is? Voor microstepping zit het probleem in de stroomcontrolle die je nodig hebt. Buiten het aansturen van de beide H bruggen moet hierbij per stap nog een stroom ingesteld worden door de referentie spanning van de MTD te veranderen. Het lijkt mij beter om compleet nieuwe controllers te kopen en daarmee de motoren aan te sturen.

AbSat.
Plaats reactie