Het grote USBCNC vs Mach topic.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Robo
Berichten: 899
Lid geworden op: 23 dec 2008 22:39
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Robo »

Thanks Arie...

Kun je ook aangeven of de G-code structuur ongeveer gelijk is aan die van mach3?
Dit vraag ik omdat ik me afvraag of bij diverse software andere post-processors geschreven moeten worden of dat er slechts enkele aanpassingen nodig zijn in reeds bestaande (bijv. van Mach3)
RoboCNC.nl : YouTube -- Website -- Registreer -- Twitter -- Facebook --
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Rene »

Als ik een toolpath genereer in Artcam, gebruik ik de mach3 postprocessor. (bij gebrek aan een usbcnc processor)
Usbcnc voert het perfect uit zoals het hoort. Tot op heden geen problemen mee gehad.
Gebruikersavatar
Roy 1.6
Berichten: 369
Lid geworden op: 07 mar 2010 21:04

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Roy 1.6 »

Ook ik heb nog wat te zeggen... :lol:

Ik vind usbcnc een goed product. Ziet er qua gui goed uit en de hardware schijnt ook goed te werken. Ik werk wel met machines met softkeys onder het display, bedienen is een makkie en rap. Alleen vind ik dat een print van 400euro en die ambities heeft richting de industrie best wel in een mooie dinrail behuizing mag zitten. Netjes op een dinrail klikken en alles met schroefconnectoren, usb chassisconnectortje. Geen gepruts met bandkabels naar connectors en dergelijke. Ook zit je niet dat je je dure printje toch op een of andere manier in je kast maken moet en voorzichtig want alles is ja smd.

Afbeelding

Ook de ingangen voor de sensors, kunnen best geschakeld worden met een print relaisje, blaas je ook je ingangen(buffers tll?) niet op. Knup intern alle relaisjes met een pootje aan de plus of min (instelbaar met jumper of dipsw.) en de sensor trekt de andere poot wel. Liefst met stroomvoorziening voor de sensors(24v) en dan 3aansluitingen +, -, en schakeldraad.
Persoonlijk lijkt me dat een enorme boost geven aan de degelijkheid en universeelheid van usbcncn. Daar ga je zo van Lada naar Volkswagen! :mrgreen:

Grtz, Roy
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Schroefklemmen he?.. weet je.. een italiaanse klant van Bert wilde dat ook zo graag.. schoefklemmen.. maar...

er is een probleem.. IDIOTEN.. en daar zijn er meer van dan goed is voor welke hardware dan ook.. er zijn er altijd die geen schema's kunnen lezen, en de dropveters verkeerd aansluiten.. met die bandkabels heb je daar minder last van.. bovendien.. Ok.. nu praat ik een beetje in het straatje van Kevin Damen.. .. Bovendien dus.. kun je daarmee, met een klein printje dat je zo in de aansluitklemmen van de stepperdrivers schroeft, de drivers aansluiten met een bandkabel..

Kevin levert deze "aansluitset" vaak mee met USBCNC, zodat de klant alleen maar de bandkabels in de drivers moet drukken.. het monteert sneller, en je hebt geen kans op fouten..

een "DIN-Rail chassis".. ja.. daar valt wat voor te zeggen..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor 't aanmaken van G-Codes gebruik ik zonder problemen de standaard Fanuc Post.. da's de meest basale (dus meest originele) RS274D postprocessor..
de standaard post van CamBam werkt zonder ellende, en Deskproto heeft een ingebouwde USBCNC Post..
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Erik »

Zelf ben ik dan USBCNC minded, maar toch een quote om aan te geven dat Mach zo gek nog niet is;
The Mach3 driver can run at frequencies from 25,000 Hz (pulses per second) up to 100,000 Hz, depending on the speed of your processor and other loads placed on it when running Mach3. The frequency you need depends on the maximum pulse rate you need to drive any axis at its top speed
Dat Windows de pulstrein beinvloed is waar, maar Artsoft (Mach) is erin geslaagd om Windows te tweaken zodat dit gedrag van Windows in de praktijk geen problemen oplevert. 100kHz is snel zat, zeker voor onze hobbymachines die waarschijnlijk op 1/4 van deze snelheid draaien.
Gr.

Erik
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door veteq »

Kan zo 30 machines noemen die af fabriek mach leveren.....nee ga ze niet allemaal noemen,
gewoon even beter zoeken.
http://www.tormach.com/
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Niels »

Arie Kabaalstra schreef:en.. zoals Niels ook stelt.. dat je het op Youtube ziet bewegen, zegt nog helemaal niets.. als een machine eenmaal draait, dan ziet het er mooi uit.. alles beweegt, en er komt iets uit wat er ongeveer uitziet zoals 't op tekening stond..

Gehaalde toleranties?.. Ik weet dat ik met mijn machine binnen 0.02 mm kan werken met de spreekwoordelijke 2 vingers in de neus...
Dat bedoel ik maar want vanavond met vol gas door een plaat alu gegaan met een 16mm frees 10 mm diep op 5000 rpm
400mm/min en het ging met gemak.
Het zag er alleen niet uit door de resonantie van het slecht vastklemmen van het werkstuk.

Had een leuk filmpie geweest maar het resultaat was niet super geweest als dat een fijne afwerking nodig had moeten zijn, laat staan een tolerantiemaat hebben.
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Niels »

veteq schreef:Kan zo 30 machines noemen die af fabriek mach leveren.....nee ga ze niet allemaal noemen,
gewoon even beter zoeken.
http://www.tormach.com/
Noem ze toch maar wel want ik kom niet zo ver....
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door veteq »

http://zealcnc.com/

http://www.minitech.com/

Zijn niet de mooiste machines, maar toch,

nu maar even zelf verder zoeken..
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door veteq »

Leeuwinga schreef:Als ik zie welke aantallen Breakout bords voor Mach3 mijn fabrikant
CNCDIRECT maakt, met de wetenschap dat bij ieder bord een applicatie voor
Mach3 hoort...............
Daar ik ook licenties Mach3 verkoop heb ik wat inzicht in de verkochte licenties.
Ik denk dat "Bert" zijn "vinger zou aflikken" om dezeaantallen te verkopen.
Kortom Mach3 is nog steeds springlevend.
Cees
Laten we ook kijken naar cnczone.com, dat is echt een wereldwijd forum, of cncecke (Duitsers)
Hier werkt echt 90% van alle gebruikers met MACH. Nou zegt dit natuurlijk niet meteen dat zij alle wijsheid in pacht hebben.. Maar mach is ondanks alle stemmen tegen op dit forum best ok.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Markus »

Hmmm, Duitsers zijn ook nogal gek op WINPC-NC volgens mij

Greezt,

Markus
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door veteq »

Arie Kabaalstra schreef:er is een probleem.. IDIOTEN.. en daar zijn er meer van dan goed is voor welke hardware dan ook.. er zijn er altijd die geen schema's kunnen lezen, en de dropveters verkeerd aansluiten..
Vind dit toch wel een beetje ver gaan hoor Arie,
wordt er onderling zo over de iets minder begaafde klant bij jullie gesproken?

Jij werkt toch bij....hoe heet het ook al weer?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Arie Kabaalstra »

tja.. over die enorme aantallen.. niet dat ik mensen tegen de schenen wil schoppen maar als velen wat doms doen, dan blijft het dom.. als je begrijpt wat ik bedoel..

datzelfde geldt namelijk ook voor sommige andere CNC componenten zoals de alom "bewierookte" Gecko Drives, er zijn vergelijkbare voor minder geld, en betere voor dezelfde prijs.. maar daar staat geen Gecko op, dus dan hoeven ze ze niet.

Ik heb iets vergelijkbaars gezien in de pompenfabriek waar ik gewerkt heb.. op de productie-afdeling gingen we van een TiN-gecoate wisselplaat over op een TiAlN gecoate.. vanwege een hogere standtijd.. kom je de volgende dag op de zaak, heeft de avondploeg NIETS gemaakt.. de machines hebben gewoon de hele avond stilgestaan..

als je dan vraagt waarom?.. dan krijg je als antwoord, "we hadden geen wisselplaatjes".. Hoezo?.. ze lagen erbij!.. "Nee.. dat zijn niet de goede, deze zijn zwart.. we moeten goudkleurige hebben"..

Dan leg je ze uit. nee.. die zwarte zijn beter.. en dan nog proberen die operators je wijs te maken dat ze eerder versleten zijn.. kortom.. je haalt je productiequota niet.. omdat ze de voeding terugdraaien.. "ja.. want we moesten wel.. kijk hier.. op dat plaatje.. ze gaan glimmen.. dan zijn ze versleten.. ".. de schroefmaat bewees het tegendeel.. maar luisteren?.. ho maar.. 't is dat je ze niet mag schoppen waar het 't meest pijn doet..

@ Veteq.. nee.. ik werk momenteel NIET.. ik ben even "Sabattical".. en..geloof me.. er zijn klanten.. die zou je 't liefst een rotschop geven.. "te dom om zelfstandig te poepen" geloof me.. dat soort klanten.. die kun je missen als kiespijn.. 't kost je uren aan ondersteuning.. uren die je nooit meer terugverdient..
Er zijn mensen die een CNC machine kopen, en dan denken "nu gaat alles vanzelf", maar ze realiseren zich niet dat't ding ook nog geprogrammeerd moet worden.. , nemen de vuistregels omtrent verspanen niet in acht.. breken frezen of erger... hou maar op, schei maar uit.

en dan heb je ook nog de "klanten" met grootse plannen, maar geen cent te makken.. die willen voor een habbekrats dat je allerlei dingen voor ze gaat ontwikkelen.. zie ik zo bleek?..
Gesloten