Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Moderator: Moderators

stephanisk
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 dec 2013 22:14
Contacteer:

Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door stephanisk »

Hallo,

Ben hier al een hele middag aan het proberen een plaatje aluminium van 2mm te bewerken, ik weet niet welke type het is maar wat ik ook doe , frees plakt vol na 1 cm.

heb geprobeerd HSS en Carbide frezen. Zowel 18000 met feed 2000 als 18000 met feed 150 geprobeerd zowel met de hss als de carbide en alle tussenliggende mogelijkheden, maar wat ik ook doe, het plakt onmiddelijk vol.

Enig idee of sommig aluminium gewoon niet verspaant?????
"Met of zonder vacuumtafel , frezen gaan we"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door DaBit »

Vrijwel zuiver aluminium (type Al99,5/1050) in dieptrekkwaliteit (-O, zacht) is net kauwgom.
Gepolijst eensnijdertje, relatief grote voorzet, niet al te gek veel toeren en overvloedig smeren/koelen doet de truuk bij mij meestal wel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door abs02 »

ALLE alu verspaant ;-)
stephanisk
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 dec 2013 22:14
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door stephanisk »

Hallo, kan je eens een idee geven in nummer van relatie grote voorzet en niet al te gek veel toeren?
"Met of zonder vacuumtafel , frezen gaan we"
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door mark3 »

Gebruik je koelvloeistof?

Nee---- gebruik koelvloeistof
Ja ----- gebruik meer, continu koelvloeistof
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door hrscharft »

Iig de koelpomp op standje OVERKILL zetten.

Je zegt er in je openings post niet bij wat voor diameter frees je gebruikt maar met een 6mm frees 12-16000 toeren flink spuiten met spiritus oid en feed ongeveer 1000-1500mm per minuut. Als je een kraag krijgt aan de kant van je freespad toeren iets opvoeren of feed wat naar beneden.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
elenpe
Berichten: 59
Lid geworden op: 24 aug 2011 18:52
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door elenpe »

Als ervaren frezer ga ik toch eens hierop te reageren.
Telkens hoor en zie ik hier waanzinnige toerentallen voorbij komen alsook voedingssnelheden om van te duizelen die wij zelf s niet op een moderne CNC bank kunnen halen en dan nog allemaal op hobbymachientjes zonder stabiliteit ? .
En laat de commentaar maar komen.
De oplossing : Er is geen enkel soort ALU dat niet te verspanen is. Je moet dat alleen op een serieuze manier doen.
Wij noemen dit plakaluminium in de industrie , dus zowat de laagste kwaliteit of slechtste legering die je kan inbeelden. Komt veel voor in platen.
Neem eens een 2 snijder om te beginnen in HSS en niet te klein in diameter 6 maar liever 8. Een toerental 1500-2000 toeren en een voeding van 150-300. Inzet 1mm diep . Daarna kan je stelselmatig de boel opvoeren.
een drupje WD40 of beter wat alchohol er op en frezen maar. Het materiaal zal niet plakken
Zeker en vast nog meelopend frezen in zoverre van toepassing.
Niks VHM en al die andere zooi , gewoon een scherpe HSS frees.

Groeten
Peter.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door hrscharft »

Beste Elenpe

Die duizelingwekkende voedingssnelheden die je noemt zijn een gevolg van de hf spindels die we als hobbyisten gebruiken. Als je met die spindels onder de 8 a 10000 toeren gaat zitten blijft er niet veel koppel meer over en dus word je gedwongen om je voeding op te voeren zodat je alu niet gaat plakken.
Ik heb hier zelf hele goede resultaten behaald in dat kauwgom spul 1mm diep per snede 750mm/min met een 6mm tweesnijder (HSS) en dacht iets van 16000 toeren.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door DaBit »

stephanisk schreef:Hallo, kan je eens een idee geven in nummer van relatie grote voorzet en niet al te gek veel toeren?
6mm eensnijder, 5000rpm, 350mm/min zou ik een mooi vertrekpunt vinden als je een sleuf trekt in die plaat. En hou de frees kort; niet verder uit de spantang laten steken dan nodig.
Bij dat soort snelheden heb je overigens inderdaad niet perse VHM nodig. Alleen zijn eensnijdertjes niet zo makkelijk in HSS te krijgen.


elenpe schreef: Telkens hoor en zie ik hier waanzinnige toerentallen voorbij komen alsook voedingssnelheden om van te duizelen die wij zelf s niet op een moderne CNC bank kunnen halen en dan nog allemaal op hobbymachientjes zonder stabiliteit ? .
Het grootste probleem is dat 'onze' spindels niet zo goed laag in toeren kunnen. De Kress-en komen niet onder de 10000rpm, de 0-24k rpm Chinezen beginnen pas vanaf 6000 lekker te lopen. 2000rpm kunnen de meesten niet eens al zouden ze het willen.

Het gebrek aan stabiliteit zorgt er ook voor dat het JUIST met hoge toerentallen en kleine snedebreedtes lekker loopt. Wij kunnen niet 'ploegen' met lage toeren; het frame verbuigt dan simpelweg teveel elke keer dan een snijkant materiaal pakt. Op hoge toeren is de amplitude van de trilling bij gelijke snijkracht veel kleiner.

Vanwege het hoge toerental word je dan wel geacht om ook een hogere voeding aan te houden; frezen moeten nog steeds snijden ipv poetsen, en omdat de rondloop bij ons ook niet zo nauwkeurig is moet de fz toch eigenlijk niet hard beneden de 0,02mm zakken, en daarvoor heb je al een scherpe frees nodig. Ik zeg hierboven niet voor niets 'eensnijder'.

Zou ik bijvoorbeeld een 8mm tweesnijder pakken, de spindel op 18000rpm, 1,5mm snedebreedte aanhouden, 15mm diep in 1 gang, en meelopend frezen met een gangetje van 3m/minuut dan loopt de machine als een zonnetje. Moet ik wel de frees kort inspannen anders begint het te snerpen. Dat ik meestal wat/veel rustiger aan doe heeft te maken met het feit dat frezen geld kosten, met lagere snijsnelheden blijven ze veel langer goed, en na 10 uur tekenen en 30 minuten CAMmen zal het me een zorg zijn of het frezen nou 15 minuten of 20 minuten duurt.

Op dat kort inspannen gaat het hier volgens mij vaker fout. Ik hoor veel 'toeren' en 'voeding', maar dat kort inspannen is veel belangrijker dan menigeen denkt. Zeker met die kleine freesjes die wij hobbyisten gebruiken. Ergens snap ik het ook wel; die grote ER20 moer 2mm boven je werkstuk ziet er best eng uit.

Maar als ik die frees uit bovenstaand voorbeeldje 5 miezerige millimeters extra uit laat steken moet ik al zo'n 30% terug in voeding/toerental....

Idem met spanen verwijderen. Hoor ik ook weinig over. Maar spanen die tussen frees en werkstuk geprakt worden blijven of aan de rand van het werkstuk kleven als 'klontje', of aan de frees....

Het is dus niet zo dat je geen gelijk hebt, maar onze machines zijn op een ander bedrijfspunt tevreden dan 5000 kilo gietijzer met een ISO40 opname.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
stephanisk
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 dec 2013 22:14
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door stephanisk »

Hartelijk dank allemaal, door de vermelding dat het moet kunnen Ben ik blijven proberen.

Ik werk met koelvloeistof.

Conclusies:
1. Het is gelukt (met veel vallen )
2. Geen frezen gebroken!!
3. Geen vhm maar hss freesje
4. 6mm frees 2 mm diep. Feed 300 exact en toerental 10000
5. Elke poging om hiervan af te wijken resulteerde in volgelopen frees.
6. Koelvloeistof op maximummmmmm want eventjes zonder en de rook kwam er al uit.
7. Nooit nog aluminium van die aluminiumboer kopen en vooreerst vragen welk type aluminium ik uiteindelijk ga krijgen.
8. Moest ik de tijd aanrekenen die ik vandaag verprutst heb komt de klant volledig gek :)

Nogmaals bedankt voor alle info.

Gr
Stephane
"Met of zonder vacuumtafel , frezen gaan we"
stephanisk
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 dec 2013 22:14
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door stephanisk »

"Zou ik bijvoorbeeld een 8mm tweesnijder pakken, de spindel op 18000rpm, 1,5mm snedebreedte aanhouden, 15mm diep in 1 gang, en meelopend frezen met een gangetje van 3m/minuut"

Juist even vragen. 1,5 mm snedebreedte. Wat bedoel je hier. Dit is geen sleuf door het materiaal maar eerder een pocket frezen waar je 1,5 mm wegneemt per doorgang?

Meelopend hier hebben we het over climbing? (In het Engels) want alles is hier Engels!

(Mijn machientje weegt nu wel 3000 kg en stabiliteit is nog niet echt een probleem geweest, door beter aluminium ga ik met een 6mm, 10mm diep 2,5mm per rondgang aan 2300mm/min en dat lukt ook perfect. En Dan vandaag een miezerig belachelijk plaatje van maar 2mm dik kost me een hele namiddag voor stukjes uit te frezen. Lol, verschrikkelijk )
"Met of zonder vacuumtafel , frezen gaan we"
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door DaBit »

stephanisk schreef: Juist even vragen. 1,5 mm snedebreedte. Wat bedoel je hier. Dit is geen sleuf door het materiaal maar eerder een pocket frezen waar je 1,5 mm wegneemt per doorgang?
Juist. Ik hou niet zo van sleuven trekken; vaak vind ik blokje op maat zagen en alles wat ik niet nodig heb van buitenaf wegfrezen veel praktischer.
Meelopend hier hebben we het over climbing? (In het Engels) want alles is hier Engels!
En Dan vandaag een miezerig belachelijk plaatje van maar 2mm dik kost me een hele namiddag voor stukjes uit te frezen. Lol, verschrikkelijk )
Nog een mogelijk probleem: de opspanning. Als je zo'n plaatje op de randen vastzet en in het midden freest is het ook een drama. Dan kun je beter die dunne plaat op een dikkere drager plakken met wat secondenlijm of op een strategisch punt een paar schroefjes plaatsen.

(ik ben absoluut geen professioneel frezer; ik heb enkel zelf een hoop freesjes vermoord en geprobeerd daar wat van te leren)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door Linki »

In onderstaande link een onderzoek naar optimalisatie van aluminium verspanen.

Waarschijnlijk niet 1 op 1 toe te passen (5 liter per minuut 65KW ) maar toch wel leerzaam leesvoer.
B.v. de veel toegepaste fine grain hardmetaal soorten zijn voor aluminium niet ideaal (meer cobalt aan het oppervlak waar aluminium aan kan plakken ).


https://www.radical-departures.net/arti ... -elements/
stephanisk
Berichten: 84
Lid geworden op: 15 dec 2013 22:14
Contacteer:

Re: Zijn bepaalde aluminium legeringen niet te verspanen

Bericht door stephanisk »

Drama , volledig akkoord. Heb nu toch nog eens goed gelachen tussen alle miserie.

Ik ga dat vastlijmen in gedachten houden. Dacht al met vacuumtafel dat op te lossen maar de hoeveelheid koelvloeistof die hieraan te pas komt dat zeker door het MDF zal gezogen worden gaat mijn pomp aantasten denk ik ;)
"Met of zonder vacuumtafel , frezen gaan we"
Plaats reactie