Draaien - welke staalsoort is het 'makkelijkst'?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Petervg
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 aug 2013 00:03
Contacteer:

Draaien - welke staalsoort is het 'makkelijkst'?

Bericht door Petervg »

Hallo,

ik heb net een draaibank aangeschaft om wat techniek bij te leren, maar welke staalsoort gebruik ik best om te starten? Ik heb bij de lokale metaalboer een stuk rondstaf meegenomen, maar dat draait voor geen meter (erg ruw oppervlak). Op het internet heb ik een aantal zaken gevonden waaruit in concludeer dat ik '1018' heb meegekregen en dat deze staalsoort net niet makkelijk te draaien valt.

Nu heb ik een webshop waar ik een aantal legeringen kan kopen om mee te experimenteren, maar welke neem ik best en wat zijn in praktijk de verschillen? Het is op dit moment vooral om wat technieken onder de knie te krijgen.

Dit zijn de legeringen waar tussen ik kan kiezen:
42CrMo4
16MnCr5
20MnCr5
CK45
18CrNiMo7-6
30CrNiMo8
31CrMoV9

De draaibank zelf is een relatief steving ding (360×1000 met een 2.2Kw motor) en ik heb reeds een aantal beitels met inserts gekocht (6 en 12mm).

Alu en RVS lukken prima met een perfect glad oppervlak...
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Draaien - welke staalsoort is het 'makkelijkst'?

Bericht door javanree »

C45 is vrij eenvoudig mooi glad te draaien, zeker als je genoeg vermogen hebt en goede beitels.
Het is een prima veelzijdig materiaal, prima om mee te beginnen.

Overigens , 1018 kun je ook best draaien maar je bent zeer waarschijnlijk veel te voorzichtig. Kwestie van ervaring opdoen ;-)
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Draaien - welke staalsoort is het 'makkelijkst'?

Bericht door assink »

Inderdaad, met de goede inserts, en vooral de goede snijsnelheid is elke staalsoort wel glad te krijgen.
Alleen de spanen die d'r af komen is bij gewoon constructiestaal niet echt mooi te krijgen is mijn ervaring.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13496
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Draaien - welke staalsoort is het 'makkelijkst'?

Bericht door Arie Kabaalstra »

assink schreef:
Alleen de spanen die d'r af komen is bij gewoon constructiestaal niet echt mooi te krijgen is mijn ervaring.
Constructiestaal is ook taai.. en langvezelig.. daardoor "trek je het open".. 't is niet anders.. wil je het mooi glad krijgen.. schuurpapiertje.. of slijpen.. maar da's wel een beetje over the top voor "pisbakkenstaal" :lol:

Hoe harder het staal, hoe gladder je het kan draaien.. of.. je moet een stukkie automatenstaal hebben.. niet het sterktste stukkie staal.. maar lekker kortspanig.. zelfs met HSS goed te draaien..

1.2510 (zilverstaal) is ook een "fijn staaltje" vind ik.. prima koudwerkstaal, wat je ook nog eenvoudig kan harden.. kersenrood stoken.. afschrikken in olie of water.. blank schuren, en dan strogeel stoken om te ontlaten.. af laten koelen aan de lucht.. en je zit zo rond de 58HrC.. je kunt het nadraaien met VHM inserts..
Petervg
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 aug 2013 00:03
Contacteer:

Re: Draaien - welke staalsoort is het 'makkelijkst'?

Bericht door Petervg »

Ik heb ondertussen een assortimentje aangekocht en ik ga er wat mee experimenteren om wat ervaring op te doen....

Groetjes en hartelijk dank voor de info!
Peter
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Draaien - welke staalsoort is het 'makkelijkst'?

Bericht door Damocles »

Wat is het geworden?

Als je echt heel makkelijk verspaanbaar wil kan je best automaten staal nemen S300 bvb. Iets met veel lood in verspaand altijd relatief goed, zowel voor alu als staal.
Maar gewoon C45 is wel het mees courante denk ik.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Petervg
Berichten: 12
Lid geworden op: 19 aug 2013 00:03
Contacteer:

Re: Draaien - welke staalsoort is het 'makkelijkst'?

Bericht door Petervg »

Wel, juist een paar testjes gedaan en je merkt goed dat het ene metaal een STUK harder is dan het andere: bij de ene ga je er als boter door (C45) terwijl de anderen meer blauwe spanen geeft (bv 31CrMoV9)...

Ik zal binnenkort als ik wat meer tijd heb een wat gedetailleerder verslagje proberen te maken, maar wat ik alvast kan zeggen is dat CK45 van degene die ik getest heb het makkelijkste verwerkt en het mooiste resultaat af (oppervlak blink zonder veel effort als een spiegel!).

13277
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: Draaien - welke staalsoort is het 'makkelijkst'?

Bericht door marten optimum »

beiteltje kan korter ingespannen worden zie ik das stabieler! en misschien wordt het resultaat dan nog mooier.
Plaats reactie