Heeft Mach 3 mogelijkheden tot het creeren van een doseermachine?

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gerard81
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 mar 2018 21:09
Locatie: Assen

Heeft Mach 3 mogelijkheden tot het creeren van een doseermachine?

Bericht door Gerard81 »

Beste mensen,

ik heb een vraag. Ik ben eens aan het rondkijken naar mogelijkheden om een machine te bouwen het is geen frees of draai bewerking maar in dit geval een doseer bewerking.

Nou is de vraag is dit mogelijk met mach 3. Het positioneren van injectie kop en doseren zal geen probleem mogen zijn maar de bijkomende wensen in mijn geval misschien wel.

De wensen.
De machine moet een plaat in kunnen voeren.... doseren en daarna afvoeren. Hoe gebeurd dit..
Ik zat te denken aan een plaat met daarin 2 gaten. Op de doseerkop zitten twee pennen pneumatisch bediend. Dus de kop met daarop Z beweging en Y beweging loopt in X richting naar de laad plaats laat de twee haken zakken en neemt deze vervolgens mee naar de doseer positie hier word de plaat geklemd middels pneumatische klem en de haken gaan omhoog. Daar loopt hij een programma af en zodra dit klaar is gaan de haken weer naar beneden en brengt de plaat naar de uitvoerplaats.haken gaan los en een pneumatisch bediende arm voert de plaat uit de machine. Nou is de vraag of de invoer beweging haak beweging en uitvoer beweging te realiseren zijn met Mach3 en of dit makkelijk te programeren zal zijn.

Ik hoop dat iemand een uitdaging ziet om deze vraagstelling te beantwoorden.

Vriendelijke groeten Gerard
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Heeft Mach 3 mogelijkheden tot het creeren van een doseermachine?

Bericht door Leeuwinga »

is bij dit vraagstuk niet beter om een PLC toe te passen ?
CNC electronica en software -- http://www.leeuwinga.nl
Express your creativity in MOTION
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Heeft Mach 3 mogelijkheden tot het creeren van een doseermachine?

Bericht door rien1959 »

Nee, dit is niets voor Mach3 en ik sluit me bij Leeuwinga aan : PLC en niets anders.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heeft Mach 3 mogelijkheden tot het creeren van een doseermachine?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Gerard81 schreef: 23 mar 2018 10:15 De machine moet een plaat in kunnen voeren.... doseren en daarna afvoeren. Hoe gebeurd dit..
Ik zat te denken aan een plaat met daarin 2 gaten. Op de doseerkop zitten twee pennen pneumatisch bediend. Dus de kop met daarop Z beweging en Y beweging loopt in X richting naar de laad plaats laat de twee haken zakken en neemt deze vervolgens mee naar de doseer positie hier word de plaat geklemd middels pneumatische klem en de haken gaan omhoog. Daar loopt hij een programma af en zodra dit klaar is gaan de haken weer naar beneden en brengt de plaat naar de uitvoerplaats.haken gaan los en een pneumatisch bediende arm voert de plaat uit de machine. Nou is de vraag of de invoer beweging haak beweging en uitvoer beweging te realiseren zijn met Mach3 en of dit makkelijk te programeren zal zijn.
Volgens mij ligt het er wel een beetje aan hoe je dit voor je ziet. Maar omdat jij nog geen kans ziet om een plaatje te toveren hoe dat ongeveer er uit zou moeten zien, wordt het wel een hoog fantasie gehalte.
(dat kan gewoon op een papiertje met een pen, foto-tje, en we hebben 10x meer beeld hierbij)
Als je die X,Y, Z beweging nodig hebt voor vaste bewegingen, is het misschien handiger om lucht cilinders te gebruiken. (en een PLC)
Als je tijdens dat doseren je naam wilt schrijven, is een besturing natuurlijk wel handig. (maar PLC's schijnen dat tegenwoordig ook te kunnen) Dan natuurlijk, hoe vaak verander je je naam, oftewel moet die contour heel makkelijk middels een (G-code) programma in te voeren zijn. (volgens mij wordt dat bij een PLC lastig)
Een beetje besturing heeft trouwens ook PLC functies.
Maar als je iets voor je ziet als een grote portaal (freesbank) waar links op tafel die plaat ligt, vervolgens loop je met de freeskop naar die plaat, met een M-funktie bedien je de haken, sleept vervolgens die plaat naar een andere positie, wisselt een ander gereedschap in.(doseerkop) loopt je programma af.
Enz.enz. ik zie het wel gebeuren, met een beetje fantasie, maar als je niet gelijk klem wilt komen te zitten zou ik eerder linuxcnc pakken, ben je veel vrijer in extra IO e.d.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Heeft Mach 3 mogelijkheden tot het creeren van een doseermachine?

Bericht door DaBit »

In LinuxCNC kan ik een raket naar de maan nog programmeren, dus CNC-controllers kunnen het. Mach3 zou het ook moeten kunnen, die heeft iets wat ze 'brains' noemen voor eigen logica. Komt dus een bergje (Visual Basic) script bij kijken. Of dat 'makkelijk' is mag je zelf bepalen.

Als je bewegingen rechttoe-rechtaan zijn denk ik echter net zoals veel voorgangers dat je met een PLC beter af bent.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Heeft Mach 3 mogelijkheden tot het creeren van een doseermachine?

Bericht door skillalot »

Ja hoor, is heel goed mogelijk met mach3, als je er een beetje handig mee bent. En met een plc is het ook mogelijk, siemens 1200 kost de kop ook niet.
Heb je echt een cnc besturing erbij nodig is een combinatie mach3 met plc ook nog altijd mogelijk.
Plaats reactie