G-code omzetten naar signaal voor motoren.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

G-code omzetten naar signaal voor motoren.

Bericht door Damocles »

Hallo,

ik zit al een tijdje met het idee om een mini op een cnc freesmachine lijkend iets te bouwen. Nu moet het vooral een low-cost bezigheidstherapie iets worden. Daarom heb ik geen zin om honderden euro's aan stappenmotors en drivers uit te geven. Nu heb ik op internet en hier wat zitten zoeken en als ik het goed voorheb stuurt de computer G-Code naar de machine die deze kan interpreteren en omzetten naar signalen voor de stappenmotoren. Om de stappenmotoren aan te sluiten kan met een L6506
http://www.selectronic.fr/includes_sele ... /L6506.pdf
schema pagina 5, gevolgd door een L298. Nu vroeg ik mij af of er ook iets bestaat die de G-Code omzet naar signalen die op de fase ingangen van de L6506 komen. Of moet hiervoor een microcontroller gebruikt worden? Ik denk het laaste.

Ik weet dat dit dan een trage machine wordt maar het is de bedoeling eerst te zien of het mechanische deel mij wel lukt, en dan experimenteren met PIC's waar ik momenteel mee bezig ben en zo verder. Ik heb echt alle tijd en uren programeren en proberen stoort mij dus ook niet. Maar als iemand dit al geprobeerd heeft en het onmogelijk bleek zou ik het toch liever nu weten dan na 2jaar frustratie.
Alvast bedankt,
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: G-code omzetten naar signaal voor motoren.

Bericht door audiomanics »

Met een PIC kun je volgens mij eenvoudig DIR/STEP pulsen omzetten naar de vier ingangen van dat IC.
G-code naar step en Dir pulsen doet MACH toch? op een computertje Mach draaien, g-code laden en dan step en dir pulsen van de PAR/LPT poort halen...
Gebruik je de L297 om de L298 aan te sturen heb je niet eens een PIC nodig...

Kijk maar in de datasheets..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: G-code omzetten naar signaal voor motoren.

Bericht door Damocles »

Ah, oke bendankt:) Ik dacht dat er G-code uit mach kwam die dan door de driver werd omgezet. Dit maakt het een stuk makelijker natuurlijk. Dan ga ik er de datasheets eens bijnemen en een schema uitdokteren, BEDANKT!!
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: G-code omzetten naar signaal voor motoren.

Bericht door Erik »

Damocles schreef:stuurt de computer G-Code naar de machine die deze kan interpreteren en omzetten naar signalen voor de stappenmotoren.
Eerst freessoftware op je PC installeren (Mach, Turbocnc, Kellycam etc.) Deze genereren allemaal step en dir signaaltje op je LPT-poort. Met de LPT poort een geschikt IC aansturen bijv. L297 zoals Kees zei eventueel gevolgd door L298. Damencnc verkoopt de L297 goedkoop, sommigen verkopen ze voor een tientje per IC meer. De 5804 van Allegro kan al een paar Ampere leveren. Let er wel op om ontkoppelcondensatoren bij de IC's te plaatsen, die staan soms niet in het schema in de datasheet.
van Dijken Electronica heeft goedkope stappenmotortjes, anders rondsnuffelen voor een paar oude printers. Om het helemaal low budget te houden kun je de voeding voor de IC's rechtstreeks uit je PC-voeding halen.
Gr.

Erik
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: G-code omzetten naar signaal voor motoren.

Bericht door Damocles »

ja zo low cost moet het nu ook niet zijn ;) maar ik heb hier nog een pc voeding liggen dus mja mischien wel. Anders maak ik wel een voeding. heb net een labvoeding gehttp://www.cnczone.nl/index.php
http://www.cnczone.nl forum indexmaakt. De L297 en zo kende ik wel:) ik wist alleen niet dat software als mach dir en step signalen op de lpt verzend. Nu weet hoe ik verder kan:) is er een bepaalde pin layout te volgen of kan je deze instellen in de cnc software? Ja ik ga wel iets dikkere stappenmotoren nemen daarom dat ik op de besturing bespaar, om toch heel dun aluminium en hout te kunnen frezen, in de beginfase:)

bedankt
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: G-code omzetten naar signaal voor motoren.

Bericht door hex173 »

hier een pin bezetting van de parallelle poort (Schnittstelle)
http://www.nc-step.de/step3d.html behalve de sturing X Y Z as heb je ook nog eindschakelaars/referentie punten.
http://www.machsupport.com/documentation/
Bij: Using Mach3Mill (handleiding staan bij het hardware gedeelte) ook veel nuttige gegevens. Vanaf hoofdstuk 4
Bij Mach3 kun je de pin bezetting software matig toewijzen, als je de demo download kun je zien hoe dat gaat.
Mooi project, ben wel benieuwd naar de verdere opzet :D
Ad
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: G-code omzetten naar signaal voor motoren.

Bericht door audiomanics »

Erik schreef: De 5804 van Allegro kan al een paar Ampere leveren.
Is dat een speciale uitvoering?? Volgens de datasheets komt deze niet verder dan 1,25A continue en 1,5A piek.
De L298 komt aan 2A continue en 3A piek EN is ook nog eenvoudig parallel te zetten zodat je 4A continue kan leveren. (mits goed gekoeld, op een windtunnel-koellichaam bijv.)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: G-code omzetten naar signaal voor motoren.

Bericht door Damocles »

Ja maar ik denk dat voor stappenmotor van 0,5 tot 1Nm ik wel toekom met 2 A. Maar ik begin na de vakantie aan examens, en ja dus heel de vakantie studeren. Ik ga er dus maanden aan bezig zijn maar ja zo zijn we bezig eh ;) en ben eigelijk ook benieuwd naar het resultaat, sowieso zal niet alles direct lukken. Ik moet nog heel wat uittekenen en bedenken trouwens, zowel elektronica als mechanica. Maar OOIT zal ze werken :d
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: G-code omzetten naar signaal voor motoren.

Bericht door Erik »

audiomanics schreef:
Erik schreef: De 5804 van Allegro kan al een paar Ampere leveren.
Is dat een speciale uitvoering?? Volgens de datasheets komt deze niet verder dan 1,25A continue en 1,5A piek.
:oops: Het is al een tijdje geleden dat ik ze gebruikt heb en wat ik schreef was uit het blote hoofd :oops:
Gr.

Erik
Plaats reactie