net nie op maat... wat dan?

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

net nie op maat... wat dan?

Bericht door Swets »

als je nu iets gefreest heb, en het gat (ofzo) is net te krap....
en je wil het zelfde gat dan nog een keer frezen.... moet je dan een heel nieuw toolpad maken?

of kan je ook makkelijk ergens zeggen, de frees is geen 4, maar 4,1 dik ofzo?

misschien een rare vraag...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: net nie op maat... wat dan?

Bericht door rkr »

als je de freesmaat groter ingeeft, dan wordt het gat nog kleiner

neem aan dat het over cambam gaat? roughing clearance kan ook negatief, dan freest hij wat groter, en bij echte gaten, dan kun je natuurlijk de diameter van het gat wat vergroten
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: net nie op maat... wat dan?

Bericht door Arie Kabaalstra »

als je aan de machine programmeert.. en je machine heeft radiuscompensatie.. en je hebt met radiuscompensatie geprogrammeerd.. dan kun je in je tooltabel aangeven dat je frees iets kleiner is.. als je je maat veranderd van 4 naar 4.1... dan boer je net de andere kant op.. bij een frees 4 ligt het toolpad op 2 mm van je contour.. met 4.1 ligt het pad dan op 2.05... en raakt ie niets.. is het een tiende te groot.. dan zet je je frees een tiende kleiner.. dus op 3.9.. dan loopt ie er op 1.95 mm langs.. en haalt ie rondom 0.05 mm weg..

Nogmaals.. aan de machine gaat dat alleen op als je met radiuscompensatie (G41 of G42 ) werkt.. heb je je paden met CAM gemaakt?.. dan moet je opnieuw gaan genereren.. 't is niet anders..
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: net nie op maat... wat dan?

Bericht door Swets »

Arie Kabaalstra schreef:als je aan de machine programmeert.. en je machine heeft radiuscompensatie.. en je hebt met radiuscompensatie geprogrammeerd.. dan kun je in je tooltabel aangeven dat je frees iets kleiner is.. als je je maat veranderd van 4 naar 4.1... dan boer je net de andere kant op.. bij een frees 4 ligt het toolpad op 2 mm van je contour.. met 4.1 ligt het pad dan op 2.05... en raakt ie niets.. is het een tiende te groot.. dan zet je je frees een tiende kleiner.. dus op 3.9.. dan loopt ie er op 1.95 mm langs.. en haalt ie rondom 0.05 mm weg..

Nogmaals.. aan de machine gaat dat alleen op als je met radiuscompensatie (G41 of G42 ) werkt.. heb je je paden met CAM gemaakt?.. dan moet je opnieuw gaan genereren.. 't is niet anders..

ja met een cam programma ...dus een nieuw toolpad... oke...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Flupke85
Donateur
Berichten: 413
Lid geworden op: 13 jan 2014 18:57
Locatie: Eijsden (achter maastricht)
Contacteer:

Re: net nie op maat... wat dan?

Bericht door Flupke85 »

Arie Kabaalstra schreef:als je je maat veranderd van 4 naar 4.1...
Arie.. Staan daar nou opeens 3 puntjes...? Ben ik toch niet van je gewend hahaha ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: net nie op maat... wat dan?

Bericht door DaBit »

Een van de nuttige toepassingen van radiuscompensatie. Daarvoor hoef je niet eens perse aan de machine te programmeren; in veel CAM-pakketten kun je ook kiezen of je freesradius-compensatie door de computer of door de besturing op wil laten lossen. Vaak kun je dat alleen maar kiezen bij de 'afwerk-operaties' zoals contourfrezen.

Nadelen heeft het gebruik van radiuscompensatie ook; het gebruikte freesnummer moet bekend zijn in de besturing. Dan heb je dus zoiets (stukje tabel van mijn machine):

Afbeelding

Verder heeft radiuscompensatie een al dan niet loze beweging nodig tussen niet en wel actief (de machine moet immers de frees met de radius verplaatsen), en CAM-software is niet altijd slim genoeg om die er goed in te krijgen.

Soms gebruik ik het wel, soms niet. Een gaatje groter maken kan ik ook wel met een paar losse G-codes ingetikt in het MDI venster.
Voorbeeld: op X100,Y100 zit een gat van 10mm wat je 12mm wil hebben, beginnend op Z=0 en eindigend op Z=-10, freesje 4mm. LinuxCNC dialect, maar volgens mij werkt het op Mach3/Eding ook.
Tik dit in MDI in, regel voor regel:

Code: Selecteer alles

G53 G0 Z0
X96 Y100 Z0.1
G2 I4 Z-10 P10
G2 I4 Z-10
G53 G0 Z0
Uitleg:
Regel 1: ga naar maximale Z-hoogte
Regel 2: Gatdiameter is 12, freesje is 4. Dus het hart van de frees moet een circel maken van 8mm diameter om op 12. Dat is radius 4mm. Centrum circel ligt op X100, minus de radius is 96.
Regel 3: Maak een spiraal met het middelpunt van de circel 4mm verder in X+ dan waar de frees nu staat (Da's dus X100) naar Z=-10 in 10 rondjes.
Regel 4: Nog een rondje extra zodat de bodem vlak is. Was je helemaal door je materiaal dan hoeft dit niet.
Regel 5: weer uit het gat.

De G-code puristen gaan nu klagen over incrementele IJK vs absoluut en de markering die je gaat zien van de laatste regel. Ik hou het erop dat dat les 2 is :lol:

Tegen de tijd dat dit soort dingen in je systeem zitten is dit nog handiger dan je CAM aanpassen of een gereedschapstabel. Pieleke past niet in het gaatje? Even 0,02mm groter maken. Past-ie nog niet? Maak je 'm toch gewoon nog een keer 0,02mm groter? Een heel aanzienlijk deel van mijn freeswerk is een combinatie van dit soort simpele dingen en joggen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: net nie op maat... wat dan?

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor gaten.. heb ik een macrootje.. da's helemaal makkelijk... bovenin het programma staan de parameters.. pas gewoon de parameter voor de diameter aan.. :)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: net nie op maat... wat dan?

Bericht door DaBit »

Ja, ik ook.
Die gaat netjes met een helix naar beneden en kamert daarna met een spiraal in XY vlak m'n gat uit en kan ook ineens een verzonken inbusgat maken.

Maar als ik alleen een gat iets op hoef te ruimen vind ik een G2 of G3 direct intikken zo onhandig nog niet. Hoef ik ook niet eerst een boel lucht te frezen voor het stuk gat wat er al is.

Als ik een VESA-mount wil boren (4 gaten in 100x100 raster)dan tik ik ook in MDI in:

Code: Selecteer alles

G83 X0 Y0 Z-15 R3 Q2.5 F150
X100
Y100
X0
G80
't word niet sneller dan dat.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: net nie op maat... wat dan?

Bericht door Arie Kabaalstra »

ik heb een macrootje voor "uitbaggeren" en een macrootje voor "napoetsen".. als ik een potgat voor een imbusje moet maken.. dan gebruik ik de uitbagger macro voor het gat.. en de Napoets macro voor de pot..

als't erop aan komt.. tiepel ik ook net zo makkelijk even een helixje in mekaar.. en als 't rechttoe-rechtaan contouren zijn.. de RadiusCompensatie in EdingCNC kan dat inmiddels ook prima.. dan pas ik de diameter van mijn tool aan in de tabel.. en dan laat ik em nog een keer lopen..

overigens moet me van het hart dat hedendaagse freesjes best wel zuiver aan de maat zijn.. vandeweek een titanium ringetje uitgebeagled.. moest ±ø43 zijn.. de schuifmaat gaf ø43.0 aan.. doe ik het voor.. 'k had em ook "rustigjes aan" geprogrammeerd.. omdat ik door 5 mm dikke plaat moest met een freesje ø3...
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: net nie op maat... wat dan?

Bericht door Swets »

het gaat dus om het volgende , ik had in hout een vorm gefreesd, en daar moet een aluminium plaat precies inpassen...... en dat doet die dus net niet....

ik weet zeker dat alle maten kloppen in de cam software, maar het resultaat klopt dus net niet....

dus ik denk dat dat aan de frezen ligt?

moet wel zeggen dat ik het met 2 verschillende frezen heb gedaan.... misschien gaat het beter als ik beide met de zelfde frees doet?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: net nie op maat... wat dan?

Bericht door DaBit »

Dat hangt wat van wat jij onder 'net niet' verstaat af.

Frezen verbuigen iets tijdens het frezen en sommige materialen veren iets in bij het frezen en zijn dan dus niet exact op maat.
Of hout dat ook doet weet ik niet, en ik heb het idee dat je het niet over 0,05mm hebt anders had je die plaat met een mep van de vuist wel op z'n plek gekregen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: net nie op maat... wat dan?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Swets schreef:moet wel zeggen dat ik het met 2 verschillende frezen heb gedaan.... misschien gaat het beter als ik beide met de zelfde frees doet?
Waarschijnlijk niet. (dat maakt eigenlijk niet zoveel uit)
Eigenlijk zou je eerst even een proefje moeten frezen, blokje frezen, kamertje frezen, en dan passen.
(gewoon een simpel rechthoekje)
Dan in je CAM de freesdiameter iets aanpassen, want die frees doet nooit wat jij wilt, en dat x2 omdat het binnen en buiten is. De frees veert, het materiaal doet ook wat.
En doorgaan tot je tevreden bent en denkt de truuc door te hebben.

Als de boel mooi loopt zou ik beginnen die freesdiameter 0.05 kleiner op te geven dan de maat van de frees. Als het een 1-snijder is, 0.1mm.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: net nie op maat... wat dan?

Bericht door Arie Kabaalstra »

De frees veert, het materiaal doet ook wat.
niet alleen dat... ook de stabiliteit en de uitlijning van de machine hebben veel invloed op het uiteindelijke resultaat..

ik heb in het verleden gewerkt met een Bridgeport VMC 800 die in eerste instantie op een veel te dunne betonplaat stond.. slechts 15 cm.. 'k kreeg het werk nooit binnen 0.1 mm bij de eerste freesgang.. moest altijd corrigeren..

later verhuisd in de fabriek.. en daar lag een fatsoenlijke betonvloer.. van 30 Cm dik, met voldoende wapening.. dat scheelde!.. eenmaal geplaatst heb ik er een uurtje onder gelegen met een steeksleutel, terwijl een collega de Machinewaterpas op het bed in de gaten hield.. Presto.. vanaf dat moment alles binnen 0.02 mm zuiver... na 3 maanden ben ik er nog een keer onder gedoken, om de machine nog één keer na te stellen.. en vanaf dat moment verliep ie echt niet meer..

Dat fenomeen zal voor de meeste hobby machines niet zo relevant zijn.. maar als je een portaal machine hebt.. dan is het vastzetten aan moeder aarde, en em netjes uitrichten al een slok op een borrel schelen..

stabiliteit van je machine.. ja.. daar zijn we het wel over eens.. hoe stijver hoe beter.. maar dat is nog wel te ondervangen door eerst voor te frezen.. en dan na te lopen met een kleine afname.. ook in de professionele praktijk is dat een gangbare methode..
Op de VMC800-van-de-zaak freesde ik zuiver werk altijd eerst op 1mm overmaat voor met een ruwfrees.. dan op 0.2 mm overmaat met een finish-frees.. meten.. eventueel corrigeren.. en dan de laatste 2 tiende er in één keer af... klaarr.. als het niet op een tiende kwam.. dan gewoon die laatste millimeter er in één keer afjassen.. en dan was het werk op 0.02 zuiver.. meer flex zat er niet in..

Tegenwoordig... met mijn Beagle.. Titanium horloge kasten.. die schil ik.. 0.1 mm uit de flank.. tot 0.2 mm vanaf de contour en dan met een 0,05 mm stepover en lagere voeding napoetsen.. dan zit ik ook zo'n beetje op 0.05 zuiver.. schuurblok erover.. en klaar.. :)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: net nie op maat... wat dan?

Bericht door Swets »

DaBit schreef:Dat hangt wat van wat jij onder 'net niet' verstaat af.

Frezen verbuigen iets tijdens het frezen en sommige materialen veren iets in bij het frezen en zijn dan dus niet exact op maat.
Of hout dat ook doet weet ik niet, en ik heb het idee dat je het niet over 0,05mm hebt anders had je die plaat met een mep van de vuist wel op z'n plek gekregen.

tja.. hoeveel.... das lastig... het plaatje is langer dan me schuifmaat... dus ik kan alleen kijken met me duimstok....
maar ik moet de plaat nog een keer frezen (want er zaten natuurlijk meer dingen in waar ik het niet mee eens was) dus die zal ik iets kleiner houden....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie