break out bord

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1017
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: break out bord

Bericht door Markus »

Zomaar 4x de stroom nemen is niet helemaal juist.

En bovendien wordt meestal de spoelstroom op de sticker van een motor gezet en er zitten dus 2 spoelen (soms 4) in 2 fazen motoren. Soms slaat het aantal ampere van de motor (op de sticker) op het stroomverbruik bij Unipolaire aansluiting, en is het dus zaak om op te zoeken wat de stroom moet zijn bij Bipolaire gebruik.

Het afgegeven vermogen van de trafo is simpel gezegd de spanning x stroom, dus bij 80 volt 8 ampere geeft dat ding dus een kollosale 640 watt af. Dat is echt te veel voor 4 stappenmotoren.

Je hebt heel wat minder nodig, het zou me niet verbazen als die motoren van jouw plus driverkaart (zonder de datasheets gezien te hebben) minder dan 35 watt per motor+driver gebruiken.

Uitrekenen wat het verbruik is niet helemaal gemakkelijk omdat de driverkaart ook verbruikt, maar je kunt heel eenvoudig gewoon 1 driverkaart aansluiten en kijken met een stroommeter in de voedingsleiding meten wat ie gebruikt. Vermenigvuldig dan met ander half of zo en doe dat x 4 en je je hebt een redelijk maat voor wat je nodig hebt aan vermogen van je voeding.

Overigens zijn er maar weinig driverkaarten die 80 volt aankunnen zonder kapot te gaan.


Greezt,

Markus
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: break out bord

Bericht door microstep »

hallo

ik zou wel degelijk willen frezen de frees die ik wil nabouwen is deze van minitech
de stappenmotoren die ik nu heb zijn nema 23 2a en hoger (komen uit industrieele copie)
ik ben nog maar in de beginfaze en wil eerst goed alles overwegen vooraleer aan te kopen


groeten
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: break out bord

Bericht door klaas van gemerden »

Owké dat zijn behoorlijk grote motoren. Die zijn sterk zat verwacht ik.

Heb je ook al drivers? Anders kun je bv de 4d step van Damencnc.com gebruiken.
Markus heeft geloof ik ook een printje in dezelfde catogrie.
Eventueel kan je testen met een oude pc voeding.

Minitech.. Oef die vragen aardig wat voor hun machines..

Afbeelding

een kleine 14.000.00 dollar armer en je mag je de ''gelukkige'' eigenaar noemen.

Waarom wil je trouwens zo'n hoog voltage?

Gr. KvG
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: break out bord

Bericht door microstep »

hallo

ja deze is het , word gebruikt om juwelen te vervaardigen ,eerst ontwerpen ,daarna uitfrezen
in was,he zo een machine zien werken ,echt prachtig tot op een honderste juist of meer,
ik heb nog vraagje over microstep ,bv de drivers van stappenmotors .nl micro tot 128 steps
dus kogelomloopspindel =stel deze heeft 0.00mm spelling spoed 5mm :25600 =0.0001 mm per stap
kan ik bv de motor 12453 stapjes laten maken =0.4826 mm verplaatsing?

groeten
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: break out bord

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Microstep,

Dat klopt, Alleen word de maximale snelheid van je machine dan heel gering.

(van uit een andere threat)
Ja, dat maakt wel uit, maar niet heeeeel veel. De soort stappenmotor is meer van belang. Een stappenmotor heeft een hoog statisch koppel maar verliest dat al snel als hij stappen gaat maken.. Globaal kun je zeggen dat je een stappenmotor kracht kan laten leveren tot zo'n 1000 full-steps per seconde, Ofwel 5 omw/sec. Met een intelligente stepperdriver kun je dan misschien 6 of 7 omw/sec halen maar het gevaar bestaat dan in overslaan van stappen. de maximale snelheid zal ongeveer zo'n 5 maal de spoed van je schroefspindel zijn.
Stepperdrivers met microstep zijn ook duurder maar je kunt daarmee je motoren rustiger en nauwkeuriger laten lopen, ook haal je een hogere nauwkeurigheid.
Snelheid is overigens best van belang.. er zijn heel wat materialen waar je snel doorheen moet om niet je frees en het materiaal te verbranden (hout en plastics)
Het bovengaande stukje gaat uit van full step!
Verder dan 1/8 step zou ik geloof ik niet gaan.
(8x200=1600 -> 5/1600 = 0.003125mm)

Kevin damen vertelde mij dat je met de HP 5065 drivers die hij o.a. levert je eventueel nog wel een stuk sneller kan.

(stel je krijgt het voor elkaar dat hij 1600 steps in seconde maakt dan levert dat bij deze machine een (max.) snelheid op van 60*5mm = 300mm per minuut)

Speling heeft trouwens alleen invloed als je van richting veranderd!
De meeste spindels hebben een afwijking van geloof ik maximaal 3/100 op 300mm.
De speling kun je minimaliseren, het laatste stukje kan je software matig doen.

Gr. KvG
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: break out bord

Bericht door microstep »

hallo

nee ik heb nog geen drivers gekocht,dus mij drivers mogen 128 micro step kunnen maken ,
maar verliezen koppel vanaf 1000full steps,instellen op 5microsteps 200x5=1000
op spindel 5mm:1000 =0.005 mm per stap is ruim voldoende denk ik
ik heb ook een a as nodig zoals op foto eens deze in positie staat deze dan onder spanning ?krijgt deze niet warm?


groeten

ps bedankt voor de vele reakties
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: break out bord

Bericht door klaas van gemerden »

Ha Microstep,

Bedoel je de rotary table/verdeelapparaat?

Je kan er eventueel één kopen bij b.v. http://www.buitelaar.nl.
Degene op de foto heeft ook een tegencenter.

Die word echt niet warm hoor ;-)

Gr. KvG
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: break out bord

Bericht door Arie Kabaalstra »

Full step/halfstep, of nog fijner, hangt natuurlijk ook af van de spoed van je spindels, en de resolutie die je wilt behalen..

Mijn machine : 2000 steps/rev, 2mm spoed, dus 0.001 mm/step , ijlgang tot 2000 mm/min ( =1000 omw/min)
motoren krijgen bij mijn 36V voor de kiezen..

die Minitech.. 't is dat de Dollar zo achtelijk laag staat, maar 10 Mille is nog steeds bakken geld voor zo'n machine, voor dat bedrag kan ik bijna 2 Beagles bouwen, en die kunnen ook nog eens veel meer hebben...
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: break out bord

Bericht door microstep »

hallo

ja ik bedoel dat verdeelapparaat, ik zou dit willen vervangen door een stappenmotor met een hoger koppel
of gewoon met een overbrenging werken ,daar het toch maar voor in was te frezen is
nog een vraagje waarom zitten er grafietkernen rond draaden van stappenmotoren?
welke spindels worden meest gebruikt kogelomloop zijn nogal prijzig,maar ja kwaliteit kost
minitech heelt ook goedkoper freezen hoor ,met shroefdraad en lineaire lagerbusen
ik heb thk geleiders met wagentjes van 25mm railbreedte en 1.3m lengte
maar den voor zo een kleine frees dat ik best kleinere koop

groeten
ps heb zopas weer lading stappenmotor gaan ophalen ,van afbraak ,+ringkerntransfos met gelijkrichters
kwestie van wat voorraad te hebben (stappenmotors zijn van vetax en hebben diameter van 10cm)
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: break out bord

Bericht door microstep »

hallo

nu nog een domme vraag ,ik vind bijna alles in printer en copiemachines
maar waar vind je nu drivers voor stappenmotoren ,apart
meestal zijn deze reeds verwerk met eigen microprocceser denk ik
worden deze aleen gebouwd voor hobby cnc machines?

groeten
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: break out bord

Bericht door microstep »

hoi

2mm spoed zijn dat kogelomloopspindels?

groeten
klaas van gemerden
Berichten: 488
Lid geworden op: 12 jul 2007 22:49
Locatie: Zwijndrecht

Re: break out bord

Bericht door klaas van gemerden »

microstep schreef:hoi

2mm spoed zijn dat kogelomloopspindels?

groeten
yep dat zijn kogelomloopspindels

Tsja drivers kosten niet de hele wereld hoor!
Dit hoeft niet perse een hele dure hobby te zijn alleen gaat er ongemerkt toch aardig wat geld inzitten.
Het e.a. ligt natuurlijk aan wat je wilt.

Gr. KvG
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: break out bord

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je het bij 2mm spoed over mijn machine hebt, ja, bosch-rexroth kogelomloop spindels, voorgespannen, backlashfree hoogste tolerantieklasse, kost wat, maar dan heb je ook wat..

drivers voor je steppers?.. kijk eens op http://www.stappenmotor.nl, of bij Kevin damen, voor pak em beetj 50 euro per stuk heb je mooie drivers..
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: break out bord

Bericht door microstep »

hallo

welke driver gebruik jij als ik vragen mag ?
en die kogelomloop waar koop je deze?
en laatste vraag werk je met lineaire wagentjes +rail of kogelbussen en geharde assen?

ik hen namelijk 2 rails van 1,3 m +1van 1.5m (maar voor zo eenkleine machine is het zonde om deze te verzagen denk ik) ,en om in was te werken voldoen de geharde assen met kogelbussen ook denk ik?


groeten
Plaats reactie