Heb een machine, en nu?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
denkol
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 jul 2007 01:16
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Heb een machine, en nu?

Bericht door denkol »

Een tijdje geleden plaatste ik op het forum wat voor machine ik het best kon aanschaffen.
Na redelijk wat reacties en door vele tips kwam ik bij het bedrijf http://www.fraxeon.nl terrecht. Hun zijn dealer van de BZT-machines van het duitse bedrijf http://www.bzt-cnc.de
Ik heb de machine helemaal gereed, mooi opgesteld, computer , win pc-nc. enz.
Alleen komt nu het mooie van alles. Ik heb hier een machine van zo`n €3000 staan, maar weet niet hoe ik ermee moet werken en hoe het precies zit met de instellingen. Voor mij is dit alles helemaal nieuw en ik zoek eigenlijk iemand die mij eens een beetje op weg kan helpen op dit gebied.
voor mij part kom je hier naar toe voor wat uitleg (idien gewenst tegen betaling)
De machine die ik bezit is de BZT PF 705C
Of zijn er mischien sites waar je kan leren hoe je met zo`n apparaat moet werken. (liefst nederlands of engels) mijn duits is niet zo best.

Groeten Dennis
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Heb een machine, en nu?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Hoever ben je met je machine?.. werkt ie, dat wil zeggen.. heb je de besturingssoftware geinstalleerd, en is ie ingeregeld?...

afhankelijk van wat er allemaal aan en inzit valt er het nodige in te stellen natuurlijk.. maar als je een complete machine koopt, dan hoort dat al geregeld te zijn natuurlijk..

je wilt natuurlijk zo snel mogelijk aan de slag.. tekeningetje maken, programmaatje genereren, en Frezen maar.. loop je ergens in dat traject vast?, er zijn op dat gebied vele wegen die naar Rome leiden.. iedereen heeft zo zijn voorkeuren op het gebied van Software om te tekenen, en om de programma's te maken, en om de machine te besturen.. keuzes.. keuzes..

ik heb 11 jaar als gereedschapmaker gewerkt.. had op mijn werk een schitterende Bridgeport VMC 800 tot mijn beschikking.. nu heb ik een andere baan, als Engineer/constructeur, en staat mijn Beagle-1 VMC 2814 freesbankje in de schuur.. ik bestuur em met CNCZEUS, en maak te programma's met CamBam, tekenen doe ik met A9Cad ( lijkt heel veel op AutoCad ).. voor de keuze van software kun je ook even in dat topic kijken..

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?t=300
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Heb een machine, en nu?

Bericht door audiomanics »

Het eerste wat je moet hebben is een doel.. Bedenk iets wat je wil gaan maken. Dat kan een goede drijfveer zijn om je wat technieken en trucs eigen te maken. Ben je ueberhaubt technisch aangelegd of moet je alles volgens de boeken doen? In het laatste geval kan het nog aardig moeilijk worden....
Ten tweede ga je proberen of je de freesmachine naar jou kan laten luisteren.. Begeen eerst met het ding te laten bewegen. Bijvoorbeeld door een vierkantje van 20x20cm te laten schrijven. Controleer of dat ook gebeurt en pas zonodig de instellingen aan.
Wat voor software/hardware gebruik je om met je computer de frees aan te sturen.
Denk als een freesmachine: Als jij een freesmachine zou zijn, wat wil je dan horen. Kun je in een keer door 10cm dik staal heen of doe je dat in dunne laagjes etc etc. Zo'n machine kan maar in 3 richtingen sturen (wel tegelijkertijd gelukkig..) Ontleed je werkstuk in delen die je achtereenvolgens kan maken. En zorg vooral dat je weet waar je klemmen staan (op volle snelheid door zo'n klem heen jakkeren is niet de manier van werken ;-)
Alle begin is moeilijk en je eerste werkstukje zal waarschijnlijk ook tegen vallen.. Niet helemaal wat je er van verwacht.. Leer daar mee leven, leer ervan en verbeter jezelf....

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Heb een machine, en nu?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wijze woorden.. ..

nog iets.. Kom volgende week gewoon naar de Meeting.. kun je 't allemaal van dichtbij bekijken, en je mengen in de discussie die gegarandeerd gaat ontstaan.. "welke software/besturing is nou het beste??"..

je werkt met WinPC-NC?.. daar heb ik persoonlijk nog geen ervaring mee.. moet ik ook nog maar eens naar kijken.. Mach vind ik eigenlijk niks.. lijkt wel een gokkast.. en als ik met 11 jaar ervaring 't niet binnen 5 minuten snap, da n is't waardeloos.. :) :mrgreen:
Gebruikersavatar
denkol
Berichten: 45
Lid geworden op: 22 jul 2007 01:16
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Re: Heb een machine, en nu?

Bericht door denkol »

Mijn doel is .....? Weet ik nog niet. Ik ben dol op het werken met hout. Heb twee kinderen en vind het leuk om verschillende dingen te gaan maken. van nammbordjes tot poppehuizen. Noem maar op.
Waar ik eigenlijk mee wil beginnen is het maken (graveren) van een naam in hout.
Ik ben begonnen om in coreldraw 12 een naam te typen, deze naam heb ik opgeslagen als plg bestand dat mijn programma win pc-nc omzet naar g-code en die het dan ook zou moeten kunnen frezen.
Alleen als ik de opdracht start, begint de machine te werken. Door de beweging kan ik zien dat ie de contouren netjes afloopt, alleen wil de z-as niet naar beneden. Als ik de z-as manueel bedien, en hem met de punt van de frees op mijn te bewerken plankje zet, en daarna de freesopdracht start, gaat de z-as weer omhoog en begint op ongeveer 15cm boven mijn plankje in het niets te frezen. Als ik mijn machine anders probeer in te stellen door wat te goochelen met de standaard instellingen, dan vertelt het programma mij dat ik de machinegrens overschrijd.
Mijn vraag is eigenlijk:
Als ik een plankje van 9mm onder mijn frees leg(waar dan ook) kan ik dan door manuele bediening naar het te starten freespunt gaan, en vanuit daar de opdracht geven te starten?

Groeten Dennis
PS. volgende week ben ik zeker aanwezig op de CNC dag. lijkt me reuze interresant.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Heb een machine, en nu?

Bericht door audiomanics »

Het lijkt er op dat je de nulpunten nog niet ingesteld heb op het materiaal.
Zelf werk ik met een heuse controller en maak mijn toolpaths bijna uitsluitend met ArtCam (jawel, een legale) dus van al die andere programma's heb ik geen verstand (helaas/gelukkig)
Maar ik weet zeker dat je op 1 september heel wat meer duidelijkheid zult krijgen.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Heb een machine, en nu?

Bericht door Arie Kabaalstra »

't belangrijkste is : WEET WAAR JE WERKSTUK LIGT!

oftewel.. je gaat een tekst frezen.. maar hoe weet je machine waar je plankje is?.. en waar ie moet gaan beginnen?..

ik graveer ook heel veel met mijn machine, ik centreer de tekst die ik wil gaan frezen altijd op de plaat. dus in mijn geval geldt : 't midden van mijn plaatje is X0, Y0, Z0, alle freesbewegingen vinden dus plaats op Z-0.15 ( ik graveer in Metaal )

als ik aan een plaatje ga werken, frees ik em eerst uit ( ik programmeer handmatig een rechthoekje in G-code)
dan klem ik em vlak op de tafel, en meet 't plaatje in.. dat wil zeggen.. .ik zet een freesje van 2 in mijn machine, laat em op handbediening net de zijkant van mijn plaatje raken(links), en zet de coordinaat voor X op - ( Half plaatje+half Freesje), dat zelfde doe ik aan de achterkant, en als laatste zet ik de frees ongeveer 5 mm boven het werkstuk. , dan neem ik een paspen van 6 mm, en ik jog de frees langzaam omhoog tot de paspen net onder het freesje doorpast.. dan zet ik de Z-as op Z+6.. programma laden, motor aan, en Start..

Coordinaten vastleggen doe je met G92 X-50 ( hiermee zet je X-50 vast op de plek waar de frees nu staat )


een beetje kennis van G-codes is nooit weg.. anders kom je geheid een keer in de problemen..
Plaats reactie