toorts en toortshouder vibreert bij lage snelheid

Alle vragen die betrekking hebben over Mach cnc controllers

Moderator: Moderators

skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: toorts en toortshouder vibreert bij lage snelheid

Bericht door skillalot »

Rare gedachtegang. Je hebt het te druk om de leverancier van je machine te contacteren, maar je hebt wel tijd om hier op het forum te wachten tot je een antwoord krijgt en zelf van alles te proberen?

Wat voor Grotius machine heb je? Hij heeft wat betere versies gemaakt met fatsoenlijke geleidingen, maar is begonnen met hele goedkope budget machines, waar je niet te veel van kunt verwachten (ik zou ze gratis nog niet willen hebben). Die hebben niet eens geleidingen maar rijden met wat lagertjes over een kokerprofiel. Ook de hoogteregeling die hij gebruikt is een proma THC, dat staat altijd heen en weer te dansen.
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: toorts en toortshouder vibreert bij lage snelheid

Bericht door cruz »

skillalot schreef: 31 mei 2018 21:24 Rare gedachtegang. Je hebt het te druk om de leverancier van je machine te contacteren, maar je hebt wel tijd om hier op het forum te wachten tot je een antwoord krijgt en zelf van alles te proberen?

Wat voor Grotius machine heb je? Hij heeft wat betere versies gemaakt met fatsoenlijke geleidingen, maar is begonnen met hele goedkope budget machines, waar je niet te veel van kunt verwachten (ik zou ze gratis nog niet willen hebben). Die hebben niet eens geleidingen maar rijden met wat lagertjes over een kokerprofiel. Ook de hoogteregeling die hij gebruikt is een proma THC, dat staat altijd heen en weer te dansen.
overdag ben ik de hele dag
- op de baan afspraken met klanten, leveranciers,....
- de rest van de benodigdheden aan het kopen om te kunnen cnc plasmasnijden (compressor, heftruck, aanhangwagen,....)
's avonds na 17:00 heb ik dan tijd voor de plasma tafel maar dan is hij niet meer bereikbaar,
de machine is nauwkeurig en betrouwbaar behalve de randen zijn ruw.
voor het meeste werk is het acceptabel te noemen.
maar ik zou graag de volledige capaciteit van de machine benutten.

ik ben mij er ook van bewust dat de situatie niet ideaal is maar het is nu eenmaal zo.

je hebt gelijk die oudere machines zijn op hun best hobby kwaliteit.
ik heb de nieuwe model (na 2017)
https://mega.nz/#!KaYhHZZQ!uvFSFu-cX3m8 ... 3M7wOuWMWE

machine is zeer degelijk, denk dat er iets niet juist is met de driver instellingen.
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: toorts en toortshouder vibreert bij lage snelheid

Bericht door Leo.D »

Heb het filmpje en de foto's bekeken en daarbij een paar vragen. Niet dat ik daarmee kan helpen, maar toch om een aantal mogelijke oorzaken uit te sluiten.

- het geluid bij verplaatsen klinkt nogal rauw, is dit altijd zo geweest?
- heb je zelf de machine op zijn plaats gezet en de setup uitgevoerd of is dit door de leverancier gedaan (waterpas, test run, etc).
- is de toorts juist gemonteerd en aangesloten? Op basis van het geluid zou je ook kunnen denken aan lager schade. Een van de mechanismen voor lager schade zijn zwerfstromen, vandaar deze vraag.
- hoe is de aandrijving van de assen uitgevoerd draadspindel, tandriem of tandheugel
- heeft iedere as zijn eigen home sensor?
- wat heb je zelf allemaal aan de machine veranderd, vaak is het einde garantie wanneer je zelf gaat liggen sleutelen....


Bij een recentelijk nieuw aangeschafte machine mag je in ieder geval ondersteuning verwachten, een mailtje sturen naar de leverancier kan op ieder moment van de dag, of is er een reden voor om dat niet te doen?
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: toorts en toortshouder vibreert bij lage snelheid

Bericht door cruz »

-het geluid is altijd er wel geweest maar sinds kort merk ik minder gladde randen.
-de machine is door mij geplaatst geweest en geinstalleerd.
-de toorts was al gemonteerd door de fabrikant
- de x en y as zijn met een getande riem verbonden aan een tandwiel lat.
de z as motor is rechtsreeks verbonden aan de tandwiel lat (huls over de as van de motor met tandwielen)
- dat weet ik niet.
- aanpassingen aan de machine heb ik niet gedaan alleen dinges gecontroleerd.

bedankt voor je vragen hopelijk ben je er iets mee.
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: toorts en toortshouder vibreert bij lage snelheid

Bericht door cruz »

de saga gaat voor...
we geraken er ooit wel zeker... :lol:

vandaag ben ik te weten gekomen:
de trillingen komen niet door de machine maar door de software denk ik.
ik vermoed dit om de toorts en toortshouder alleen vibreren wanneer ik een tekening in mach3 oplaad en laat uitsnijden (met of zonder de plasmasnijder aan).
wanneer ik de machine manueel (toetsenbord) verplaats zijn er geen trillingen.
ik heb ooit ergens (engelse forum) gelezen dat dit door sheetcam kan komen,
dan zou sheetcam een schuine lijn veranderen naar een"geribbelde lijn".

weet iemand hier iets over?

bedankt!
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: toorts en toortshouder vibreert bij lage snelheid

Bericht door skillalot »

Heb je de leverancier inmiddels al gebeld en waarom niet?
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: toorts en toortshouder vibreert bij lage snelheid

Bericht door Floppy »

Post hier eens je gcode file, dan kan je zien of dat inderdaad daardoor veroorzaakt wordt.
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: toorts en toortshouder vibreert bij lage snelheid

Bericht door cruz »

skillalot schreef: 06 jun 2018 12:45 Heb je de leverancier inmiddels al gebeld en waarom niet?
krijg hem niet gecontacteerd, zijn website is ook niet meer online.
zint me niet echt, als je een fabrikant bent moet je ook bereikbaar zijn voor after service,
of laten weten dat je voor een periode niet bereikbaar bent.

sorry voor mijn onbeleefde vraag,
maar waarom die interesse of ik heb heb gebeld?
ik heb mijn vraag op deze forum gesteld omdat er mensen hier zijn die zoveel kennis en ervaring hebben in zulke zaken.
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: toorts en toortshouder vibreert bij lage snelheid

Bericht door cruz »

Floppy schreef: 06 jun 2018 12:54 Post hier eens je gcode file, dan kan je zien of dat inderdaad daardoor veroorzaakt wordt.
zal morgen die code uploaden.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: toorts en toortshouder vibreert bij lage snelheid

Bericht door skillalot »

Omdat ik Michel Wijnja wel eens op een beurs heb gesproken, en hij me niet iemand leek die je zo in de steek laat. En het is ook niet zo dat die niet weet waar die over praat.

Vreemd dat de website offline is inderdaad, als ik google is het enige recente wat ik nog vind een paar inmiddels verwijderde marktplaats advertenties van 30 mei, waarin een luchtcompressor en een zaagmachine verkocht werden. Zou hij gestopt zijn?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: toorts en toortshouder vibreert bij lage snelheid

Bericht door kawarider »

Dat zou jammer zijn. Die kerel heeft een paar gouden handjes.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: toorts en toortshouder vibreert bij lage snelheid

Bericht door John Sellis »

Zou een polylijn of spline kunnen zijn waar sheetcam allemaal kleine stukjes lijn van maakt. Dus heel veel g code voor een klein stukje bochtje. Je kunt in mach 3 ook wat instellingen doen dat het beter gaat.

https://www.machsupport.com/forum/index ... ic=33990.0


https://en.industryarena.com/forum/stop ... 13832.html
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: toorts en toortshouder vibreert bij lage snelheid

Bericht door cruz »

heb hem ook al paar ontmoet en mee gesproken kende er inderdaad wel wat van en is gewoon een eerlijke kerel.
maar als klant zijnde verwacht ik hem wel te kunnen contacteren over de machine.
misschien is hij gewoon op verlof of een persoonlijke kwestie, wil niet slecht over hem praten.
cruz
Berichten: 70
Lid geworden op: 27 jun 2017 20:25

Re: toorts en toortshouder vibreert bij lage snelheid

Bericht door cruz »

John Sellis schreef: 06 jun 2018 22:46 Zou een polylijn of spline kunnen zijn waar sheetcam allemaal kleine stukjes lijn van maakt. Dus heel veel g code voor een klein stukje bochtje. Je kunt in mach 3 ook wat instellingen doen dat het beter gaat.

https://www.machsupport.com/forum/index ... ic=33990.0


https://en.industryarena.com/forum/stop ... 13832.html
die tweede link is wel interessant.
blijkbaar was daar het probleem dat de post processor de G1 code niet toevoegde, waardoor mach3 niet in constant velocity liep.
of dat het probleem is bij mij weet ik niet, ik zal morgen de G-code uploaden.
ik gebruik nu de mach3 plasma post processor van sheetcam, weet er iemand of deze een goede is daarvoor?
of zijn er beter post processors?
Plaats reactie