Cnc freesbank gezocht

Als je wat zoekt kan dat hier. Let op!!! Alleen particulieren!!!

Moderator: Moderators

Michael1994

Cnc freesbank gezocht

Bericht door Michael1994 » 10 mei 2018 23:49

Hallo,

Mijn naam is michael en ik wil graag bezig gaan met het thuis cnc frezen van aluminium en kunstoffen. Nu wil ik graag een cnc freesbank aanschaffen die aan het frezen is terwijl ik zelf producten ga draaien en assembleren. Ik zoek eigenlijks een cnc freesbank die plaatjes kan frezen van 150x150mm. Ik heb al een aantal proxxon frezen zien staan op marktplaats maar bij de datasheet van de fabrikant staat dat de y-as een beweging kan maken van 70mm en hier heb ik nog genoeg aan. Misschien weet iemand nog een leuke machines die ik zou kunnen gaan gebruiken voor mijn projecten? Ik ben student dus ik heb niet veel budget dit zal richting de €500 zijn. Ik zou eventueel zelf ook iets kunnen maken maar ik ben niet zo thuis in de elektro.

Alvast bedankt voor de reacties.

Mvg,

Michael

hfjbuis

Re: Cnc freesbank gezocht

Bericht door hfjbuis » 11 mei 2018 08:27

Michael,
Voor dat geld zul niet echt iets bruikbaars vinden.
Maar als je zelf ombouw doet, dan kun je er komen. Ik heb mijn draaibank voor € 100,-- gedaan, drie assen. Voor datzelfde bedrag kan ik ook mijn Bf16 freesmachine doen. De elektro is ook voor een leek te doen. Wij helpen toch!
Huub

Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen » 11 mei 2018 08:29

Hallo Michael,

Als je een machine zoekt die aluminium kan frezen dan moet er misschien wel een extra 0 achter je budget staan. Ik weet niet hoeveel freeswerk je hebt maar als dit niet veel is dan kun je het misschien beter uitbesteden. Vervolgens kun je je budget wat laten groeien om een goede machine te kopen.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

javanree
Contacteer:

Bericht door javanree » 11 mei 2018 19:07

Helaas moet ik me (deels) bij de vorige posters aansluiten.
Je huidige budget is gewoon echt te weinig...

Wat je op z'n minst wilt is iets als een Chinese 3040 machine (werkbereik grofweg 250*350mm in X en Y, circa 70mm in de Z)
Deze machines zijn stabiel genoeg voor kunststof, met wat moeite wil aluminium en andere lichtmetalen ook nog. Als je er een met lineair geleiding neemt zal het nog beter gaan door verbeterde stabiliteit. Qua budget zit je dan al wel op minimaal zo'n 2000 Euro voor een fatsoenlijke machine

Ik heb zelf een machine van OmioCNC die ongeveer kan wat jij wil ... kosten circa 2000 Euro , waarna ik er voor circa 500 Euro aan heb verbouwd (limit switches, beter bed met echte T-moeren, omkasting en mistkoeling en via een PWM-0-10Vanalog converter vanuit de besturing aansturen van de spindle speed) en je moet zelf nog voor een PC zorgen.

Michael1994

Bericht door Michael1994 » 11 mei 2018 19:22

Bedankt voor al jullie reacties. Dus aluminium word moeilijk helaas. Ik hou de verkoop sectie in de gaten voor een leuk tweedehans setje. Ik vind een hbm machines bf16 ook wel interessant om deze naar cnc om te bouwen. Zijn hier setjes voor?

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 11 mei 2018 23:06

Houd marktplaats in de gaten, daar vind je met regelmaat omgebouwde BF16 achtige machines voor niet al te veel geld, zeg tussen de 500 en 1000 Euro.
Waar je hoe dan ook rekening mee moet houden is dat je aan een machine alleen niets hebt, je hebt ook nog een machineklem nodig, frezen, freeshouders, meetklokje, een computer om het allemaal aan te sturen, software om je tekening te maken en om te zetten in G-code etc. etc.

En vergeet niet dat de CNC hobby een echt serieus virus is, ben je eenmaal besmet dan is er geen weg meer terug.

Michael1994

Bericht door Michael1994 » 12 mei 2018 12:15

Haha bedankt voor uw reactie. Het virus is bij mij al een tijdje genesteld. Ik werk namelijk met cnc machines voornamelijk kunstof frezen. Ik zal marktplaats in de gaten houden en anders bouw ik zelf eentje. Ik ben wel geintresseerd in arduino kwa besturing met drie nema23 stepper motoren van 12kg per cm. Kwa spindel weet ik nog niet zoveel. Ik heb geen idee hoe ik de horizontale krachten kan berekenen die op de spindel komen. Ik kan zelf tig lassen en heb een draaibankje uit 1950 het is niet top spul maar met boeren verstand en goede tekeningen kom ik een heel eind. Ik heb zelf autodesk inventor op mijn laptop met de add-in cam. Dit is nieuw bij autodesk en ik wil er wel wat mee gaan experimenteren op hobby basis.

javanree
Contacteer:

Bericht door javanree » 12 mei 2018 12:36

Arduino is niet krachtig genoeg als je serieus wilt frezen... je wilt een besturing die vooruit kan kijken om zo vloeiende overgangen te maken. Ik zou als begin gewoon een PC nemen met Mach3 of LinuxCNC , dat is wat denk ik 50% van de forum bezoekers ook gebruikt zodat je terug kunt vallen op de kennis van anderen.

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 12 mei 2018 19:34

+1

benkr
Donateur
Contacteer:

Bericht door benkr » 12 mei 2018 19:40

en waarom meteen 12 Nm?
ik denk dat je zelfs met 1,2 Nm al goed uit de voeten kunt.
Begin eens zo rond de 3 Nm zoals de meeste forumleden, dst is zeker goed.
En neem als het even kan Leadshine stepperdrivers, die zijn veruit het beste. En closed loop is geen must maar wordt tegenwoordig heel veel toegepast.
En dan als laatste, kies meteen voor echte lineare geleiders, die met zo'n karretje wat over een soort rails loopt en niet die ronde al dan niet ondersteunde geleidingen.

Michael1994

Bericht door Michael1994 » 13 mei 2018 17:12

Hallo,

Ik heb even overna gedacht en ik ben tot een besluit gekomen dat ik geen machine zelf ga bouwen. Ik blijf wel het forum in de gaten houden voor een leuke tweedehands machine om lekker thuis te experimenteren. Ik heb ook op marktplaats een machine gezien die wel interessant is, de link is :

http://link.marktplaats.nl/m1220486375? ... nt=app_ios

Waarom ik zelf geen machine ga bouwen is omdat ik me liever bezig hou met het maken van meubels en het sleutelen aan mijn motoren. Zodra ik genoeg meubels heb verkocht zou ik een nieuwe machine kunnen aanschaffen of goed sparen voor een tweedehans emco of haas minimill.

hfjbuis

Bericht door hfjbuis » 13 mei 2018 17:20

De machine van marktplaats heeft een parallel aansluiting. In de tekst staat USB!!!!
Parallel werkt niet onder Windows 7/8/10, wel onder XP, Vista en Linux.

Ballegooijen
Donateur
Contacteer:

Bericht door Ballegooijen » 13 mei 2018 20:49

Ik heb je een mail gestuurd Michael.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

javanree
Contacteer:

Bericht door javanree » 13 mei 2018 21:45

Ik zou parallel als een voordeel zien : meer keus qua software om de boel aan te sturen. En parallel werkt nog prima onder de 32bit Windows 7.

Plaats reactie