Kamer eiland frezen op 4e as

Moderator: Moderators

Plaats reactie
japio172
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2016 19:12

Kamer eiland frezen op 4e as

Bericht door japio172 »

Is het mogelijk om een kamer eiland te frezen op een cilinder met een heidenhain i530 besturing en ee bridgeport machine en zo ja hoe
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Kamer eiland frezen op 4e as

Bericht door rien1959 »

Een Heidenhain 530 kan heel veel. Het hangt meer af wat de machine daar achter kan. Is het een 3, 4 of 5 asser ? Dat maak ik niet op uit jouw verhaal. Een 4e as kan tenslotte ook handbediend zijn. Heb je een voorbeeld van wat je wilt frezen ? Dan kunnen we je beter helpen.
japio172
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2016 19:12

Re: Kamer eiland frezen op 4e as

Bericht door japio172 »

Hallo het is een aangedreven nikken 4e as en ik wil een vorm van een speculaaspop in een rol frezen .
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Kamer eiland frezen op 4e as

Bericht door rien1959 »

Kijk, nou begrijp ik wat bedoelt. Heb je die speculaaspop als 3d bestand ? Zo ja, dan moet het met een beetje CAM programma mogelijk zijn dit te projecteren op de 4e as. Met de hand wordt het niks, denk ik. Ik zou zo snel weten hoe dat moet.
japio172
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2016 19:12

Re: Kamer eiland frezen op 4e as

Bericht door japio172 »

Er is geen cam progamma aanwezig en het bestand is een dxf file . Maar kan ik een contour die in dialoog geschreven is niet aflaten lopen op een of andere manier af laten lopen op de 4e as ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kamer eiland frezen op 4e as

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat is nogal kort door de bocht ( alhoewel ik dat in de prehistory wel eens met een siemens 3M heb gedaan door slechts 2 machine-parameters te veranderen :mrgreen: )

Maar eigenlijk zitten er heel veel addertjes op je te wachten.

Of een i530 kan wat jij wilt, geen idee. Maar wat je je moet realiseren dat je dan een functie nodig hebt, die verteld welke as(Adres) op de 4e as moet komen, en waarbij je opgeeft wat de diameter is van die cilinder, hij moet nl. lengte maten omrekenen naar hoeken.
Met alleen rechte lijnstukje is het met een editor nog wel te foezelen, de uitdaging komt als er cirkel-segmenten toegepast worden.

Ik zou blz 298 en verder eens raadplegen uit het boek. http://content.heidenhain.de/doku/tnc_g ... 994-70.pdf
Ik denk dat ie een heel eind komt, maar ben bang net niet ver genoeg.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
japio172
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 nov 2016 19:12

Re: Kamer eiland frezen op 4e as

Bericht door japio172 »

Dat had ik al geprobeerd maar die cyclus kan niet uitruimen . Maar bedankt voor het meedenken . Ik dacht dat het niet zo ingewikkeld was
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Kamer eiland frezen op 4e as

Bericht door rien1959 »

Om dat DXF bestand te gebruiken heb je echt een CAD/CAM programma nodig. Nu zijn daar wel wat mogelijkheden voor zoals Fusion360 (gratis) Je maakt met een CAM programma een 3 assig freesprogramma aan in G-code (kan i530 ook) en je gebruikt een converteringsprogramma om het te "mappen" op de 4e as. Voorwaarde is dat alle cirkelbogen worden opgebroken in lijnen anders werkt het niet. Een mogelijk programma is CNC Wrapper : http://www.cncwrapper.com/
Paul van den Broek
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 dec 2016 10:48
Contacteer:

Re: Kamer eiland frezen op 4e as

Bericht door Paul van den Broek »

Een dxf file kan je omzetten met smart nc op de 530 besturing.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Kamer eiland frezen op 4e as

Bericht door audiomanics »

Hoewel ik zelf geen 3D-DXF kan lezen (wel STL bijv) heb ik dergelijke dingen wel eens gedaan met mijn roterende 4e as.
De 4e-as werkt alleen met graden. Ik kan me voorstellen dat dit bij jouw machine misschien ook zo is?
Wat ik gedaan heb is een plat vlak (X-Y) genomen met de gewenste lengte en 360mm hoog.
Daar heb ik de STL op geprojecteerd met die maten, daarna twee toolpaths (1 roughing en 1 contour) laten genereren die in de X-richting heen en weer gingen en in kleine stapjes van 0 tot 360mm.
De G-code opgeslagen en met een tekstverwerker alle Y vervangen door A.
Zo kon ik gewoon in een plat vlak ontwerpen, hoewel de verhouding dan wat vreemd over kan komen (heel breed of heel lang), zonder al te veel moeite toch een keurige ronde 3D afbeelding frezen.
Het zou ook wel direct in het CAD-programma kunnen, maar omdat ik daar nog niet de noodzakelijke ervaring mee had en in eerste instantie het resultaat anders was dan ik verwachtte, heb ik deze workaround gebruikt, en met succes..
Misschien heb je er wat aan??

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie