Bedrijf voor spindel bewerking

Moderator: Moderators

Plaats reactie
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

Nou....update

Spindel binnen en een nieuwe HTD poelie.

Poelie is wederom niet goed...hoe moeilijk kan het zijn vraag je je af.

Spindel ziet er qua afwerking een stuk beter uit.
Oude spindel eruit, nieuwe erin...huh een stuk langer :|
Nu past de montageplaat boven er niet meer op. Dus ik heb er tijdelijk wat opvulplaatjes tussen moeten leggen.
Blijkbaar is de nieuwe spindel 5mm langer.
Nieuwe riem erop (niet de china riem, maar een van gates) alles aandraaien en gaan.
Blokje alu, nieuwe 3 snijder.

Even snel wat geprobeerd. Freesresultaat tussen lage RPM en hoge is ook een heel stuk beter geworden.

De riem loopt niet goed, en loopt nog ergens aan en maak dus een raar geluid. Dit heb ik niet goed gekregen. Waarschijnlijk heeft dit te maken met dat de montageplaat iets hoger zit nu. Morgen het e.a. weer eraf halen en de boel controleren.

Poelie is ook niet rond. En zorgt dus wederom voor een trilling. Nu wil ik dit eigenlijk ombouwen naar een snaar zoals Mostudio al aangaf, om compleet van dit geneuzel af te zijn. Alleen even zoeken wie mij zoiets kan draaien :roll:

Kortom...wel een grote verbetering t.o.v. van voorheen. Ook minimaal verschil tussen het freesresultaat in lage en hoge toeren. Ik denk dat met het fatsoenlijk monteren van de riem of e.v.t. het vervangen naar een snaar, het eind resultaat goed genoeg is.

Moeilijk op de foto te krijgen.
Maar er zitten nog heel licht verticale streepjes in.
Morgen ga ik het gebeuren netjes monteren en nog het e.a. testen.

Van het resultaat wat ik nu behaal kon ik alleen nog maar dromen, toen ik de oude spindel nog gebruikte.
Er is dus licht aan de horizon :roll:

Afbeelding
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door mostudio »

Multi riem pullys kan je zoeken in de auto hoek pj profiel
Kan je op de sloop zoeken
Pj pullys kan je ook bestellen met een spanbus er in.
Ik heb ze zelf gedraaid de bestelboek is anders dan 55 of 60 graden!.
Info heb ik wel en een solidworks part file met de juiste maten er in moet je alleen de partij file naar je wensen aan passen.
Ik had het uit rond 80 mm alu gedraaid eerst het gat er in dan een opspan dorn gemaakt die in de bank laten zitten en daarop de pully gezet en de buitenkant afgewerkt. Zodat de rondloop 100% is
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

Helder, ik ga even het een en ander opmeten om te kijken of ik iets kan kopen wat al klaar is (of e.v.t. met minimale aanpassing). En anders moet ik ze zelf draaien.

Ik heb het probleem in ieder geval ver opgelost.

De conclusie...

De oude spindel was inderdaad niet goed. Hier zat ergens onbalans.

Bovenop de spindel zit een poelie voor een HTD riem.
Bij de nieuwe poelie was deze een stuk langer waardoor de topplaat niet meer erop paste.
Vandaag heb ik de poelie van de oude spindel op de nieuwe gezet. Wel grappig om te zien dat er toch veel verschil zit tussen een BT30 China spindel en een BT30 China spindel. O.a. de afwerking is beter op de nieuwe spindel.
Het freesresultaat is al een stuk beter zoals ik gisteren aangaf.

De poelie aan de servo kant had veel runout.
Deze had ik al iets afgedraaid zodat het iets minder is (o.a. voor de balans). Maar in de groeven zelf krijg je het natuurlijk niet netjes rond. De poelie zit ook een beetje losjes op de as van de servo (wel met een spie). Maar hij kan in de lengte van de as een paar mm bewegen.

De nieuwe poelie had nog meer runout. Ik heb getest met beide pulleys. En met de nieuwe pulley was het freesresultaat een stuk slechter. Wel klemde de pulley goed op de as. En was een stuk breder waardoor er geen speling meer was.

Uiteindelijk heb ik dus de poelie van de spindel overgezet (van oud naar nieuw), en de oude poelie gebruikt met een nieuwe riem. Met wisselende resultaten i.v.m. de riemspanning. Na een ochtend test freesjes maken en proberen heb ik een zeer goed resultaat gekregen. De verticale toolmarks van de vibraties waar ik mee zat zijn zo goed als weg. Ze zijn nog heeeeel licht zichtbaar maar niet storend. Ik denk dat als ik een fatsoenlijke poelie aan de servo kant monteer ik een perfect freesresultaat heb. Maar ik heb in ieder geval bruikbaar resultaat nu :)

t.z.t ga ik de boel compleet vervangen voor een riem aangedreven overbrenging om het ruw lopen van de HTD riem te doen voorkomen.
De soap/nachtmerrie lijkt aan een einde gekomen te zijn *klop* *klop* :lol: . Iedereen bedankt voor tips, trucs en informatie.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb bij stemin een poosje terug poly-V poelies besteld (ze waren toen een soort van experiment met een webwinkel bezig, kan ik niet meer vinden, maar een telefoontje kan dat misschien oplossen)
Prijs was goed, en de poelies mankeerde niets aan,
http://www.steminbreitbach.com/nl/produ ... ingen.html
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

Medelid gaat de poelies draaien.
Maar ik snap nog niet helemaal de maatvorming van de poelies.
Ik ga er vanuit dat ik PJ poelies en riem nodig heb.

De breedte mag niet meer zijn dan 20mm

Nu heeft de riem een steek van 2.34mm met 8 ribben. Is het een kwestie van 8 x 2.34 om de breedte te bepalen? Dat staat er namelijk nergens bij vermeld. Idem voor de diepte van de groeven.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door Lude »

Voor je gaat verspanen: kijk even op maedler.de kun je bestellen via koppe.nl. Daar hebben ze alles, inclusief spanbussen van groot tot klein. Vaak is het gewoon plug-and-play (wel zo makkelijk ook in de toekomst voor onderhoud of aanpassingen)
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door mostudio »

Ik kan je vertellen dat ik ook me rot heb gezocht voor de gegevens.
Maar daar komt ie
Steek 2.34 mm per rib
Diepte 2.44 mm
Hoek van de rib is 40 gr. De beitel moet een neus radius hebben van 0.4 mm
De tolerantie van de steek mag max 0.02 mm zijn per steek.
Diepte mag max 0.02 afwijken.
Dit omdat de riem anders niet overal draagt.
Zorg ook dat de een rib extra ruimte heb aan bijde zijde.
Zodat de riem mooi vrij loopt. (Verjongen)
Ik heb eerst een dorn gedraaid op de draaibank die er in laten zitten toen de blanke pully er op en hem nagedraaid
Hierdoor is de runout tot een minimum gebleven.
Bij mij loopt de spindel 7400 rpm en het lijkt je geluid dat je een normale elektro motor hoord lopen. Fluister stil.
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door Linki »

D9R schreef:Medelid gaat de poelies draaien.
Maar ik snap nog niet helemaal de maatvorming van de poelies.
Ik ga er vanuit dat ik PJ poelies en riem nodig heb.

De breedte mag niet meer zijn dan 20mm

Nu heeft de riem een steek van 2.34mm met 8 ribben. Is het een kwestie van 8 x 2.34 om de breedte te bepalen? Dat staat er namelijk nergens bij vermeld. Idem voor de diepte van de groeven.

Dit al gelezen?

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=38&t=14006
Plaats reactie