Water Koelemulsie

Moderator: Moderators

D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Water Koelemulsie

Bericht door D9R »

Ik ben bezig met het installeren van de flood koeling. Maar ik kan nergens een duidelijk antwoord vinden of ik dit met kraanwater kan mengen of dat demiwater beter is?
Ik heb namelijk 10L demiwater gekocht. Maar er kan nog 20L bij, want de pomp staat nog droog :lol:
Koelemulsie is van HBM.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Water Koelemulsie

Bericht door abs02 »

Kraanwater is goed.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Water Koelemulsie

Bericht door D9R »

Dat kan niet voor extra roest/corrosie gaan zorgen of andere gekke dingen?
Er komt wel een circulatiepompje in het reservoir zodat het water in beweging blijft.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Water Koelemulsie

Bericht door abs02 »

Als de emulsie niet te schraal is dan moet dat geen probleem zijn.
Denk je echt dat grote bedrijven demiwater gebruiken ? Kraanwater is veel goedkoper.
Als ze komen servicen : waterslang aan het mengapparaat dat in een vat zit en op ong 8 % (bij ons dan) en koelbak vullen.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Water Koelemulsie

Bericht door D9R »

Ik heb geen idee. Maar ik kan mij voorstellen dat een bedrijf die duizenden euro's aan apparatuur heeft staan niet op die paar euro voor demiwater kijkt :lol:
Maar bedankt voor de info. Dan gaat er gewoon kraanwater in.
Ik kwam zojuist nog een video van HAAS kanaal tegen waar ze ook kraanwater uit de machine halen.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Water Koelemulsie

Bericht door Breaker »

D9R schreef:Dat kan niet voor extra roest/corrosie gaan zorgen of andere gekke dingen?
Gek genoeg zorgt demiwater voor extra corrosie: Als er namelijk geen mineralen in het water zitten wil het toch tot een zeker evenwicht komen en haalt het mineralen uit het leidingwerk. Maar dat geldt voornamelijk voor een gesloten systeem. In een open systeem zal het eerder stoffen uit de omgeving en lucht opnemen en is het dus al snel geen demiwater meer, bovendien zorgt de zuurstof die opgenomen wordt voor corrorsie en dat gebeurd in een open system sowieso, demiwater of niet.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Water Koelemulsie

Bericht door spinningwheels »

Ik ook nog een vraag over de koelemulsie,
Bevriest dat spul ??
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Water Koelemulsie

Bericht door rien1959 »

Ja, koel emulsie bevriest net als water.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Water Koelemulsie

Bericht door D9R »

Breaker schreef:
D9R schreef:Dat kan niet voor extra roest/corrosie gaan zorgen of andere gekke dingen?
Gek genoeg zorgt demiwater voor extra corrosie: Als er namelijk geen mineralen in het water zitten wil het toch tot een zeker evenwicht komen en haalt het mineralen uit het leidingwerk. Maar dat geldt voornamelijk voor een gesloten systeem. In een open systeem zal het eerder stoffen uit de omgeving en lucht opnemen en is het dus al snel geen demiwater meer, bovendien zorgt de zuurstof die opgenomen wordt voor corrorsie en dat gebeurd in een open system sowieso, demiwater of niet.
oké helder :)
Geen idee waar ik had opgevangen dat er demiwater in moest.
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Water Koelemulsie

Bericht door fcnh »

Vroeger hadden we een centraal koelsysteem met duizenden liters koelwater en daar werd toch echt demiwater voor gebruikt.
Nu hebben we o.a. om kosten te besparen elke machine zijn eigen koelsysteem gegeven en gebruiken we "grijs" water.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Water Koelemulsie

Bericht door mark3 »

Hoelang blijft demiwater demiwater als je er koelvloeistof aan toevoegd en een keer gefreesd hebt?
fcnh
Donateur
Berichten: 146
Lid geworden op: 01 jan 2015 22:54
Locatie: zuiden van Antwerpen

Re: Water Koelemulsie

Bericht door fcnh »

Heeft het eigenlijk te maken met eventuele bacteriën en voedingsbodem?
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Water Koelemulsie

Bericht door Zee&Zee »

Yup, met demiwater duurt het wat langer voor het gaat stinken/bacterien krijgt. Maar ook met Demiwater gebeurd dat.
Bijna alle bedrijven die ik ken werken met gewoon kraanwater en regelmatig servicen.
Bij bedrijven staat het water ook relatief weinig stil want de machines worden regelmatig zelfs 24/7 gebruikt maar igg vijf dagen in de week.

Bij een hobbiest daarentegen staat het meer stil dan dat het rondgepompt wordt = snelle bacteriëngroei ( denk maar een een vijver versus een rivier in de zomer.)
Laatst gewijzigd door Zee&Zee op 24 dec 2016 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
CNC you later
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Water Koelemulsie

Bericht door abs02 »

Wordt ook aanbevolen om een klein pompje in de bak met koelemulsie te plaatsen zodat er beweging in blijft : dit voorkomt ook snellere rotting door bacterie vorming/aanmaak.
Plaats reactie