inleggen met bladgoud

Moderator: Moderators

Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

inleggen met bladgoud

Bericht door Toxiq »

Ik bewerk voornamelijk hout en dan ook nog eens dikwijls op een hout draaibank
Wat ik daar ook leuk vind is het maken van pennen
Nu had ik al het voornemen eens een pen voor mijn stiefpa te maken...

Onlangs kreeg hij slecht nieuws mbt zijn gezondheid dus nu is die drive nog groter geworden
Ik wil in die pen zijn naam in bladgoud aanbrengen

Op een ander forum (houtbewerking) hebben we wat zitten puzzelen hoe dat zou moeten gebeuren
ik heb geen mooi handschrift, dus de lijm aanbrengen met een penseel word hem niet

idee 1: een (plak) sjabloon laten snijden, die op de pen aanbrengen, lijm aanbrengen, sjabloon weg, bladgoud aanbrengen
idee2: in de pen de naam graveren, lijm in de gravure aanbrengen met een kwastje, bladgoud er in kloppen (kwastje ?) en dan overtollige weg brushen

Wat zijn jullie ideeën hier over, of hebben jullie wellicht betere ideeën ?

Het lettertype voor iets dergelijks zijn meestal sierletters dus vrij dun
Laatst gewijzigd door Toxiq op 19 dec 2016 08:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: inleggen met bladgoud

Bericht door audiomanics »

idee 2.. dat werkt, alleen voor het weg poetsen van het overtollige moet je een hard, vlak blok nemen anders poets je alsnog het goud uit de lettertjes.
Het beste resultaat haal je als je de lettertjes met een heel klein bolkopje infreest tot een bepaalde diepte (bijv 0,5mm, anders (als de dunne delen van de schrijfletter dunner zijn dan de dikte van het bolkopfreesje) een v-groefje (90 graden, niet te scherp)
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
jonathan.willemsen
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 dec 2012 20:39

Re: inleggen met bladgoud

Bericht door jonathan.willemsen »

Hoi Jeroen
Is dit misschien een idee
Op een 4 axis van een cnc freesmachine of cnc laser
Jouw tekening uit frezen of weg branden
Dan met messing poeder vullen dan een soort van epoxy er op

https://youtu.be/1jk8LV1kiw4

https://youtu.be/R_-WiaHtN_M

Groet Jonathan
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: inleggen met bladgoud

Bericht door Toxiq »

Het laser graveren ziet er erg goed uit, maar de poeder wil ik niet, ik wil echt met bladgoud afwerken
Of dat lukt met graferen vraag ik me af, het is natuurlijk lastig om op een rond oppervlakte overal exact de zelfde diepte te behalen ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: inleggen met bladgoud

Bericht door Ballegooijen »

Dezelfde diepte halen lukt alleen met en machine die een 4e as heeft. Ik maak zelf ook pennen en ben momenteel bezeg om een 4e as te bouwen. Het is denk ik ook het makkelijkst als je de pendelen op de mandrel laat zitten zodat je het makkelijk in kan spannen op een 4e as.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: inleggen met bladgoud

Bericht door Toxiq »

Duidelijk... nu snap ik hoe dat werkt
Heb je ook foto's van pennen die je gemaakt hebt ?

Kees: waarom denk je dat een sjabloon niet zou werken
Ik heb inmiddels bladgoud en lijm besteld, de lijm is overigens water verdunbaar en bij die lijm staat ook te lezen over de werking (drogingstijd enzo) en daardoor heb ik het gevoel dat een sjabloon best zou kunnen werken, maar ik hoor graag jouw ideeën hier over

LIJM-INFO
De basislaag (base) wordt aangebracht met penseel (kunststofhaar) of met spuitpistool. Na droging (1-2 uur) kan in de basislaag gedurende een periode van ± 1 uur hoogglanzend worden verguld. Daarna kan men de basislaag steeds weer opnieuw excact de juiste kleefkracht geven door deze met een doekje of penseel met activator te behandelen.

Activeren kan op vlakken die reeds geactiveerd zijn geweest en zelfs nog maanden later. Het inwerken van de Activator duurt ongeveer 5/10 minuten afhankelijk van de omstandigheden. Men moet simpelweg wachten tot de activator geheel opgedroogd is, waarna men weer 1 uur lang hoogglanzend kan vergulden.
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: inleggen met bladgoud

Bericht door audiomanics »

Jeroen-FL schreef:ik hoor graag jouw ideeën hier over
Zeker als de lettertje klein en dun zijn zal de lijm onder het sjabloon kruipen. Bovendien zullen bepaalde stukken van letters (zoals de binnen-stukken van een O,A,P,Q etc ) met een stukje aan de buitenkant vast moeten blijven.
Lijm die buiten de bedoelde plaatsen zit laat zich moeilijk goed en scherp verwijderen. Als je dat wel kan, kun je zeker ook met een dun penseeltje de letters er in een keer opschilderen..
Bij ingefreesde letters is dit allemaal een stuk makkelijker: je vult de letters met lijm en wat er overheen gaat kun je afstrijken, of zelfs gewoon laten zitten en mee vergulden. Met dat harde klosje (eventueel met heel fijn schuurpapier) poets je dan alles om de letters weg, als het droog is. Daarna eventueel aflakken of polijsten.
Let daarbij wel op dat je niet het goud uit de letters polijst, dus ook hier weer met een hard en vlak blokje werken..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: inleggen met bladgoud

Bericht door Toxiq »

duidelijk
dank je voor je toelichting
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: inleggen met bladgoud

Bericht door Ballegooijen »

Heb je ook foto's van pennen die je gemaakt hebt ?
Ja hoor: http://baldas.nl/index.php/webshop en http://fotomap.ballegooijen.info/#!album-0

Ben heel benieuwd naar jou resultaat.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: inleggen met bladgoud

Bericht door pa3gmi »

Ik zou de pen graveren maar voor je dat doet eerst een graveerbaar plakband op de pen plakken.
Na het graveren de hechting aanbrengen en na een kwartier het plakband verwijderen. Daarna kun je bladvergulden.

Ik heb op een soortgelijke manier de labia van een 50 orgelpijpen verguld, eerst beplakken uitsnijden wat moet worden verguld, hechtmiddel aanbrengen, plakband verwijderen en vergulden en dat ging prima.

Groeten,

rien.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: inleggen met bladgoud

Bericht door Toxiq »

Dat is dus eigenlijk het idee wat ik had met de de sjabloon laten snijden (plotter) en die aanbrengen
Ga ik toch weer twijfelen :-)
Ik denk dat ik ze beide ga proberen ;-) bij graveren zal ik ook plakband gebruiken zoals je voorstelt
Heb je nog een tip welke ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: inleggen met bladgoud

Bericht door pa3gmi »

Dun goed hechtend en een zeer scherp freesje, zodat het niet gaat rafelen. bij graveren zal het bladgoud ook veel beter blijven zitten, als je het op het platte vlak aanbrengt, is het er na een paar maanden zeker afgesleten.
Bij die orgelpijpen heb ik gewoon afplakband gebruikt, maar dat kon ik met een scalpel gewoon uitsnijden, dat is voor graveren ongeschikt.
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: inleggen met bladgoud

Bericht door Toxiq »

het bladgoud (de hele pen) word ná het aanbrengen nog afgewerkt, dus er af slijten is onwaarschijnlijk
Inmiddels heb ik bladgoud (rosenoble) binnen gekregen, van de week eens proberen
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: inleggen met bladgoud

Bericht door pa3gmi »

Was ik nog vergeten, maar probeer eerst op een vergelijkbaar oppervlak de techniek.
Dat bladgoud werkt best goed het is alleen ongelofelijk dun, je poetst het met je vinger van de transfer, je mag het dan ook niet aanraken aan de goudkant.

Groeten en succes

Rien
Plaats reactie