EPS snijmachine

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Piepschuimkoning
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 dec 2017 19:41
Locatie: Borne

EPS snijmachine

Bericht door Piepschuimkoning »

Hallo,

mijn naam is Marco en ik woon in Hengelo Overijssel.

Ik heb een CNC gloeimachine waar ik diverse vormen uit piepschuim kan gloeien.
Degene die mij deze machine heeft verkocht vertelde mij dat de assen niet onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. Nu lijkt mij dat toch wel te kunnen omdat op alle assen een stappenmotor zit.
De aandrijving vind plaats doormiddel van riemen en zogenoemde wagentjes.

Op de x-assen links en rechts zitten stappenmotoren en op de y-assen links en rechts zitten stappenmotoren.

Heeft iemand hier verstand van?

Ik hoor(lees graag) de reacties.
benkr
Donateur
Berichten: 7774
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: EPS snijmachine

Bericht door benkr »

Het ligt er maar net aan hoe die motoren worden aangestuurd of dat al dan niet zou kunnen, maar waarom zou je dat willen?
Het betekent dat je de zaak bewust scheef gaat trekken, en dan ligt het helemaal aan de constructie of die constructie dat wel aan kan of niet.
In de meeste gevallen zal die constructie dat niet aan kunnen.
Ja, voor piepschuim snijden zou dat betekenen dat je ook schuin kunt snijden, maar het betekent ook dat de betreffende as stevig gaat wringen en eigenlijk (variabel) langer zou moeten worden om dit mogelijk te maken en dat is constructietechnisch wel een uitdaging, zo niet een onmogelijkheid denk ik, hoewel er in een piepschuimmachine wel heel vaak veren zitten die dit op beperkte schaal wel zouden tolereren.
Piepschuimkoning
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 dec 2017 19:41
Locatie: Borne

Re: EPS snijmachine

Bericht door Piepschuimkoning »

Dank voor je reactie,

je moet het zo zien. De machine heeft 2 x assen, aan iedere as is een y as bevestigd. y assen zijn de verticale. Tussen deze 2(Y) zit een weerstandsdraad bevestigd welke weer aan een trekveer zit bevestigd. Deze veer vangt de rek bij koud/warm op. Door stroom op de weerstandsdraad te zetten wordt deze warm en gloei ik door het piepschuim.
De trekveer kan volgens mij ook de hoogte verschillen opvangen. Dan is het wringen dus ondervangen. Dan zou het volgens mij technisch mogelijk moeten zijn toch?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: EPS snijmachine

Bericht door Sven »

Volgens mij wordt dat met linuxcnc best vaak gedaan, misschien daar eens naar zoeken?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: EPS snijmachine

Bericht door Ballegooijen »

Kun je een fotootje plaatsen van de machine?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
ingoo
Berichten: 85
Lid geworden op: 24 jan 2007 21:25
Contacteer:

Re: EPS snijmachine

Bericht door ingoo »

Als jou machine vier stappenmotoren heeft die alle vier apart van elkaar aangestuurd worden moet het kunnen.
Er moet wel een voorziening zijn om het lengteverschil van de draad op te vangen.
En uiteraard moet je software hebben om de G code voor vier assen te genereren.
Plaats reactie