Fresen en boren in trespa

Moderator: Moderators

Plaats reactie
ed kaandorp
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:08
Locatie: HEILOO

Fresen en boren in trespa

Bericht door ed kaandorp »

Hallo,
Ik moet fresen en boren in trespa platen van 26 mm dik.
Weet iemand of hier speciale fresen/boren voor in de handel zijn
Bvd Ed kaandorp
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Fresen en boren in trespa

Bericht door audiomanics »

Ik frees met zowat alles wat ik aan frezen heb in trespa. (meest carbide 2-snijders) Voorwaarde is dat de frees goed scherp is en dat je langzaam draait en relatief snel voert. Eventueel koel ik nog met lucht.

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ed kaandorp
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:08
Locatie: HEILOO

Re: Fresen en boren in trespa

Bericht door ed kaandorp »

Wij fresen met een High Z 1000 machine met een protool freesmotor. We hebben al verschillende kress 1050 spindels versleten dus nu voorlopig de protool van +/- 650 watt. Omdat dit relatief lichte spindels zijn moet ik helaas wel op vol vermogen draaien om enigszins te kunnen fresen/boren. Zijn wel op zoek naar een betaalbare en passende hf spindel maar weet zo 123 geen geschikte spindel te vinden. Heb Tebi al een aangesproken over het max. gewicht wat de High Z mag hebben maar krijg geen reactie. (ook op deze site) Het lijkt mij dat je niet zomaar een spindel van zo'n 4 kg kan monteren. (kress is 1.7 kg) Als je een goede spindel weet hou ik me van harte aanbevolen. Hij moet denk zo'n 1 Kw zijn met een 8mm stift opname. Wat het bewerken van trespa betreft frees ik eerst met rond 6 en daarna met 8 mm. Is een grotere diameter beter?
gr Ed kaandorp
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Fresen en boren in trespa

Bericht door Arie Kabaalstra »

bij een grotere diameter heb je bij hetzelfde toerental een hogere snijsnelheid.. als je spil een beperkt vermogen heeft, zit je dus "vast" aan kleine frezen.

't trucje is dat je met hout en trespa, en aanverwante materialen het toerental ( snijshelheid ) niet te hoog moet nemen, om de boel niet te verbranden, tevens moet je daarom zo veel mogelijk voeden..

de meest gemaakte fout bij het verspanen ( in welke vorm dan ook , frezen, draaien, slijpen, schaven, steken, boren ) is dat de snijsnelheid te hoog wordt genomen.. zo laag mogelijk beginnen, en als't lekker snijdt, niet meer verhogen..
ed kaandorp
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:08
Locatie: HEILOO

Re: Fresen en boren in trespa

Bericht door ed kaandorp »

Bedankt voor de reactie.
Zullen dus moeten beginnen met een freesspindel die bij weinig toeren sterk is. ( een HF spindel denk)
Aangezien de kosten van slijpen/aanschaf van de freesjes niet gering zijn is het wel een goede investering.
En niet te vergeten de afname van de diameter na het slijpen. Dit zal dan wel niet veel zijn maar ze worden kleiner.
gr Ed kaandorp
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Fresen en boren in trespa

Bericht door Arie Kabaalstra »

die Diameter afname hoeft natuurlijk geen probleem te zijn.. G42 doet wonderen... :)
ed kaandorp
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:08
Locatie: HEILOO

Re: Fresen en boren in trespa

Bericht door ed kaandorp »

Onze Programma's zijn gemaakt op een 8 mm frees, als het freesje nu 7.8 mm is hoe verwerk je het dan in de G-code?
gr Ed
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4051
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Fresen en boren in trespa

Bericht door Mcgyver »

wat arie al zei,

ALs je meer met gereedschaps compensatie werkt (g41 g42) dan hoef je in mach alleen je tool diameter te veranderen.

In het cnc programma dus eerst het gereedschap aanroepen wat je nodig hebt bijv tool 1, in mach de gereedschaps diameter instellen op 7,8 mm, en in het cnc programma je contour benaderen met een G41 (links compensatie) of G42 (rechts compensatie)

ALs je later dan het zelfde programma wilt gebruiken met een frees die weer een andere maat heeft hoef je alleen maar de diameter te veranderen in mach en klaar is klara... :lol:

werkt uitstekend met contour frezen en canned cycles zoals pockets...

Maak je je cncprigramma met een cam programma die zelf een toolpath verzint en dus geen toolcomp gebruikt dan moet je elke keer een niew cnc programma schijven als je een andere diameter frees hebt..
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
ed kaandorp
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:08
Locatie: HEILOO

Re: Fresen en boren in trespa

Bericht door ed kaandorp »

Gaat dit ook op als je winpc-nc gebruikt ipv mach. Is mach trouwens een beter programma.
Ik gebruik artcam als toolpath programma, werkt super makkelijk maar heb er nooit op gelet of hij G41/G42 codes gebruikt. Nou werken wij niet op de 1/10 mm maar is wel handig om weten mocht het ooit voorkomen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Fresen en boren in trespa

Bericht door audiomanics »

Als je toch met ArtCam werkt, heb je in een poep en een zucht een andere frees gedefinieerd... kwestie van clone en een paar waardes aanpassen.
De toolpath die je voorheen gemaakt had editten, de andere frees selecteren en, eventueel onder een andere naam, wegschrijven... Ik denk 20 seconden werk al met al..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
ed kaandorp
Berichten: 20
Lid geworden op: 28 jul 2007 16:08
Locatie: HEILOO

Re: Fresen en boren in trespa

Bericht door ed kaandorp »

Heb je helemaak gelijk in maar naarmate je handiger wordt met het programmeren gaan bepaalde wijzigingen sneller om het bv in je editor/ kladblok aan te passen. We bouwen o.a exclusieve luidsprekers en voordat iets echt def is gaan er heel wat wijzigingen overeen. In artcam zou ik dus steeds te tekening aan moeten passen en weer in artcam bewerken. Jouw manier gebruik ik ook wel alleen in het begin stadium als er tov de tekening niets gewijzigd is.
gr. Ed
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Fresen en boren in trespa

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik ken Artcam niet, ik werk met CamBam om mijn G-codes te maken, in CamBam is het heel eenvoudig om een nieuw programma te maken als je freesdiameter wijzigt.. gewoon de maat aanpassen in de geselecteerde bewerking, en opnieuw toolpaths genereren, en die file opslaan..

Cam programma's werken zonder radiuscompensatie, daarom, en omdat ik het zo gewend ben, heb ik voor mezelf een paar subroutines geschreven die ik kan gebruiken voor veel voorkomende bewerkingen.
ik gebruik voor het besturen noch WinPcNc, noch Mach, omdat dit volgens mij geen freesbesturingen zijn, ik werk met USBCNC.

in USBCNC zit tegenwoordig een Macrofile, waar je veelgebruikte stukken g-code als Subroutine kan schrijven, en ze vanuit een programma aan kan roepen, als je je contour met variabelen programmeerd, dan kun je door het veranderen van die variabelen, een andere vorm, of afmeting krijgen..
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Fresen en boren in trespa

Bericht door audiomanics »

Arie Kabaalstra schreef:ik ken Artcam niet, ik werk met CamBam om mijn G-codes te maken, in CamBam is het heel eenvoudig om een nieuw programma te maken als je freesdiameter wijzigt.. gewoon de maat aanpassen in de geselecteerde bewerking, en opnieuw toolpaths genereren, en die file opslaan..
Ter info: dat is in ArtCam niet anders...

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Fresen en boren in trespa

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ok... ik heb het net even teruggelezen.. als ik het goed begrijp is het dus een kwestie van die betreffende bewerking openen, en aanpassen..

Als je veel met productfamilies werkt, dan is de nieuwe Macro-file functionaliteit van USBCNC wel een aanrader.. één blokje met variabelen programmeren, en op start heien.. meer is't niet.. Ik ben er blij mee.. :)
Plaats reactie