Bepalen van in te stellen omkeerspeling

Moderator: Moderators

Plaats reactie
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Bepalen van in te stellen omkeerspeling

Bericht door aw »

Binnen de software die ik gebruik (TurboCNC) kun je de omkeerspeling van elke as instellen. Ik gebruik kogelomloopspindels, en tot nu toe heb ik dit bij het frezen in hout (balsa/triplex) niet nodig gehad.

Nu ben ik echter aan het frezen in 3 mm Dural aluminium. Bij het frezen van motorschotjes (rond) valt echter op dat er toch speling is, het begin en eind van de cirkel sluiten niet goed aan en schroefgaatjes zijn niet zuiver rond.

Natuurlijk kan deze speling ook veroorzaakt worden door andere zaken dan de spindels (gezien de grotere krachten in vergelijking met hout) en zie je ook elk detail bij metaal.

De speling zit rond de 0.1 mm. Ik heb echter grote moeite de exacte x/y waarden te vinden. Vandaar mijn vraag - wat is de beste methode om je omkeerspeling te bepalen?

Arthur
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Bepalen van in te stellen omkeerspeling

Bericht door audiomanics »

Een methode die beschreven staat is:
Zet een meetklok tegen het spindleblok.. Maak een toolpath van, zeg 20cm heen en 20cm terug met een lagesnelheid.
Als het spindleblok weer op zijn orginele positie is teruggekeerd geeft de meetklok de backlash aan..
En dat voor alle assen dus..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bepalen van in te stellen omkeerspeling

Bericht door Erik »

De methode die mij voor de hand lijkt liggen;

Meet de maten op van het werkstuk en vergelijk die maten met de tekening. Trek hier de conclusies uit m.b.t. de speling.

Misschien moet de oorzaak van de afwijkingen gevonden worden in het subforum "frezen en voedingssnelheden". Het lijkt me dat je hier de fout in gaat omdat het resultaat in balsa wel goed is maar in aluminium niet. Het lijkt erop dat je het freesje door het materiaal "sleurt". Aan de andere kant schrijf je dat de cirkels ovaal zijn, dat kan er weer op duiden dat de speling/torsie zich voordoet op maar 1 as. Zijn de verschillende cirkels maar in 1 richting ovaal?

Gr.

Erik
aramon
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 jan 2007 23:14
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Bepalen van in te stellen omkeerspeling

Bericht door aramon »

Zet eerst de huidige backlash instelling op nul. Plaats een meetklok tegen een vast punt parallel aan de uit te meten as. Beweeg de as in een richting met het kleinst mogelijke increment (puls). Beweeg nu met dezelfde pulsgrootte in omgekeerde richting, en TEL de pulsen. Als de wijzer van de klok weer beweegt is de omkeerspeling te berekenen a.d.h.v. het aantal pulsen en de overbrengingsverhouding.
ingoo
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: Bepalen van in te stellen omkeerspeling

Bericht door ingoo »

Of je laat je slede tegen de klok lopen tot die op nul staat.
Nu zet je je software ook op nul. Dan ga je de slede door de nul heen bewegen en dan weer terug tot de klok weer op nul staat.
De waarde die je besturing nu aangeeft is de omkeerspeling.

Als je dit goed hebt gedaan is een eventuele afwijking bij een zwaarder te verspanen materiaal de oorzaak van doorbuiging van bijv. je frees of machine.

Gr. Ingo
MJB Agribouw
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2007 20:51
Locatie: Rijswijk (NBr.)
Contacteer:

Re: Bepalen van in te stellen omkeerspeling

Bericht door MJB Agribouw »

@Erik,

Met jouw stelling betreft het werkstuk meten en vergelijken met de tekening ben ik het niet eens:
Binnen alle pakketten, dus ook TurboCnc moet (per as) een omschalingsfactor ingesteld worden, ik bedoel de verhouding stappen per millimeter. Als je het frees resultaat vergelijkt met de bijbehorende tekening zegt dat niets over speling, maar waarschijnlijk meer over boven genoemde verhouding, deze is dan niet goed!

Er is maar 1 (simpele) manier en dat is t.o.v. een vast punt weg bewegen over een bepaalde afstand, en vervolgens over de exact gelijke afstand weer terugkeren. De absolute verplaatsing is daarmee 0, onafhankelijk van het aantal stappen per mm, en dus is het eventuele verschil de speling.


Marien
MJB Agribouw - landbouw miniaturen in schaal 1:32
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bepalen van in te stellen omkeerspeling

Bericht door Erik »

@Marien,

Gezien de vele antwoorden die het niet met me eens zijn ga ik me diep in een hoekje zitten schamen. :oops:

Gr.

Erik
MJB Agribouw
Berichten: 32
Lid geworden op: 24 jan 2007 20:51
Locatie: Rijswijk (NBr.)
Contacteer:

Re: Bepalen van in te stellen omkeerspeling

Bericht door MJB Agribouw »

@Erik,

Schamen is ZEKER NIET NODIG!!!
Ik zie het gewoon anders.., en ik hoop dat je ook begrijpt waarom ik het anders zie.

Neem 1 ding van mij aan, ik ben pas net bezig met het CNC-gebeuren, dus ik zal ook nog tegen genoeg problemen/vragen aanlopen.
Een forum als dit is er dan toch ook om elkaar te helpen, niet waar?


Marien
MJB Agribouw - landbouw miniaturen in schaal 1:32
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Bepalen van in te stellen omkeerspeling

Bericht door aw »

Iedereen bedankt voor de suggesties.

Ik heb geprobeerd met behulp van een schuifmaat de speling te bepalen. Dit leverde niets op / is niet nauwkeurig genoeg. Toch een keer een meetklok kopen.

Het lijkt erop dat het niet de omkeerspeling is (die heb ik uiteindelijk op ca 0.05 mm proefondervindelijk bepaald) maar - zoals Erik al suggereerde - de stijfheid van de machine. In balsa of triplex geen probleem, maar 1 mm diep met een 3mm freesje in Dur-Aluminium wordt dit wel een probleem. Het portaal is simpelweg niet stijf genoeg en heeft te veel flex vanwege de holle aluminum koker.

Dit toonde zich vooral bij kleine freesrondjes, bijvoorbeel een 4 mm gat met een 3 mm freesje werd eerder ovaal dan rond.

Voor een deel is dit op te vangen met een lager freessnelheid, als ik omlaag ga naar 80 mm/minuut dan wordt het resultaat al stukken beter.

Mvg
Arthur
Gebruikersavatar
dirk w
Berichten: 261
Lid geworden op: 23 jan 2007 21:33
Locatie: Haasdonk (belgië)
Contacteer:

Re: Bepalen van in te stellen omkeerspeling

Bericht door dirk w »

Het beste lijkt me een waarde in te geven en dan te zien wat het resultaat is, en dit tot de rondjes terug rond worden.
het probleem met omkeerspeling is, dat het varieerd met de belasting en dus de ene keer goed kan zijn en de andere keer weer niet.
Dit probleem heeft men ook op "echte" machines waar al wat sleet op zit.
Bij de draaibanken op het werk werd de omkeerspeling ook proefondervindelijk afgesteld, dit kon zelfs enkele honderdsten afwijken van de gemeten omkeerspeling.
Plaats reactie