Het grote USBCNC vs Mach topic.

Moderator: Moderators

Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Rene »

Nog een dik plus punt van mach3. Je kunt op een simulatieknop drukken. Binnen enkele seconden weet je hoelang je freesprogramma duurt. Ik heb dikwijls een programma aangepast om dat de freestijd (onnodig) de pan uit rees... Bovendien weet je hoelang je bij je machine weg kunt lopen.

Na een ontwerp in een cam programma, simuleer ik nu regelmatig de gcode in mach3 zodat ik bij benadering weet hoelang het gaat duren. (de freestijd in usbcnc verschilt een klein beetje). Daarna op de usbstick en laden in de computer aan de machine (usbcnc)..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Deskproto geeft al een indicatie van hoelang het gaat duren.. daar heb je geen Mach voor nodig.. om nu mach te gebruiken omdat mijn Camsoftware niet goed genoeg is?..

ben wel met je eens. 't zou mooi zijn als USBCNC een indicatie zou geven van de bewerkingstijd.. maar ik vermoed dat Bert dat ook wel op zijn Todo list heeft staan..
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Niels »

Bobcad icm Predator kan een simulatie uitvoeren zoals je freespad echt word.

CNC software hoeft dit niet te kunnen vind ik want die moet uitvoeren wat vooraf getest is.
Rene
Berichten: 302
Lid geworden op: 27 aug 2007 10:20
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Rene »

om nu mach te gebruiken omdat mijn Camsoftware niet goed genoeg is?..
Nee, vaak zijn er meerdere wegen die naar rome leiden. Soms kan je door meerdere toolpaths op een slimme wijze te maken de freestijd (aanzienlijk) korter maken dan wanneer je alles automatisch laat genereren.

Als de bewerkingstijd enorm lang duurt, kan een extra milimeter stepover en/of een milimeter dieper etc.. een hoop tijd schelen. Ik heb het dan niet over een klein en simpel freesklusje, maar over een groot/complex 3d werkstuk. Ik heb het dan over hout...

Ik voel een opmerking aankomen. Jaja... pro's weten exact wat de optimale instellingen zijn. Ik ben geen pro en usbcnc pretendeerd ook voor hobby'isten te zijn. Bovendien staat er dat de look-ahead feed tijd bespaart. Handig is dan wanneer je die tijd ook vooraf weet.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Arie Kabaalstra »

wees gerust.. Ook een Pro moet nog wel eens "Tweaken" in zijn instellingen om een beetje efficient te zijn met de toolpaths..

Ik heb zelf een keer een 1:144 Boeing gefreesd uit massief Alu.. Voorfrezen /nafrezen blijkt de beste methode te zijn om niet al te veel tijd te verklooien.

Elk 3D object is anders, en elk object vereist een andere strategy..

de Heidenhain Controllers gaven vantevoren aan hoelang de klus ging duren.. dat moet in USBCNC ook wel mogelijk zijn, aan de hand van de snelheden die voor de machine staan ingesteld, rekening houdend met de acceleratie..

Ik denk wel dat dat in de toekomst wel een keer zijn weg in USBCNC zal vinden.. misschien is het niet eens zo moeilijk..
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Floppy »

Ik heb net V3.50 Beta 11 van USBCNC geinstaleerd en volgens mij kun je daarin al zien hoelang een klus gaat duren.
Ik heb er nog niet mee gefreesd maar een gcode file geladen en de tijdsduur klopt aardig.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. ik rust mijn kaas.. Bert heeft inderdaad een "machining time" en een Elapsed time venstertje in USBCNC gemaakt, met een "Progress Bar" waarop grafisch aangegeven wordt hoelang een klus gaat duren..

er staan ook twee nieuwe indicatoren in, maar ik weet nog niet hoe die werken.. TCA Guard on wordt ook weergegeven in mijn msgwindow, maar wat dat precies doet?.. geen idee nog.. eerst maar even de Documentatie nalezen..

het Setup scherm is nu ook in 2 bladzijden opgedeeld, waardoor het minder vol staat. weer wat netter geworden dus..

Bedenk je wel.. als je dit vergelijkt met een professionele besturing.. enig idee hoe je daar de instellingen aanpast?.. bij een heidenhain besturing sta je dan eigenlijk handmatig de Ini File aan te passen.. alleen staan er dan nog niet eens begrippen bij, maar geheugenadressen.. als je de verkeerde wijzigt.. dan heb je een probleem.. op dat punt scoren Mach en USBCNC al veel beter.. elke operator kan dit instellen.. de gemiddelde professional blijft meestal gewoon uit de machine setup van een professionele besturing, omdat ze het simpelweg niet snappen...

Ohja.. nog even over de opmerking over de beeldresolutie voor USBCNC,, ja, het is inderdaad geschreven voor minimaal 1025 x 768, maar bert heeft het nu zo gemaakt dat 't ook werkt op een 1024 x 600 ( netbook ), als je verticaal de boel kleiner maakt, dan schuift het programma venster ( waar je eigenlijk toch niet veel aan hebt ) en het veld met indicators links in elkaar.. Groter kan altijd.. en.. wees eerlijk. .je moet toch wel een PC hebben die nog op Kolen draait als je geen 1024x 768 kan halen?..
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Erik »

Arie Kabaalstra schreef: een goedkope CNC machine bestaat niet.. regelmatig zie ik hier mensen op het forum opduiken die een machine willen bouwen op een budget van minder dan 1500,-.. bouw dan niets..
Op de cnc-meeting stond weer een prachtig voorbeeld van een goedkope machine waar de mooiste werkstukjes mee gemaakt worden. Met een hoop vernuft, veel marktplaats.nl, zelfbouw elektronica, goedkope software (EMC), goedkope PC etc. moet er voor weinig geld iets deftigs in elkaar gezet kunnen worden.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4048
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Mcgyver »

Inderdaad..

Besturing via de lpt is de enigste manier om een machine te bouwen met een laag budget..

Of het nou mach is of emc whatever...... je kan een dure interface aanschaffen of gewoon enkel wat drives aan een lpt knopen..... met een beetje vrije tijd kan je een hoop leuke dingen doen...
Een licentie lijkt duur voor mach.. maar je kan er zoveel machines mee besturen als je wilt... dus als je later een draaibankje wilt.... zelfde licentie en klaar... kosten gehalveerd... 3e machine een derde vd kosten ;-)

Hoe dan ook.... mensen die geen ervaring hebben met cnc moeten ergens ervaring mee op doen en dat verkrijg je alleen door het te doen en te leren van fouten... dus om het verhaal te leren kennen doe je dat altijd liever eerst goedkoop..
Als je wilt beginnen met fotograferen koop je ook vaak eerst een oude spiegel reflex camera of compact camera en pas later een dure Nikon D90 of Canon Eos 1000 etc met alle toeters en bellen..

Ik weet niet hoe het met anderen zit maar om even de appels-peren ik bedoel cnc-auto's vergelijking aan te halen...

Mijn eerste autotje was ook een suzuki alto en niet een mercedes :mrgreen: je moet ergens beginnen met leren

Mach3 is in veel ogen niet het beste.. helemaal mee eens maar het is wel het meest gebruikte systeem op hobby machines... en over heel de wereld zijn er fora die support over mach3 geven...
Usbcnc timmert ook aan de weg maar dat was mijn beweegreden om met mach3 te starten... toch weer de prijs maar ook het support er achter en de hoeveelheid plekken wara je terecht kon met vragen....
Als het wereldwijd gebruikt word is het toch niet slecht? buiten de voor en nadelen van hardware en aansturing uiteraard...

maar goed ik voel een apple/commodore amiga / microsoft pc discussie aankomen dus laat ik nou maar effe stoppen :mrgreen:
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door lelieveld »

Het enige wat ik kan aan dragen is
1 dat USBCNC wel op Mijn labtop draait en Mach 3 niet
2 Direct contact met de software enigineer in je eigen taal
En wat is de stand Nu ? :lol:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Markus »

Arie Kabaalstra schreef:
een goedkope CNC machine bestaat niet.. regelmatig zie ik hier mensen op het forum opduiken die een machine willen bouwen op een budget van minder dan 1500,-.. bouw dan niets..
Je kunt een portaalfrees met aluminium profiel als frame inclusief alles voor onder de 1500 euro bouwen, en heel veel mensen doen dat ook en zijn erg tevreden met de prestaties van hun machine.

en als de machine doet waarvoor die ontworpen is binnen de toleranties die de bouwer voor ogen heeft, is het dan niet een goede cnc machine ?

Greetz,

Markus
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door veteq »

Beste Arie,

alle respect, u heeft echt enorm veel kennis en kunde, ook een sterke liefde voor USBcnc ;-) .

Maar je kennis omtrent de Kflop schiet te kort, dit is geen kaart gemaakt voor mach.
Om iets op een lullige manier in een hoek te zetten zijn gestaafde argumenten nodig.
Het is een kaart ontworpen voor hun (Dynomotion) eigen software KmotionCNC,
USBCNC valt hierbij echt in het niet qua mogelijkheden en prestaties.
(Kflop heeft: versnelling volgens S-curve...)

Het heeft enkel een plugin voor mach.

Groet,

Roy
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok.. dan neem ik dat terug voor wat de Kflop betreft, maar ik heb even gekeken, en als DIT

http://dynomotion.com/Software/KMotionCNC.png

is hoe Kmotion software eruit ziet?.. laat maar zitten.. ongekende mogelijkheden ten spijt.. maar dit ziet eruit alsof het ontworpen is door iemand die WEL een PC kan programmeren, maar NIET weet hoe je een CNC moet bedienen..
precies hetgeen waar ik me bij de GUI van Mach aan stoor.. een scherm dat je ogenschijnlijk niet zonder muis kunt bedienen. ...( ja maar een touchscreen kan ook .. ja.. Kosttat?.. )

Ik geef het ruiterlijk toe.. ik ben een ongelooflijke zeikerd wat de GUI van een CNC machine betreft.. Ik heb 8 jaar achter een Heidenhain gestaan, en daarnaast achter een Fagor 8050, dat zijn in mijn ogen besturingen ontworpen door mensen die er verstand van hebben.. SOFTKEYS.. Ok.. een Fadal 88HS CNC besturing werkt niet met softkeys, maar moet toetsenbord commando's, en zelfs die was makkelijk in de bediening..
veteq
Berichten: 784
Lid geworden op: 12 jun 2007 04:09
Locatie: haarlem
Contacteer:

Re: Het grote USBCNC vs Mach topic.

Bericht door veteq »

Even beter lezen etc.. Arie,

alles is aan te passen, het gaat om de basis van het systeem, het hart (S-curve versnelling...)
Gesloten