Mach3 hulp?

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
StevenK
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2014 13:10
Locatie: Veenendaal

Mach3 hulp?

Bericht door StevenK »

Ik heb net een gebruikte Novaturn met Mach3 besturing gekocht en aangesloten.

Op de Novaturn zit een encoder, maar die is niet aangesloten op de besturing. Dat lijkt me - zeker voor deze CNC-n00b - erg handig als ik draad wil snijden. Is er iemand die zin heeft mij daar een handje bij te helpen? Apparaat staat in Ede.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mach3 hulp?

Bericht door benkr »

Zo makkelijk gaat het niet denk ik.
Maak maar eens wat foto's van je machine waarbij de encoder, de besturingskaart het operating systeem en het aantal motoren en de spindelmotor en ook nog de motorregelaar het belangrijkst zijn.
En wij willen je best helpen, maar jij moet het meeste doen, te beginnen met het geven van voldoende informatie.

En het plaatsen van foto's is niet makkelijk, daarom is hier een apart topic voor aangemaakt:

viewtopic.php?f=41&t=15474
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mach3 hulp?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En, voor draadsnijden is eerder een index-puls dan een encoder nodig. Dus hopelijk heeft die encoder naast een A/B signaal een index puls, en zit ie 1:1 op de hoofdspil.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
StevenK
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2014 13:10
Locatie: Veenendaal

Re: Mach3 hulp?

Bericht door StevenK »

Noob-alert...

Druk, druk, druk met andere dingen. Maar volgens mij kan ik de vraag al beter specificeren. Ik heb een Kollmorgen 600 driver en die heeft, zo begrijp ik de documentatie, A, B en index op de incremental-encoder interface. Daar zou ik toch mee uit de voeten moeten kunnen?
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Mach3 hulp?

Bericht door pa3gmi »

Kijk eens naar deze link, ik heb het niet doorgelezen maar mogelijk wordt je er wat wijzer van.
cnczone.com/forums/servo-motors-drives/243548-cnc-forum.html
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mach3 hulp?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

StevenK schreef: 20 dec 2018 07:27 Noob-alert...

Druk, druk, druk met andere dingen. Maar volgens mij kan ik de vraag al beter specificeren. Ik heb een Kollmorgen 600 driver en die heeft, zo begrijp ik de documentatie, A, B en index op de incremental-encoder interface. Daar zou ik toch mee uit de voeten moeten kunnen?
Beetje verwarrend, wat zou die driver met de encoder te maken moeten hebben ?
Encoder gaat naar je besturing ( om precies te zijn de index pulse wordt op een ingang van de besturing aangesloten)
Dan moet je nog wel de datasheet van de encode raadplegen, kijken wat de signaal niveaus zijn, dan heb je iets van een break out board tussen de PC (met mach er op) en je machine zitten. Kan daar elk signaal aangeboden worden, of is 5v het maximum. Encoder kunnen ook 24v signaal afgeven afhankelijk van het type.
Dus we moeten weten wat er na de pc gebeurd, welk interface daar nog zit, via ethernet of zit je direct op de parallelle poort.
Dus probeer eerst maar eens wat meer info onze kant op te krijgen. (foto's)
Ik begrijp dat je documentatie hebt, zouden wij die ook mogen zien ? Misschien dat wij daaruit beter informatie naar jouw kunnen geven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Mach3 hulp?

Bericht door Leeuwinga »

In het Mach 3 manual staat beschreven van hoe en wat van de spindel encoder. Deze is nodig voor het draad snijden en heeft inderdaad niets te maken met de drivers. Met dit encoder signaal wordt de Z as tijdens het draadsnijden aangestuurd. Bij diverse software wordt het aantal pulsen geteld echter bij mach wordt de tijd gebruikt tussen de pulsen
Succes
StevenK
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 okt 2014 13:10
Locatie: Veenendaal

Re: Mach3 hulp?

Bericht door StevenK »

Ik moet nog een beetje wennen hoe ik dit soort dingen benader. Ik dacht 'spindel heeft een encoder, die ik via de driver kan oppakken', maar ik zie nu dat a. de overbrenging net niet 1:1 en is en b. dat er een tweede poelie op de de hoofdas zit met daarnaast een encoder.
17891
In de kast zit een breakout board
17890
Plaats reactie