mach

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: mach

Bericht door benkr »

Vanmorgen heeft Tony zijn machine gebracht en mij uitgelegd wat hij er mee wil doen.

Het materiaal wat hij wil gaan frezen is plaat van zo'n 8 mm dik, aan beide zijden een harde toplaag van ik denk HPL met daartussen een vulling van ik den een soort van kunststof die niet al te hard is.
Er hoeven eigenlijk alleen maar een paar groeven in gefreesd te worden en soms nog een hoekje van de buitenkant te worden afgefreesd. Voor de frees geen grote belasting.
Dit betekent dat het geheel niet superstijf hoeft te zijn of worden, ook vindt hij een nauwkeurigheid van 0,5 mm al heel goed, ook dat is dus helemaal niet spannend, ook hiervoor hoeft de machine niet oerdegelijk te zijn.

Als ik dan ga kijken hoe de machine is gebouwd dan denk ik meteen aan iemand die in het eerste jaar technische opleiding zit en nog helemaal geen kaas heeft gegeten van stabiele constructies, momenten, spanningen etc.
Hier wat voorbeelden:

15797

Wat je hier ziet is een basis voor een lager van de aandrijving van de Z-as, dit zit er 4 keer op.
Vooral de enorme luchtspleet zorgt er voor dat dit nooit of te nimmer een stabiele basis kan zijn, het staat dus ook gewoon verre van haaks. Die luchtspleet er uit halen (is gewoon losdraaien en opschuiven) is al een verbetering.

15798

Alle tandriemwielen zitten zodanig gemonteerd dat het tandwiel zo ver mogelijk van de ondersteuning afzit, dit zorgt er voor dat hier heel snel iets gaat buigen wat nooit goed is, en zorgt voor instabiliteit en zwaar lopen.
Alleen al het tandwiel omdraaien en dan zo dicht mogelijk tegen het lager aan monteren geeft een flinke verbetering.

15796

De Z-as gaat enkel en alleen op zijn eigen gewicht naar beneden, niets anders dan dit gewicht houdt hem daar ook.
De Z-as wordt door de motor alleen maar naar boven getrokken.

De hele Z-as heeft slecht één 20 mm wagentje op een stukje lineaire rails, dit zit op zijn beurt op een stukje 20 mm vierkant extrusieprofiel geschroef wat op zijn beurt weer met één enkel hoekverbindertje aan zo'n zelfde soort profiel is vast gemaakt. Dit is op de foto's die verder terug in de link van Ballegooijen staan goed te zien.
Direct op dat wagentje is de houder van de spindelmotor gemonteerd, de spindelmotor is een 1,5 kW watergekoelde spindel.

De Y-as is een zelfde soort gammele constructie:

15799

De hele Y-as is een stuk extrusieprofiel van 20 x 80 mm (schat ik van achter mijn PC vandaan) waarop wederom één enkele 20 mm lineaire rails is gemonteerd waarop de hele Z-as beweegt. De Y-as zelf beweegt op 12 mm ondersteunde geleiders, zelfs 2 stuks per kant.

Het hele frame is verder uit extrusieprofiel van 20 x 80 mm opgebouwd, door dit wat beter met elkaar te verbinden is hier nog wel iets stabiels (binnen het gebruiksdoel) van te maken.

De stappenmotoren zijn exemplaren die een aangebouwde driver hebben, het merk is IU Robot en ik schat het koppel op zo'n 1,5 Nm, elke as heeft 1 motor. Dit moet voor het geschetste gebruiksdoel voldoende zijn.

Alle assen worden d.m.v. tandriemen aangedreven, voor de X-as is middels een koppeling aan de voor- en achterkant van de machine de riem van de linker en rechterkant gekoppeld. Er is nu geen enkele mogelijkheid om de riemspanning in te stellen (ja, door die oplossing die nu is gekozen om die spleet te maken die je niet wilt)
Ik krijg de indruk, maar dit heb ik nog niet goed bekeken en gemeten dat de linker en rechter tandriem niet even lang zijn, ik denk dat de kant waar de grootste luchtspleet op de tandwielbasis zit een tandje meer heeft.

De interfacekaart is een leafboy77 kaart in de 3 assen uitvoering, ook die is goed bruikbaar.

Voor de HF spindel zit er ook nog een 2,2 kW VFD bij die met een potmeter geregeld kan worden, omdat er maar 1 soort materiaal hoeft te worden verwerkt is de handmatige regeling voldoende.

De machine is nu zo opgebouwd dat het doorschuiven van materiaal aan de achtkant niet mogelijk is, Tony zou dit echter wel willen. Het lijkt me niet zo heel moeilijk om dit te realiseren dus ik ga dat meenemen in mijn plannen.

Ja, wat ga ik er allemaal aan doen?

In ieder geval de hele Z-as en een deel van de Y-as opnieuw bouwen.
Of ik die enkele lineaire rails ga vervangen door iets dubbels weet ik nog niet, ik denk eigenlijk dat de enkele rails hier nog best wel eens zou kunnen volstaan, maar daar moet ik eerst eens voor in de datasheets van dergelijke rails gaan grasduinen.

Ook wil ik de X-as zodanig maken dat het doorschuiven van materiaal wel kan, dat is denk ik redelijk makkelijk te maken door aan de achterkant een flinke spleet in het profiel te maken wat de beide zijkant aan elkaar koppelt. Ik denk er dan aan om het bestaande profiel een stuk hoger te monteren en daaronder een ander profiel te plaatsen voor het behouden van een stabiele koppeling tussen de linker en rechter zijkant, dat kan al een gewoon stuk kokerprofiel zijn, alles is goed daar.

Ook wil ik de voeding, de Leafboy77 kaart en de VFD in een kastje gaan maken, dat ziet er dan toch een stuk beter uit en zorgt er voor dat stof en metaaldeeltje (als er toch ooit een iets metaalachtigs gefreesd gaat worden) geen problemen gaan veroorzaken.

Ja, ik hoef me de komende tijd weer niet te gaan vervelen, de BF25 is nagenoeg af, alleen nog wat instellingen en de gereedschaps koeling en smering inregelen en de afzuiging nog naar de machine brengen.

Natuurlijk sta ik open voor hints, advies en dergelijke, ik houd jullie op de hoogte.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: mach

Bericht door benkr »

Vandaag weer even tijd gehad om naar de machine te kijken, heb ontdekt dat de 12 mm ondersteunde geleidingen slechts met 2 boutjes vastzitten, eentje aan elk eind en dan ook nog maar alleen aan de bovenkant.
Kwam er ook achter dat de X-as aandrijfriem slechts aan één kant aan het portaal is vastgemaakt, de andere kant hangt gewoon los.

Ja, steeds meer redenen om gewoon alles los te maken en helemaal opnieuw te beginnen, voorlopig gewoon dezelfde machine opbouwen, alleen nu wel zoals het hoort, daarna maar eens bekijken of de machine dan al niet goed genoeg is.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: mach

Bericht door Ballegooijen »

Heb je nog een reactie van Stappenmotor gekregen Ben?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
tokas98
Berichten: 88
Lid geworden op: 17 jul 2008 22:46
Contacteer:

Re: mach

Bericht door tokas98 »

Hallo Ben
Als je een tekening zoekt
Deze lijkt er erg veel op
http://www.stappenmotor.nl/CNC%20bouwpl ... %201.0.pdf
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: mach

Bericht door Ballegooijen »

kijk, dat werpt licht op de zaak:
Deze machine kan ( als de monteur handig is ) in een middag in elkaar gezet worden.
Het staat gewoon in de handleiding!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: mach

Bericht door skillalot »

Nou Ben dan moet je morgenmiddag toch wel klaar zijn :lol:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: mach

Bericht door serum »

Ben, ik heb de handleiding nog eens aandachtig doorgenomen en zie wat je fout doet met de Z-as, je wordt namelijk geacht een postbode-elastiekje gebruiken om het zakken van de as tegen te gaan. Gezien het een 2.2kw spindel is, zou ik de eerstkomende week de postbodes scherp in de gaten houden, de hond aanlijnen om te voorkomen dat hij/zij zich bedreigd voelt en hem zeeeerrr vriendelijk vragen om zijn collectie postbodeelastiekjes. (hint, (gezien van een gladjakker hier in de buurt) zeggen dat je een zusje hebt, ze zijn dan vaak nog veel guller)

Succes met het vergaren van de elastiekjes. (en natuurlijk enorm veel lof voor je inzet voor de topicstarter). Echt machtig mooi van je. (en dat meen ik uit de bodem van mijn hart)

Ik ben erg benieuwd naar de reactie van de leverancier.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: mach

Bericht door DaBit »

Ik heb nog wel een stukje 4mm binnenband. Gaat langer mee dan postelastieken en levert meer kracht.

Wil ik best leveren voor EUR 327,84 plus 25 euro kleine-order kosten. Prijs moet tenslotte wel een beetje in verhouding met het geheel blijven he?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: mach

Bericht door benkr »

Ja, ik heb Stappenmotor.nl gebeld. Het antwoord was dat hij nog nooit zo'n dure machine had verkocht, zijn duurste staat bij TNO en die kostte 4000 Euro.
Zonder bon leveren deed hij ook niet, en wist van geen Belg af, hij had ook nooit een tweedehands machine verkocht of iets speciaal voor iemand gebouwd, daar heeft hij de ruimte ook niet voor zegt hij.

Ja, nu is het het woord van 2 mensen tegenover elkaar, wat moet je daar mee?
Ik ga er in ieder geval niets mee doen, in mijn beleving lijdt dat nergens toe.

Ik ga wel proberen om voor Tony een bruikbare machine, bruikbaar voor zijn gebruiksdoel (vogelkooitjes) te maken, ik denk wel dat dat gaat lukken zonder al te veel aan de machine te moeten gaan wijzigen.
Goed is goed genoeg in dit geval.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: mach

Bericht door Ballegooijen »

Tja, dan wordt het een lastig verhaal Ben. Ik zou er verder ook maar niets mee doen. Eigenlijk is dat ook aan Tony als hij nog verhaal wil halen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: mach

Bericht door benkr »

Ja, ik vrees ook dat ik bij de minder handige mensen hoor, het zal wel ietsje langer gaan duren denk ik.
En, inderdaad die tekening heeft best wel wat overeenkomsten met hetgeen er bij mij in de schuur staat, eigenlijk te veel om niet vanaf dezelfde bron te komen.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: mach

Bericht door Ballegooijen »

Is de machine niet door stappenmotor gebouwd en later voor een goeie prijs weer doorverkocht?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
tonyolena
Berichten: 94
Lid geworden op: 19 jun 2016 11:23
Locatie: tessenderlo belgie

Re: mach

Bericht door tonyolena »

neen ik heb deze laten bouwen door stappemoters zelf ik heb deze niet van iemand anders gekocht het komt degelijk van hem zelf . en daar ben ik geen 100% zeker van maar 200% zeker van.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: mach

Bericht door serum »

Heb je er wellicht nog een factuur van?
Plaats reactie