Kress 1050 spantangen Welke ER norm?

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kress 1050 spantangen Welke ER norm?

Bericht door Kjelt »

Je hebt ze toch niet allemaal nodig? Koop gewoon degene die bij je frezen passen, zoals bv 6mm en 3,18mm en koop die diameter frezen.
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Kress 1050 spantangen Welke ER norm?

Bericht door vikingpirate »

Ik denk dat ik de bottelnek gevonden heb, de gewone kress 1050 fme-1 gebruikt inderdaad hun eigen spantang.
Maar mijn voor keur gaat uit naar de vernieuwde Amb 1050 fme-P (voorheen kress )en deze gebruikt wel de universele ER16 spangtangen.

Zie op deze pagina staan twee verschillende spangmoeren en spangtangen.

Kress 1050 fme-1 versie
https://www.bjctools.nl/product/kress-s ... -spanmoer/

Kress1050fme-P versie.

https://www.bjctools.nl/product/kress-1 ... -spanmoer/

Kenmerken Kress – 1050FME-P – Spanmoer

https://www.bjctools.nl/product/kress-er16-spantang/

t.b.v. 1050FME-P
t.b.v. Spantang ER 16


https://cnczone.nl/viewtopic.php?t=14610
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kress 1050 spantangen Welke ER norm?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

vikingpirate schreef: 15 jul 2018 20:29 Ik denk dat ik de bottelnek gevonden heb, de gewone kress 1050 fme-1 gebruikt inderdaad hun eigen spantang.
Maar mijn voor keur gaat uit naar de vernieuwde Amb 1050 fme-P (voorheen kress )en deze gebruikt wel de universele ER16 spangtangen.
Klopt precies.
Ik houd niet van negatief doen over producten, maar ik heb al eerder iets over de lagering en aslengte van de kress geroepen. Als je de exploded view van de kress bekijkt zou het wat duidelijker moeten worden.
En om dan ook nog eens een €60.- meer uit te gaan geven omdat je hoopt met ER spantangen een betere rondloop te krijgen. :| Ik zou voorzichtig naar een Chinees HF spilletje gaan kijken.
14855
Zoals je ziet is de 'freesas' eigenlijk maar een heel kort asje, door 2 lagertjes kort achter elkaar gelagerd. De motor as draagt niet bij aan stabiliteit, zoals bij een 'andere' bovenfrees meestal wel het geval is.
Als je helemaal geen frees krachten hebt zal het wel mee vallen, maar er werd mij opeens een heleboel duidelijk toen ik deze exploded view eens wat beter bekeek.

(ik heb hier nog een nieuwe spare liggen, als je hem live wilt bekijken mag je gerust langskomen)

Heb net nog even gekeken, de rondloop mankeert niet aan, maar een klein duwtje opzij en hij zit 0.05 mm uit het hart.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Kress 1050 spantangen Welke ER norm?

Bericht door vikingpirate »

Net even gebeld als je een Kress 1050 fme-1 wilt maar dan met een spangtangmoer voor de universele ER 16 zetten BJC Tools die er op in plaats van de Kress spantang.
En zo kun je dus gebruik maken van de ER 16 spangtangen.
Gewoon even aangeven bij de bestelling.
Laatst gewijzigd door vikingpirate op 16 jul 2018 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kress 1050 spantangen Welke ER norm?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

vikingpirate schreef: 16 jul 2018 11:33 Net even gebeld als je een Kress 1050 fme-1 wilt maar dan met een spangtangmoer voor de universele ER 16 zetten hun die er op in plaats van de Kress spantang.
En zo kun je dus gebruik maken van de ER 16 spangtangen.
Gewoon even aangeven bij de bestelling.
Wie 'hun' dan is ben ik benieuwd naar, maar het versterkt mijn verhaal dat pos 5 op de exploded view een los asje is. En dat is natuurlijk simpel te vervangen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
vikingpirate
Berichten: 81
Lid geworden op: 08 nov 2015 12:45

Re: Kress 1050 spantangen Welke ER norm?

Bericht door vikingpirate »

Ik begrijp je info over de as en ben daar heel blij mee voordat ik iets ga kopen.
Dus heb ik BJCtools even gebeld een aanbieder van dit merk en hun deden niet moeilijk om dan even een andere spang moer erop te zetten.
Alleen hun geven aan dat juist de P versie een betere versie is en zuiverder is dan de 1 Versie.
Nu ga ik liever uit van de gebruiker dan de aanbieder.
Respect voor elkaar helpt je verder dan je denkt.
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kress 1050 spantangen Welke ER norm?

Bericht door 3Design »

Dus dan zou de schroefdraad van de kress spantangmoer overeen kopen met die van een er16 spanmoer.

Kan iemand dit bevestigen?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kress 1050 spantangen Welke ER norm?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

3Design schreef: 16 jul 2018 16:44 Dus dan zou de schroefdraad van de kress spantangmoer overeen kopen met die van een er16 spanmoer.

Kan iemand dit bevestigen?
Dat hoeft helemaal niet (zonder er naar te kijken durf ik het eigenlijk met zekerheid te ontkennen), er komt een nieuwe as in een kress met een ER spantang.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie