Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Moderator: Moderators

stephanisk
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 dec 2013 22:14
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door stephanisk »

Verschrikkelijk interessant artikel. De moeite van het lezen meer dan waard.
.bedankt.
"Met of zonder vacuumtafel , frezen gaan we"
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door hrscharft »

fijn is dat he ;) als je een mooi stukje giet legering heb ipv dat getrokken rommel. Dat je dan ook terwijl je aan het frezen bent ook met een gerust hart even wat anders kunt gaan doen zoals een handvatje maken voor datgene wat je aant frezen bent oid en niet de hele tijd met je neus op je machien hoeft te staan omdat het wel eens VAUT kan gaan.

Das toch immers de hele gedachte achter die machientjes. Aanzetten en ergens anders mee aan de slag :P
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Moest ik de tijd aanrekenen die ik vandaag verprutst heb komt de klant volledig gek :)
Klanten gaan er meestal van uit dat degene die het werk uitvoert, daar ook capabel voor is. ;-)

Wat ik verder ook niet voorbij heb zien komen: als het plakt, moet je vetter spul gebruiken om te smeren.
Ik gebruik af en toe bio-ethanol ipv. fenella, en laatst had ik duidelijk een veel slechter resultaat met de alcohol. ( fenalla is veel vetter )
Ik denk dat voor af en toe de WD40 helemaal niet slecht is, anders is petroleum ook wel lekker.
Als ik aluminiumplaat zaag, gebruik ik bijenwas, dat kleeft aan de tanden en voorkomt plakken. ( en ruikt ook nog lekker)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: Als ik aluminiumplaat zaag, gebruik ik bijenwas, dat kleeft aan de tanden en voorkomt plakken. ( en ruikt ook nog lekker)
Hugo.... de imker... :lol:
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door janplastiek »

hugo stoutjesdijk schreef:Ik denk dat voor af en toe de WD40 helemaal niet slecht is, anders is petroleum ook wel lekker.
Als ik aluminiumplaat zaag, gebruik ik bijenwas, dat kleeft aan de tanden en voorkomt plakken. ( en ruikt ook nog lekker)
mag ik je dan eens een tip geven? probeer dan eens Wisura Akawax zaagbadenvet.
Mijn broer Jef zaliger, deed heel zijn leven niets anders dan aluminium zaag boor frees en pons werk, die Akawax stond bij elke zaagmachine en freesmachine polier en schuurband,
Ik erfde de overblijvende staven met vet
Ik vet er de Powerfile schuurbanden mee in als ik alu moet afschuren , de banden gaan 5 x langer mee
als ik alu zaag zet ik er een streep van op de plaat, zaagkant lijkt bijna gefreesd, is voor mij prima spul.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door Arie Kabaalstra »

anders is petroleum ook wel lekker.
Als ik aluminiumplaat zaag, gebruik ik bijenwas, dat kleeft aan de tanden en voorkomt plakken.
Petroleum, lekker?.. ja.. voor je freesjes dan.. ik neem liever een jonge klare.. (na het freeswerk dan.. ).
Zoals ik al zo vaak opmerkte.. Lampenolie.. te koop bij elke supermarkt.. goeiekoper dan WD 40.. en 't verdampt niet zo snel als alcoholen.. (in mijn ogen hoort Alcohol niet thuis in een werkplaats.. vanwege de dampen.. Alcohol heb ik liever na een dag werk in een glas, en dan van de soort die uit Gerstemout gewonnen wordt.. al dan niet met een schuimkraag.. :lol:

Mijn ervaring is dat je inderdaad met gewone goedkope HSS freesjes best lekker kan verspanen in zelfs de meest stroperige Alu soorten.. en geloof me.. 'k heb heel wat Alu verspaand..



Ik heb in het filmpje de snijgegevens er ook bij staan.. dat je een beetje een idee hebt.. 'kweet niet wat voor soort Alu dit was.. maar het freesde best lekker.. ik heb er HSS gecoat, HSS ongecoat en VHM ongecoat op ingezet.. Minimaal gesmeerd met een waasje Lampjesolie..

hoe scherper en gladder je frezen zijn.. hoe beter.. ik pak er bij voorkeur "nieuwe" frezen voor. als een frees eenmaal vol loopt.. blijft ie ook meestal vollopen.. en dan helpt inderdaad alleen lage snedediepte, Hoge voeding nog.. dan wordt het meer schaven dan frezen.. Lampenolie erop.. en blijven gaan..

Als je Alu kan inkopen van de AW2007 soort. Die snijden lekker.. dat is "automatenalu".. daar wordt ik bijna bang van.. als ik zie wat ik daar voor kan zetten..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

@janplastiek, zo te horen doe ik nog veel te weinig met m'n bijenwas.
Als ik die akawax tegenkom zal ik toch es een tubetje aanschaffen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door hrscharft »

Als je je alu bij Leen uit Markelo koopt die adverteert op marktplaats dan heb je over het algemeen goed spul te pakken. Heb net weer twee plaatjes bij hem besteld van de week. 1 stukje 15mm en een stukje 20mm toolingplate.

Hij moet natuurlijk wel net de maten hebben liggen die je nodig hebt maar goed.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
stephanisk
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 dec 2013 22:14
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door stephanisk »

Wel, ik gebruik als koelvloeistof snijolie 1:5 met water. en dat gaat er in een dikke straal op, zoals je wel ziet bij het verzagen van staal en zo, beetje zelfde principe. Is een rondpompend geheel, alle water wordt terugopgevangen en weer over het materiaal gepompt.

Is dit dan totaal niet geschikt? of is dit best wel ok?

Heb zojuist mijn website online geplaatst. Alle reacties welkom :))) CNCmachining.be

Moet wel zeggen, ik kom vanuit de houtbewerking, ben daar iets beter in thuis :) maar ben zo onder de indruk van wat kan in aluminium dat ik er meer en meer wil in doen!
"Met of zonder vacuumtafel , frezen gaan we"
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door spinningwheels »

Ik gebruik vaak uitgebakken spekvet om te smeren.
Zo,n stuk kost bij de supermarkt een euro of zo, in blokjes snijden en uitbakken in de pan.
Het vloeibaar vet in een blikje gieten, en klaar voor gebruik.
Afgekoeld is het dus een vaste massa , die smeer ik op het werkstuk, door de warmte smelt het.
Maar geeft niet zo,n zooi als smeren met olie.
Gerookt spek uitbakken kan ook, heb je ook nog wat te kanen en het ruikt nog beter als je aan het draaien of frezen bent.
Had verwacht dat het wel zou gaan stinken en rotten maar niet dus, heb al een jaar een blik in de schuur staan wat ik regelmatig bijvul.
maar nog niets gezien van schimmels of andere enge dingen.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door javanree »

Als je zuiver aluminium verspaant zou ik eens naar Castrol Alusol kijken als koelmiddel. Ideaal voor HF frezen van aluminium. Maar dan moet je het inderdaad wel heel royaal gebruiken, anders werkt het nog niet.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

stephanisk schreef:Wel, ik gebruik als koelvloeistof snijolie 1:5 met water. en dat gaat er in een dikke straal op, zoals je wel ziet bij het verzagen van staal en zo, beetje zelfde principe. Is een rondpompend geheel, alle water wordt terugopgevangen en weer over het materiaal gepompt.

Is dit dan totaal niet geschikt? of is dit best wel ok?
Nee hoor, dat is best ook wel ok, en ook nog het voordeel dat je de spanen weg spoelt.
1:5 Klinkt me wel behoorlijk vet, meestal zijn die koelmiddel emulsies maar 5%, maar vetter kan volgens mij niet echt kwaad.
Maar plaataluminium (2mm is natuurlijk voor plaatwerkers) is zelden een harde kwaliteit, en dus meestal een uitdaging om te frezen.
Ik ben niet zo'n voorstander van 1-snijder freesjes ( te lang en onstabiel ) maar voor zo'n klusje pak ik wel een 1-snijder. Liefst kort ik hem dan nog in ook, scheelt een hoop gereutel.

En dan nog, bij zo'n klusje blijf ik altijd paraat met een kwastje olie en de % knop onder handbereik. Je hoort dat zo'n frees begint te plakken, even kwastje erlangs en meestal is de opbouw dan weer weg.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door Arie Kabaalstra »

Schoot me net te binnen.. Qua Was.. Op de Edelsmidsopleiding.. gebruikten we nog wel eens een stompje Kaars om de zaagjes te smeren.. ook zilver wil nog wel eens "plakken" , zeker nadat het uitgegloeid is...
Wat ik me ook afvraag.. maar wat ik nog nooit geprobeerd heb.. even sprayen met MolyKote 321R spray ( Droge Molybdeendisulfide smeerfilm).. iemand "toevallig" een busje in huis?..
stephanisk
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 dec 2013 22:14
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door stephanisk »

Weer iets nieuws geleerd.

Heb gisteren eventjes met snijolie uit spuitbus over mijn werkstuk gegaan en toen sneed ie plotseling wel alles perfect , wel met de koelvloeistof er ook nog op maar geen vollopers en mijn snelheid van 300 opgevoerd naar 450 en nog steeds perfect.

Nou breekt me klomp, kan dat klein beetje spuitbus snijolie nu werkelijk zo een grrot verschil maken.


Gr
Stephane
"Met of zonder vacuumtafel , frezen gaan we"
Plaats reactie