frezen in graveerplaat

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

frezen in graveerplaat

Bericht door janplastiek »

ik krijg net een werkje binnen om tags in (uit) 2kleurige graveerplaat te frezen.
de plaat is Gravitop van Vink.1.5mm dikte

de reden van mijn vraag is: de handleiding zegt 0.06mm diep frezen, Is dat niet weinig? :?:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: frezen in graveerplaat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou, dan wordt die sweefvoet wel belangrijk.
Blijkbaar is dat kleurlaagje heel dun.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: frezen in graveerplaat

Bericht door janplastiek »

Als het frezen om den brode gaat, moet je mee. ;-)
kreeg net van HSD een leuke prijs. voor een goeie1500€ bij een sweefkop krijg ik er de c-as bij.
Prijzen 3 maand geleden al eens bij wat bouwers op gevraagd, 3800€ geplaatst, zonder sturing enkel de c as en een stappenmotor.

Ik moet dit deze week beslissen :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: frezen in graveerplaat

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou, als het in de buidel ( of hoe ze dat bij jullie zeggen :mrgreen: ) zit, gelijk bestellen. Alleen jammer dat je niets aan zo'n zweefkop hebt bij een 4e as.
( alhoewel, speciaal voetje er onder is ook nog een optie )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: frezen in graveerplaat

Bericht door janplastiek »

er zullen nog wel aggregaten volgen, een flex aggregaat staat ook op het verlanglijstje
bvb zo eentje
http://www.directindustry.com/prod/benz ... 53975.html

of deze,

http://www.atemag.de/vario-smart-line-w ... e-159.html
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: frezen in graveerplaat

Bericht door DaBit »

Leuk spul. Zo'n ding in mini-uitvoering met ER11 kopje ofzo, roteerbaar langs de Z-as en de 'knik' zou ik ook leuk vinden voor de heb. Hebben de grijze cellen het druk om daar G-code voor te verzinnen :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: frezen in graveerplaat

Bericht door janplastiek »

zal bij mij een cam pakketje moeten worden, ken alleen g code van Gij, ge en gullie.(jij je en jullie) en goejedag ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: frezen in graveerplaat

Bericht door DaBit »

janplastiek schreef:zal bij mij een cam pakketje moeten worden, ken alleen g code van Gij, ge en gullie.(jij je en jullie) en goejedag ;-)
CAM-pakketjes voor 5-assig werk kan ik niet betalen plus dat ik geen zin heb om ze te leren.
Enne, gullie is fout geschreven, in Algemeen Beschaafd Zuidelijk Nederlands moet dat hullie zijn. :lol: :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: frezen in graveerplaat

Bericht door keesfrees »

inderdaad ken ik meerdere CNC-ers die nog nooit van gcode gehoord hebben, of werken nog met HPGL
maar van dat soort bedrijven krijg ik de ingewikkelde klusjes . . .
bv dit (proefstukje op deze foto, in 2007)
5051
een wand met allemaal van deze diagonale groeven, schotjes er in om een vertikale knikkerbaan te maken
schuine groeven met een 3-assige machine, even zelf een hulpstukje gemaakt, scheelt een hoop geld
maar hoe programmeer je dat ?
met de normale 3-assige techniek . . . :->

het staat (stond?) in het land van Jan
in Technopolis - Mechelen, gelijk aan NEMO in A'dam

aanvulling, ah !, hij staat er nog :
http://www.technopolis.be/kinderdoecent ... 3639d6b327
Laatst gewijzigd door keesfrees op 08 dec 2014 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: frezen in graveerplaat

Bericht door keesfrees »

om even terug te keren naar het eigenlijke onderwerp
janplastiek schreef: . . de handleiding zegt 0.06mm diep frezen, Is dat niet weinig? :?:
lijkt me erg weinig, heb je het al binnen, heb je proefjes gemaakt ?
zou het een mm / cm foutje kunnen zijn ?
maar ja, eerst testjes maken in dit soort gevallen
wat voor freesje wil je gebruiken, ik doe graveer werk altijd met een scherpe V-frees om zo veel mogelijk detail te krijgen, middels 3D graveren, maar dat gaat niet met een zweef-voet
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: frezen in graveerplaat

Bericht door janplastiek »

dat was mijn gedacht ook, zo ondiep, maar deze diepte klopt idd volgens de verwerkingsvoorschriften.
deze plaat wordt blijkbaar ook gebruikt om tekst er op te lazeren, daarom deze dunne toplaag.

ivm de kennis van g code, het is zo dat ik niet enkel frees, dan zou ik er meer mee bezig zijn, maar ik frees eigenlijk onderdelen om mijn laswerken te kunnen doen.
De extra werken komen er nu automatisch bij doordat de klanten werk afhalen, en zien dat ik groot formaat kan frezen(2000 x 4000)
Ik kan met mijn cam pakket Colicam, genoeg uit de voeten om het freeswerk dat ik binnenkrijg te verwerken en anders stel ik her en der wel een vraag.
Ik verschiet er wel van hoeveel sneller alles gaat tov hoe ik vroeger dagenlang alles met de hand deed, en nu in een fractie van de tijd de onderdelen klaar heb.
En wat ik vroeger kwijt was voor freeswerk bvb flenzen en deksels voor vaten en koolfilters enz kan ik nu investeren in extra toebehoren.
Breek de dag, frees een lijntje.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: frezen in graveerplaat

Bericht door keesfrees »

janplastiek schreef:Ik kan met mijn cam pakket Colicam, genoeg uit de voeten om het freeswerk dat ik binnenkrijg te verwerken en anders stel ik her en der wel een vraag.
ik heb even wat gezocht naar Colicam, maar kun je daar ook in tekenen ?
in de meeste, zo niet alle, cam-programma's is dat zeer beperkt

dus cad-file in cam-prog binnenhalen is dan vaak beter

bij ingewikkeld - repeterend freeswerk ( bv een heleboel plaatjes uit een grote plaat ) loont het de moeite om dit zo slim mogelijk te programmeren, dat kan je een boel tijd schelen
dan komt het vaak voor dat ik een center-freeslijn teken die de loop vd frees aangeeft, zonder offset of toolcompensatie ed
bv om een complex kamertje zsm leeg te frezen, zonder toollift van de ene sponning naar de andere
even een omweg maken om uitbreken te voorkomen, enzzzz

die center-lijn kun je ook in 3D tekenen, dan zijn de mogelijkheden helemaal oneindig
je zou eens kunnen kijken of je Colicam dat aankan, ik kan je een test bestandje doen toekomen

hoe bevalt je vacuum-zone systeem trouwens ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: frezen in graveerplaat

Bericht door janplastiek »

Ik teken eerst alles in DraftSight, maar ineens freesbewerkingsprogrammeerklaar, bvb als ik een rand lager frees en de hoek is scherp, zal de radius van de frees niet tot in de hoeken komen, hier geef ik op de tekening een extra contour zodat ik in mijn Colicam, de bewerking tot die overmaat kan doen en er achteraf niet mee moet prullen.

bij veelvuldig dezelfde stukken moet ik in Colidrive enkel de g code die ik geladen heb aanklikken, step en repeat in x en in y de aantallen ingeven, indien nodig nog de offset ingeven en de machine freest het juiste aantal stukken die ik wens.
Ik frees liever elk stuk apart i.v.m. mee of tegenlopend frezen(benodigde afwerkingskwaliteit)

Last but not least, de automatisering van de zones is heden avond een feit. :lol:

we hebben deze namiddag proefgedraaid om de laatste hindernissen er uit te halen.
morgen ga ik het spoilboard vlakken, de pomp kon vroeger het gehele oppervlak van 8m² niet vlak genoeg houden met de 7,5Kw vacuümpomp omdat de MDF zo poreus was dat de plaat bij het vlakken op sommige plaatsen terug begon te zweven, van de machine tafel loskwam.
Nu staan de zones zo ingesteld dat als de afstand minder is dan 100mm van de volgende zone de volgende wordt in geschakeld of als de afstand groter is dan 100mm de vorige wordt uitgeschakeld, met uitzondering van de zones die ik handmatig heb ingeschakeld, handmatig heeft voorrang op automatisch
als dat lukt is de ultieme test geslaagd
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Breek de dag, frees een lijntje.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: frezen in graveerplaat

Bericht door keesfrees »

janplastiek schreef: . . .niet vlak genoeg houden met de 7,5Kw vacuümpomp omdat de MDF zo poreus was dat de plaat bij het vlakken op sommige plaatsen terug begon te zweven, van de machine tafel loskwam. . .
dat heb ik vaker gehoord, maar zelf nooit last van gehad, ik heb een 4kW pomp voor >3m x 1,7m
het vacuum zone systeem heb ik ook bedacht >10jr. terug, maar gelukkig nooit gemaakt
ik hou alles prima op z'n plek, op de USA-fora lees je over vacuüm-pompen van 10 - 20 kW ed
zonde vd energie nmi ! !
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie