MPG is niet te selecteren

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik geloof dat wij elkaar niet begrijpen. :shock:
Die e-stop hoort in het hardware circuit te zitten, als je die indrukt wordt hardwarematig een circuit onderbroken zodat de motoren geen voedings spanning meer krijgen. Heeft de pc helemaal niets mee te maken.

( sorry maar ik ben nogal doordrammerig als het over e-stops gaat ) :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door Fredsan »

Dat zou best kunnen dat we elkaar niet begrijpen 8)

Ik kan de e-stop in de stroom toevoer plaatsen tussen de drivers en de stappenmotoren, maar volgens mij is dat niet goed voor m' n drivers, als ik de handleiding van Leadshine moet geloven.

Als ik de e-stop tussen de voeding en de drivers plaats, zullen de stappenmotoren niet onmiddellijk stoppen als ik de e-stop indruk.

Als ik de e-stop in de stroom kabel naar de voeding zet, stoppen m'n stappenmotoren ook niet onmiddellijk bij een e-stop.

Ik heb dus de e-stop direct op m'n breakoutboard aangesloten (poort 15) en deze in mach3 op deze poort geconfigureerd. Als ik dan de e-stop gebruik stoppen de motoren onmiddellijk. Ik ben op deze manier niet afhankelijk van allerlei plug-ins, maar ben wel afhankelijk van mach3 om te zien dat de e-stop is ingedrukt.

Als jij een andere of betere methode weet, hoor ik dat graag, want ik dacht altijd dat dit de juiste methode was.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door skillalot »

juiste methode is een hoofdrelais tussen de voedinggspanning van de drivers, en dit hoofdrelais achter een noodstoprelais. Signaal van noodstoprelais naar ingang mach3,zodat mach3 weet dat hij moet stoppen met aansturen.
Zodra de noodstop ingedrukt is gaat er signaal naar mach3 welke de pulstrein naar de drivers stopt, hoofdrelais valt af, en motoren vallen stil.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Volgens mij heeft skillalot het exact omschreven.
Fredsan schreef:Ik kan de e-stop in de stroom toevoer plaatsen tussen de drivers en de stappenmotoren, maar volgens mij is dat niet goed voor m' n drivers, als ik de handleiding van Leadshine moet geloven.
dat klopt, motoren mag je niet los koppelen
Als ik de e-stop tussen de voeding en de drivers plaats, zullen de stappenmotoren niet onmiddellijk stoppen als ik de e-stop indruk.
? en waarom niet
Als ik de e-stop in de stroom kabel naar de voeding zet, stoppen m'n stappenmotoren ook niet onmiddellijk bij een e-stop.
? dan zit er wel een zeer grote condensator in je voeding
Ik heb dus de e-stop direct op m'n breakoutboard aangesloten (poort 15) en deze in mach3 op deze poort geconfigureerd. Als ik dan de e-stop gebruik stoppen de motoren onmiddellijk. Ik ben op deze manier niet afhankelijk van allerlei plug-ins, maar ben wel afhankelijk van mach3 om te zien dat de e-stop is ingedrukt.

Als jij een andere of betere methode weet, hoor ik dat graag, want ik dacht altijd dat dit de juiste methode was.
Verder zit er ook nog die omstreden enable ingang op de drives, die eigenlijk positief zou moeten werken, maar bij de meeste negatief is. ( het schijnt dat je dat bij sommige drives in kunt stellen, anders moet je dit stuk vergeten )
Dan zou een 5v op de enable een vrijgave zijn ,wanneer die wegvalt stopt de motor. Die 5v kan dus in het circuit zitten. Als dan ook nog het relais voor die voedingsspanning in datzelfde circuit zit, en dus ook af valt zit er nergens iets van spanning.

Bij dit soort oplossingen moet je niet nadenken hoe het werkt, je moet je afvragen hoe het mis kan gaan.
Als om een of andere reden die drive pulsen ziet op z'n ingang (b.v. extreme EMC storing) begint die as dus te lopen. Het heeft dan geen enkele zin om tegen mach3 te zeggen dat je een noodstop wilt ( die PC is waarschijnlijk al gecrasht door die storing ), dan is toch echt de enige oplossing: stekker er uit, of dus power aanvoer naar de drive onderbreken.
Je moet er verder natuurlijk van uitgaan dat het NOODstop heet, en niet gewoon stop of uit.
Ik kan me niet herinneren wanneer en of ik de afgelopen 20 jaar de noodstop heb ingedrukt. Gewoon stop van de automatische programma afloop is meestal veel handiger.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door Fredsan »

Iedereen bedankt voor de reacties en adviezen. Ik ga dit weekend eens rustig nadenken wat en hoe ik e.a. ga veranderen.

Er zullen zeer waarschijnlijk meer vragen bij mij op komen, ik zal dan een nieuw topic aanmaken, want dit topic gaat allang niet meer over het niet kunnen selecteren van de mpg van lelieveld.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door lelieveld »

dit topic gaat allang niet meer over het niet kunnen selecteren van de mpg van lelieveld.
Fred dat maakt mij geen fluit uit 8)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door H@ns »

hugo stoutjesdijk schreef: Dan zou een 5v op de enable een vrijgave zijn ,wanneer die wegvalt stopt de motor. Die 5v kan dus in het circuit zitten. Als dan ook nog het relais voor die voedingsspanning in datzelfde circuit zit, en dus ook af valt zit er nergens iets van spanning.
Lijkt me geen goede oplossing in een noodstop.
Als die enable wordt weg gehaald remt hij niet.
Het lijkt meer op het los koppelen van de motor, dus de machine stopt pas.............?

Persoonlijk zou ik bij stappenmotoren meer zien in het onderbreken / kort sluiten van het puls ingang.
In tegenstelling tot bv een DC motor/drive systeem heb ik nog nooit gehoord dat een defecte stappenmotor drive
ervoor zorgde dat een machine ongecontroleerd verplaatste.

Wat niet wil zeggen dat het niet kan......... :roll:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door DaBit »

Fredsan schreef:Ik kan de e-stop in de stroom toevoer plaatsen tussen de drivers en de stappenmotoren, maar volgens mij is dat niet goed voor m' n drivers, als ik de handleiding van Leadshine moet geloven.
En die handleiding heeft gelijk. Het kleine elcootje in de drive zelf is bij lange na niet groot genoeg om de klap op te vangen van een beetje dikke stappenmotor die stilgezet word, en die drive heeft geen voorziening (remweerstand, actieve clamp, ...) om het teveel aan energie te dissiperen.

Als je dan de voeding onderbreekt dan vloeit de energie die in de windingen en bewegende massa zit in dat kleine elcootje, de spanning loopt op tot boven het maximum, en de boel zegt met een beetje pech 'boem'.

Dan kun je beter nog de 230V naar de voeding van de drives onderbreken. Ook niet ideaal met een geschakeld voedingkje (want tenzij extreem overgedimensioneerd kan dat ding de energie van 3-4 motoren ook niet kwijt), maar al beter.

Het zal wel een reden hebben dat in 'echte' machines de drives gevoed worden vanuit een bonk ijzer+koper dat ze 'transformator' noemen... :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: noodstop

Bericht door ludo »

wat een moeilijk verhaal,als je de motors wil stoppen gebruik je gewoon de enable ingang op de driver,sluit die met een (nood)schakelaar aan gewoon op de 5V ,wil je dan ook nog hebben dat mach3 een noodstop geeft,verbind dan de schakelaar ook met de E-stop ingang van de printerpoort of breakoutbord.
Je kan in mach3 ook bv de spatiebalk instellen als noodstop.
Stappenmotors gaan niet zomaar uit zichzelf lopen ,die moeten echt wel pulsen krijgen,voedingspanning onderbreken terwijl de motoren draaien lijkt mij ook geen goed idee ,de kans bestaat dat je een mooie vonkboog gaat trekken!!
Gebruikersavatar
H@ns
Donateur
Berichten: 274
Lid geworden op: 01 jan 2009 22:32
Locatie: Vierlingsbeek

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door H@ns »

DaBit schreef: Het zal wel een reden hebben dat in 'echte' machines de drives gevoed worden vanuit een bonk ijzer+koper dat ze 'transformator' noemen... :lol:
In 'echte' machines zitten een stel dikke weerstanden met een aantal ventilatoren die 99,9999....% van de tijd hun neus legen.
Maar het net zo warm krijgen / blozen als degene die de noodstop heeft moeten gebruiken :mrgreen:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

H@ns schreef:
hugo stoutjesdijk schreef: Dan zou een 5v op de enable een vrijgave zijn ,wanneer die wegvalt stopt de motor. Die 5v kan dus in het circuit zitten. Als dan ook nog het relais voor die voedingsspanning in datzelfde circuit zit, en dus ook af valt zit er nergens iets van spanning.
Lijkt me geen goede oplossing in een noodstop.
Als die enable wordt weg gehaald remt hij niet.
Het lijkt meer op het los koppelen van de motor, dus de machine stopt pas.............?

Persoonlijk zou ik bij stappenmotoren meer zien in het onderbreken / kort sluiten van het puls ingang.
In tegenstelling tot bv een DC motor/drive systeem heb ik nog nooit gehoord dat een defecte stappenmotor drive
ervoor zorgde dat een machine ongecontroleerd verplaatste.

Wat niet wil zeggen dat het niet kan......... :roll:
Pulsingang kortsluiten geloof ik nog wel in, moet je wel met een NC relais doen dan. En zorgen dat de driver die de pulsen stuurt dat niet erg vind.
Als je nooit een stappenmotor spontaan hebt zien lopen, is dat typisch een geval niet op de juiste tijd op de juiste plaats :lol: . Ik heb het nl. wel gezien. En ik zou niet weten wat er achter die optocoupler gebeurt, die ziet niets van die kortsluiting: weer geen garantie, net als 5v op een enable zetten, moet je dus gegarandeerd 5v hebben.
We hebben het nog steeds over een noodstop !

Verder ga ik er niet meer op in, denk dat ik m'n punt wel duidelijk heb gemaakt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door skillalot »

ik geloof er niks van dat die enable voor noodstop bediend is. Die is puur om de motor helemaal vrij te schakelen, zodat je handmatig kan bedienen bijvoorbeeld.
Heb ik de drivers spanningsloos dan kan ik de machine van zn plek bewegen, maar na een klein stukje of te snel voel ik weerstand die de motor opbouwd. Gooi ik 5v op de enable dan voel ik die weerstand niet, en kan ik doen met de machine wat ik wil. Ik heb het hier dan over een tandheugel aangedreven machine voor de duidelijkheid.

Risico dat als de machine een rotvaart heeft en je drukt de noodstop in dat er een weerstandje in een driver uitfikt?
Lekker boeien. Die noodstop is voor noodsituaties waarin personen beschermd moeten worden, niet om componenten te beschermen!
Noodstop en machine breekt in tweeen maar staat wel meteen stil en persoon raakt niet gewond, missie geslaagd!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door DaBit »

Henk leunt tegen de noodstop aan, die activeert, machine stuk, dagproductie kan niet gedraaid worden, vertrouwen klant weg dus die gaat naar een ander, bedrijf failliet, Henk werkeloos en zo radeloos dat-ie voor de trein springt.

Levensgevaarlijk, zo'n noodstop die de boel stuk maakt :lol: :mrgreen:

Zomaar overal de prik af knikkeren is niet altijd de meest veilige optie. Het blijft toch zoeken naar het beste compromis. Neem nou bijvoorbeeld wat anders: een vliegtuig. Als je merkt dat het brandstofsysteem lekt is de beste reactie dus niet de brandstof maar afsluiten en de motoren stilzetten....

Idem met machines. Zoals eerder ooit vermeld loopt de noodstop van mijn frees via de besturing. In dat specifieke geval was de betrouwbare kern daarvan de boel in een veilige situatie laten brengen met alle plussen en minnen opgeteld een betere optie dan de prik er maar gewoon af flikkeren. Bij mijn Emcootje idem: stepperdrives zijn 1 ding, maar als ik de prik van de spindel-servo af gooi dan loopt het ding in het ergste geval vrij en duurt het met een zwaar werkstuk in de klauw relatief lang voordat die stilstaat. Een korte tijd actief maximaal remmen voordat de prik eraf gehaald word is 999 van de 1000 keer veiliger. En zo is elke situatie anders.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: MPG is niet te selecteren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: Idem met machines. Zoals eerder ooit vermeld loopt de noodstop van mijn frees via de besturing. In dat specifieke geval was de betrouwbare kern daarvan de boel in een veilige situatie laten brengen met alle plussen en minnen opgeteld een betere optie dan de prik er maar gewoon af flikkeren. Bij mijn Emcootje idem: stepperdrives zijn 1 ding, maar als ik de prik van de spindel-servo af gooi dan loopt het ding in het ergste geval vrij en duurt het met een zwaar werkstuk in de klauw relatief lang voordat die stilstaat. Een korte tijd actief maximaal remmen voordat de prik eraf gehaald word is 999 van de 1000 keer veiliger. En zo is elke situatie anders.
Dat werk alleen veilig als degene die het bedenkt ook echt begrijpt hoe het werkt, en dat is hier niet helemaal aan de orde volgens mij. :mrgreen:
Blijf dan toch vinden dat er een 2de mechanisch vertraagt relais alles moet afschakelen voor het geval Bil Gates die computer gekidnapt heeft.
Toch maar overstappen op koperdraad met ijzer, en de 220v kant afschakelen. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie