Hoe genereert ArtCam Insignia G-code?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
MJB Agribouw
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2007 20:51
Locatie: Rijswijk (NBr.)
Contacteer:

Hoe genereert ArtCam Insignia G-code?

Bericht door MJB Agribouw »

Hallo,


Ik ben eens begonnen wat serieuzer in het software gedeelte te duiken van de CNC frees.
Als eerste eens gesnuffeld aan BobCad, maar dat is me te veelzijdig om mee te beginnen.
Nu ben ik bezig met ArtCam.
Een modelletje importeren (Vector) en hier van een 'Profile'-toolpath maken lukt. Ook met simuleren lijkt alles logisch in elkaar te steken.

Nu wil ik hiervan output genereren voor de machine sturing (bv Mach of TurboCNC).

Wie kan mij vertellen hoe ik dat moet doen?


Marien
MJB Agribouw - landbouw miniaturen in schaal 1:32
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Hoe genereert ArtCam Insignia G-code?

Bericht door create »

Heej,

Ik zie dat je al een eind op weg bent, de simulatie ziet er goed uit??Dan gaan we een g-code opslaan.
Je blijft dan in de toolpaths, en ga dan naar toolpath operations. Druk save toolpath (eerste vakje met de floppy) en selecteer dan juiste "machine outpute file" Open de map en zoek dan mach2 mm(*.cnc).
Opslaan in een map dan die map openen met mach en zie daar een g-code klaar om te frezen.
Ik weet niet of je de volledige versie hebt, want de trial gaat maar tot 1000 lijnen en daar zit je al gauw op, helemaal als je gaat pocketen.

Hoop dat het lukt, ik hoor het wel

gr Create
MJB Agribouw
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2007 20:51
Locatie: Rijswijk (NBr.)
Contacteer:

Re: Hoe genereert ArtCam Insignia G-code?

Bericht door MJB Agribouw »

@Create,


Ook dat lukt!
Ik zat veel moeilijker te zoeken dan nodig..... bedankt.

Weet jij toevallig ook in welk formaat/dialect TurboCnc werkt?
Ik ben geneigd, eerlijk gezegd, toch een beetje richting Dos voor de besturing, vandaar de vraag.


Marien
MJB Agribouw - landbouw miniaturen in schaal 1:32
MJB Agribouw
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2007 20:51
Locatie: Rijswijk (NBr.)
Contacteer:

Re: Hoe genereert ArtCam Insignia G-code?

Bericht door MJB Agribouw »

Nog wat anders: Bij de demo versie is er een begrenzing van 1000 regels.
Kan je hier omheen door iets met de Panelling te doen, m.a.w. laat ArctCam zelf je product opdelen. In Mach bv. kun je dan de nulpunten van de panels weer verschuiven zodat de puzzel weer inelkaar past.
Is dat iets?


Marien
MJB Agribouw - landbouw miniaturen in schaal 1:32
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: Hoe genereert ArtCam Insignia G-code?

Bericht door create »

@ Agribouw,

met Turbocnc heb ik nog nooit gwerkt dus daar kan ik geen antwoord opgeven. En wat betreft het opdelen als je bijvoorbeeld in een simpele oefening een vierkant met een gat erin in drieën delen
1-de buitenkant
2-de bovenkant vlakken
3- het gat maken.
en misshien zelfs 4 een finishing.

Je maakt dan vier verschillenden g-codes, bij het opslaan vraagt Artcam of ze samen gevoegd mogen worden. Dan zeg je nee, en krijg je 4 verschillende bestanden. Ik heb de volledige versie mach3 dus ik gebuik het niet zo. Maar wel als het een complex frees werk wordt. bijv met roughing en finishing daar tussen kan je dan een toolchange doen.

gr Create
Plaats reactie