Pc voorbereiden voor mach 3

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marcelSRT8
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 nov 2017 20:03

Pc voorbereiden voor mach 3

Bericht door marcelSRT8 »

Nu de router besteld is wil ik alvast mijn pc voor gaan berijden.
Nu lees ik veel Verschillende meningen. Welk Windows versie kan ik nu het kiezen.
XP of vista ? Win 7 of 8 ?
Ook ga ik waarschijnlijk werken met fusion of cambam
En waar moet de pc aan voldoen. Qwa specificatie?

Marcel
michel pet
Berichten: 1230
Lid geworden op: 18 jan 2012 22:43
Locatie: bovenkarspel
Contacteer:

Re: Pc voorbereiden voor mach 3

Bericht door michel pet »

berg piepschuim om de muren af te plakken anti vloek tape en hoop geduld.
usb kaart of printer port?.
led niet op me taal ben woordt blind . hulp op afstand via skype michel.pet
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Pc voorbereiden voor mach 3

Bericht door Danny »

ik dacht dat de minimum specificaties voor Mach3 een Pentium 3 van 750MHz is. In computertermen is dit voorhistorisch.
Ik zou een oudere (goedkope) pc voorzien enkel en alleen om mach3 op te installeren en de machine aan te sturen. Eventuele CadCam programma's installeren op een andere pc en de afwerkingsprogramma's met de G code overbrengen naar de pc die de machine aanstuurt met een USB stick.
Dan is de vraag, gaat u de machine via de parallelle poort of via USB aansturen?
Kiest u voor de parallelle poort, dan bent u bijna verplicht om een oudere pc met Windows XP te gebruiken. De printerpoort ontbreekt (is niet meer aanwezig) namelijk op nieuwere pc's.
kiest u voor USB dan kan u eigenlijk alle pc's en besturingssystemen gebruiken.

succes.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Pc voorbereiden voor mach 3

Bericht door tantan »

dat van die tape en piepschuim snap ik niets van, en van die parallelle poort ook niet.

bijvoorbeeld op recente dell desktop computers zit nog steeds een PP.
mach3 draait perfect op XP tm W10 laatste servicepack. inderdaad ondersteunt W10 de PP poort niet, volgens mij is er voor Mach4 een patch om op W10 toch de PP te kunnen gebruiken.

mach3 installeren kost 40 seconden tijd. het configureren is wat anders daar kan je je aardig in verliezen en moet je gewoon vlieguren maken, tegen zaken aanlopen en een beetje zelfredzaamheid (als je dat leuk vindt tenminste)
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Pc voorbereiden voor mach 3

Bericht door Benny_DS »

Bekijk zeker ook UCCNC voor je de beslising neemt om voor Mach3 te gaan.
Samen met de UC100 dongle (USB) voor 130€ een op zijn minst evenwaardig alternatief voor Mach3.
Gebruik het al een paar maanden en alleen maar tevreden over.
Draait niet op wat oudere laptops door de OpenGL 1.3 verieste. (mijn laptop was 13 jaar oud).

Succes.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 147
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Pc voorbereiden voor mach 3

Bericht door Mr.Q »

Even meeliften op dit topic. (heb nl. een CNC-frees gekocht met parallelle poort, zonder PC)
Dus met deze dongle hoef ik geen computer te hebben met een parallelle port?
http://www.shop.cncdrive.com/index.php?productID=310

Iemand ervaring met de China-variant?
https://www.ebay.com/itm/1-Pc-10cm-USB- ... SwhOxZ9~Hh

Alvast bedankt.

Greetz, Q
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Pc voorbereiden voor mach 3

Bericht door Benny_DS »

Mr.Q schreef:Even meeliften op dit topic. (heb nl. een CNC-frees gekocht met parallelle poort, zonder PC)
Dus met deze dongle hoef ik geen computer te hebben met een parallelle port?
http://www.shop.cncdrive.com/index.php?productID=310

Iemand ervaring met de China-variant?
https://www.ebay.com/itm/1-Pc-10cm-USB- ... SwhOxZ9~Hh

Alvast bedankt.

Greetz, Q
- Klopt.
- chinese zeker niet kopen.
Spendeer dan liever de 130€ dan heb je ineens de software erbij. Nogmaals, zeker niet de mindere van mach3 en levenslange gratis updates.
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Pc voorbereiden voor mach 3

Bericht door scyllatech »

Mr.Q schreef:Even meeliften op dit topic. (heb nl. een CNC-frees gekocht met parallelle poort, zonder PC)
Dus met deze dongle hoef ik geen computer te hebben met een parallelle port?
http://www.shop.cncdrive.com/index.php?productID=310
Deze dongel werkt inderdaad super. Ook draadsnijden gaat uitstekend. Het enige wat ik niet getest heb is de slave functie voor de assen. De chinese variant, krijg ik niet zonder problemen aan de praat. Ook niet met de software van CNC-drive. Overigens een super correcte leverancier.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 147
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Pc voorbereiden voor mach 3

Bericht door Mr.Q »

Thanx,
Heb op zolder nog een Pentium E6600 met XP staan ;)

Greetz, Q
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Pc voorbereiden voor mach 3

Bericht door John Sellis »

scyllatech schreef:
Mr.Q schreef:Even meeliften op dit topic. (heb nl. een CNC-frees gekocht met parallelle poort, zonder PC)
Dus met deze dongle hoef ik geen computer te hebben met een parallelle port?
http://www.shop.cncdrive.com/index.php?productID=310
Deze dongel werkt inderdaad super. Ook draadsnijden gaat uitstekend. Het enige wat ik niet getest heb is de slave functie voor de assen. De chinese variant, krijg ik niet zonder problemen aan de praat. Ook niet met de software van CNC-drive. Overigens een super correcte leverancier.
Ja heb ik hier ook op de draaibank en dat bevalt goed!
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Pc voorbereiden voor mach 3

Bericht door Swets »

Ik heb ook die UC100 dongle gehad... maar ben terug gegaan naar de printer poort.... zijn toch een aantal dingen die via die Dongle niet lekker werkt... bijvoorbeeld joggen terwijl je op feedhold staat...
althans gehad... ik heb hem nog... gebruik hem alleen niet meer....

althans bij mij werkte dat niet... en nu weer terug op de printerpoort weer wel...?

en een oud computertje is er nog zat te vinden....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Pc voorbereiden voor mach 3

Bericht door Benny_DS »

Swets schreef:Ik heb ook die UC100 dongle gehad... maar ben terug gegaan naar de printer poort.... zijn toch een aantal dingen die via die Dongle niet lekker werkt... bijvoorbeeld joggen terwijl je op feedhold staat...
althans gehad... ik heb hem nog... gebruik hem alleen niet meer....

althans bij mij werkte dat niet... en nu weer terug op de printerpoort weer wel...?

en een oud computertje is er nog zat te vinden....
Met welke software?
Ik had met Mach3 wel een probleem dat de slow jog niet meer werkte.
Geen probleem met de software van UCCNC zelf.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Pc voorbereiden voor mach 3

Bericht door Swets »

hoe bedoel je welke software? nieuwste mach3 en die UC100 ging vanzelf update draaien... dus denk met alles het nieuwste....

maar via de printerpoort..( waar ik al jaren mee werkt) als bijvoorbeeld je frees breek, kan je op feed hold drukken, dan stopt alles....
dan kan je machine joggen.... de frees wisselen.... op een bepaalde plek je frees nullen.... en als je dan op start drukt, krijg je een pop up menu dat je frees niet meer op de goede plek staat... en als je dan op oke druk... gaat de frees eerst naar een safe z position... dan beweegt x en y naar de plek waar je op pauze drukte, en zakt naar de goede hoogte... en als je dan nogmaals op start druk ga je verder waar je was.....

maar met de UC100 komt die pop up niet? dus dan zit je best wel te k#tten om weer op de goed plek te komen... , ik vraag me ook af of er meer mensen zijn met dit probleem?
ik had die gasten van die UC100 ook aangeschreven... maar die blijven stil....

dus toen heb ik maar een oud pc-tje gekocht, en ben weer lekker terug gegaan naar de printerpoort...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Pc voorbereiden voor mach 3

Bericht door Benny_DS »

Swets schreef:hoe bedoel je welke software? nieuwste mach3 en die UC100 ging vanzelf update draaien... dus denk met alles het nieuwste....

maar via de printerpoort..( waar ik al jaren mee werkt) als bijvoorbeeld je frees breek, kan je op feed hold drukken, dan stopt alles....
dan kan je machine joggen.... de frees wisselen.... op een bepaalde plek je frees nullen.... en als je dan op start drukt, krijg je een pop up menu dat je frees niet meer op de goede plek staat... en als je dan op oke druk... gaat de frees eerst naar een safe z position... dan beweegt x en y naar de plek waar je op pauze drukte, en zakt naar de goede hoogte... en als je dan nogmaals op start druk ga je verder waar je was.....

maar met de UC100 komt die pop up niet? dus dan zit je best wel te k#tten om weer op de goed plek te komen... , ik vraag me ook af of er meer mensen zijn met dit probleem?
ik had die gasten van die UC100 ook aangeschreven... maar die blijven stil....

dus toen heb ik maar een oud pc-tje gekocht, en ben weer lekker terug gegaan naar de printerpoort...
Ik bedoelde dus UCCNCC of Mach 3.
Ik heb de indruk dat de dongle en mach 3 niet optimaal samen werken. Daarom de vraag.
Plaats reactie