0,4 mm freesjes graveren in 6060 aluminium

Moderator: Moderators

kris blancke
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

0,4 mm freesjes graveren in 6060 aluminium

Bericht door kris blancke » 04 jun 2018 00:49

hallo, alle tips en info welkom voor het graveren van frontplaten in 6060 aluminium met 0,4 mm freesjes.
Hit me !!

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6111
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 0,4 mm freesjes graveren in 6060 aluminium

Bericht door hugo stoutjesdijk » 04 jun 2018 13:54

Beetje vet houden kan nooit kwaad, lampenolie, wd40 oid.
(onnodig te zeggen dat een scherpe frees noodzakelijk is)
Ik zou een 1-snijder pakken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

motormuis
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: velo

Re: 0,4 mm freesjes graveren in 6060 aluminium

Bericht door motormuis » 08 jun 2018 10:07

als je niet te diep moet graveren doe het dan met een frees voor graveren met een punt van 30 graden loop stabieler omdat je een 6 mm schacht kan hebben breken is ook minder
koelen smeren met minimaalsmering

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2355
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 0,4 mm freesjes graveren in 6060 aluminium

Bericht door Ballegooijen » 08 jun 2018 12:15

Als het niet diep hoeft gebruik ik meestal een Drag-Engraver. Daarmee kun je heel fijn schrijven.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

kris blancke
Berichten: 39
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: 0,4 mm freesjes graveren in 6060 aluminium

Bericht door kris blancke » 09 jun 2018 23:23

was vergeten te melden dat het zwart geanodiseerd aluminium betreft.
Dus ik vermoed dat ik alleen een heel klein laagje eraf moet halen

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2355
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 0,4 mm freesjes graveren in 6060 aluminium

Bericht door Ballegooijen » 09 jun 2018 23:32

Ja, ik doe dat vaak op Dibond. Dan is het ook alleen de laklaag, en een heel klein beetje in het aluminium, en dat gaat met een dragengraver heel goed. Vooral omdat de stift zich aanpast als er (minimale) hoogte verschillen zijn.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 542
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20
Locatie: Standdaarbuiten
Contacteer:

Re: 0,4 mm freesjes graveren in 6060 aluminium

Bericht door abs02 » 09 jun 2018 23:36

Met een groot verschil dat de anodiseerlaag vele malen harder is dan een laklaag dus je tool vele malen sneller slijt !!
En zeker als je je tool er doorheen trekt.........
VHM freesjes houden het wel langer uit dan HSS.

benkr
Donateur
Berichten: 2748
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: 0,4 mm freesjes graveren in 6060 aluminium

Bericht door benkr » 09 jun 2018 23:55

De vraag is hoe hij het moet doen met een 0,4mm freesje, iets anders heeft hij kennelijk niet.
Het lijkt mij daarom een printboortje, die kunnen in glasvezel versterkt epoxy materiaal met daar op 35 um koperplaat (FR4) heel goed printsporen frezen en gaatjes boren / frezen, hoe dat in geanodiseerd aluminium gaat weet ik niet, ik weet wel dat als je maar naar zo'n boortje kijkt is het al gebroken, ze zijn kneiterhard want ze frezen normaal gesproken in dat glasvezel versterkt epoxy materiaal (FR4) en daar worden ze niet zo heel snel bot van maar toerental en voeding zijn wel heel belangrijk daardoor.

Ballegooijen
Donateur
Berichten: 2355
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: 0,4 mm freesjes graveren in 6060 aluminium

Bericht door Ballegooijen » 09 jun 2018 23:59

Met een groot verschil dat de anodiseerlaag vele malen harder is dan een laklaag dus je tool vele malen sneller slijt
Als het met VHM niet gaat dan zet ik er een diamantstiftje in.
Kennis vermenigvuldigd zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 4504
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 0,4 mm freesjes graveren in 6060 aluminium

Bericht door audiomanics » 10 jun 2018 17:39

De anodiseerlaag affrezen met een 0,4mm freesje.. mmmm.. hoe lang denk je dat het freesje blijft leven? :roll:
Zwart geanodiseerd aluminium ga ik te lijf met mijn laser.. Veel dunnere lijntjes, veel scherper.. In ieder geval geen kans op bramen, die je er niet af kan schuren zonder schade aan de rest..
En met laseren kan je zelfs foto's afdrukken op je frontplaatje (of ingewikkelde logo's)
Even uitbesteden dus.. voor de prijs van een beetje VHM 0,4mm freesje is die klus geklaard.. Komen alleen nog verzendkosten bij, of je wil een bakje koffie komen halen in Appelscha... Dan kan je er op wachten..
Een van de vele voorbeelden:
17077

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 542
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20
Locatie: Standdaarbuiten
Contacteer:

Re: 0,4 mm freesjes graveren in 6060 aluminium

Bericht door abs02 » 10 jun 2018 18:08

Met een VHM freesje in anodiseerlaag heb je geen bramen hoor Kees.

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 4504
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: 0,4 mm freesjes graveren in 6060 aluminium

Bericht door audiomanics » 10 jun 2018 23:29

Als het freesje -nog- scherp is niet... Maar je weet ook hoe snel zo'n 0,4mm freesje bot kan worden door die geanodiseerde (oxide) laag..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 542
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20
Locatie: Standdaarbuiten
Contacteer:

Re: 0,4 mm freesjes graveren in 6060 aluminium

Bericht door abs02 » 11 jun 2018 08:19

Klopt ook wel maar bij juist toerental en voeding valt het best mee is mijn ervaring.

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 8930
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: 0,4 mm freesjes graveren in 6060 aluminium

Bericht door Arie Kabaalstra » 11 jun 2018 12:56

Persoonlijk?.. Ik zou de aanbieding om het te laten laseren met 2 handen aanpakken.. scheelt je een boel geklooi..en het resultaat is altijd strak.. een Laserstraal slijt immers niet.. je zal een freesje breken halverwege de freesklus.. al breekt er maar een klein stukje af.. dan ben je al gezien..

Plaats reactie