Water Koelemulsie

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Water Koelemulsie

Bericht door Sven »

Maak een afscheider voor de olie die helpt de koelvloeistof te laten stinken.....
Laatst gewijzigd door Sven op 30 apr 2020 16:26, 1 keer totaal gewijzigd.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Water Koelemulsie

Bericht door abs02 »

ofwel een skimmer ......
Quaker
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 dec 2016 16:52

Re: Water Koelemulsie

Bericht door Quaker »

Je kunt voor het aanmaken van je emulsie gewoon kraanwater gebruiken. Een aquariumpompje is altijd handig om in de bak te plaatsen zodat de vloeistof in beweging blijft. Dit voorkomt dat er een afsluitende laag tramp oil wordt gevormd op je bad, waaronder bacteriën gevormd kunnen worden, wat weer leidt tot stank klachten.

Verder is de keuze in koelvloeistof ook een belangrijke gezien de stoffen die er in het verleden in zaten, die niet best zijn voor de gezondheid. Dus kies voor een koelvloeistof die vrij is van boorzuur, sec. amines en formaldehyde (releaser).

Wat met deze nieuwe generatie koelvloeistoffen wel belangrijker is, is het onderhoud. Dus regelmatig meten en concentratie op peil houden, tramp oil verwijderen etc.

Mocht je nog een goede universele koelvloeistof of een ander type zoeken; laat het me weten dan kan ik je hier verder mee helpen/adviseren.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Water Koelemulsie

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sven schreef:Daarnet op cnc cookbook gevonden, maak een afscheider voor de olie die helpt de koelvloeistof te laten stinken:

http://blog.cnccookbook.com/2016/12/22/ ... r-coolant/
da's een heel mooie oplossing!.. 'k heb die schijf en band skimmers wel gezien.. maar dit werkt zonder bewegende delen.. en kan dus niet stuk gaan..
je kunt em, als je je koelreservoir van staalplaat maakt, integreren in het ontwerp..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Water Koelemulsie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef:da's een heel mooie oplossing!.. 'k heb die schijf en band skimmers wel gezien.. maar dit werkt zonder bewegende delen.. en kan dus niet stuk gaan..
Ik denk het niet, die skimmers horen eigenlijk pas aangezet te worden als de vloeistof een poosje stilstaat. Logisch, dan gaat de olie drijven, daarom zit op de duurdere modellen ook een schakelklok, en loopt ie 's-nachts een uurtje. Te lang is ook niet goed.
Dus in bewegende vloeistof proberen de olie af te scheiden is trekken aan een dood paard.
koelvloeistof op kleine schaal blijft altijd lastig, ooit vervuild het, je onderhoud is niet ideaal enz.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Water Koelemulsie

Bericht door spinningwheels »

Nu vraag ik mij af,
Het gaat verkeerd met de emulsie omdat het water begint te rotten toch ??
Nu is dat ook zo bij een waterbed, dat water gaat ook rotten , maar daar gaat 1 keer per jaar een klein flesje onderhoudsmiddel door dat het rotten tegengaat.
Zou dat met emulsie ook gaan werken ?
In theorie kan ik praktisch alles
Quaker
Berichten: 5
Lid geworden op: 07 dec 2016 16:52

Re: Water Koelemulsie

Bericht door Quaker »

Voor emulsies bestaan ook sturingsmiddelen. Je kunt dan denken aan een PH booster of anti-bacterie additieven (geen machinereiniger). Deze middelen zijn additieven die je in helekleine hoeveelheden kunt toevoegen aan het bad en zorgen ervoor dat het klimaat optimaal blijft om bacteriegroei tegen te gaan. Dit draagt bij aan een langere standtijd van je koelvloeistof.
Plaats reactie