Metaalfrezen slijpen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Drekovski
Berichten: 50
Lid geworden op: 19 jun 2012 13:08

Metaalfrezen slijpen.

Bericht door Drekovski »

Hallo
Kan men zelf metaal frezen herslijpen? Want hoe scherper de frezen, hoe mooier het werk denk ik. En hoe herken je een frees die MOET herslepen worden?
grts
Peter Bijlholt
Berichten: 147
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Metaalfrezen slijpen.

Bericht door Peter Bijlholt »

Moi,
Je herkent een stompe frees aan de hoeveelheid bramen die worden gemaakt op het snijvlak. De frees zelf zal precies op de snijhoeken een heel klein vlak kantje vertonen dat als een glimmend randje wordt herkend.
Ook kan met de nagel over het snijvlak worden gegaan, er zal al- of- niet iets van de nagel worden afgeschaafd.
Het bodemvlak van een vingerfrees kan je opknappen door die tegen een, fijne, slijpsteen te houden in dezelfde hoek als waarin het nu is. Om de zijkant van vingerfrezen te slijpen heb je een hoop handigheid ( het wordt gedaan ) of een machientje voor nodig. De betere machientjes beginnen bij 1000 euro. Je begrijpt dat ik de frezen onder 10mm weggooi en gewoon een nieuwe koop. Ook hardmetaal frezen houd ik wel eens tegen een diamantschijf, met wisselend resultaat.
De meeste frezen gaan bij de meeste amateurs kapot doordat men gaat "poetsen", dat houdt in dat de frees te weinig voor de tanden krijgt.
Ik heb op internet wel eens een tekeningen set van een slijpmachientje voorbij zien komen. Ik begin er niet aan; te veel werk voor te weinig resultaat.
Groet Peter
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 902
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Metaalfrezen slijpen.

Bericht door joopbos »

Drekovski
Berichten: 50
Lid geworden op: 19 jun 2012 13:08

Re: Metaalfrezen slijpen.

Bericht door Drekovski »

Bedankt Peter voor de grondige uitleg.
Bedankt Joop , dat lijkt een degelijk plan voor een slijper maar niet doenbaar voor een beginner denk ik.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Metaalfrezen slijpen.

Bericht door Stephan »

Bijna alle weldon frezen worden ook omschreven als weg werp frezen.

Slijpen is gewoon kostbaar en je haalt nooit de snij parameters als bij een nieuwe.

Als je met de hand bezig bent is het ook nog bijzonder vervelend als je aan het frezen ten je frezen hebben geen hele maten, dan blijf je rekenen
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Metaalfrezen slijpen.

Bericht door tantan »

Plaats reactie