Bedrijf voor spindel bewerking

Moderator: Moderators

Plaats reactie
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

Is er iemand bekend met een bedrijf die de runout van spindels kan repareren? en e.v.t. balanceren.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door serum »

dan heb je het niet over de KO, neem ik aan? ik heb mijn chinaspindel zelf gedaan in de draaibank met een supportslijpertje. Hier kan je bv een proxon langnek voor gebruiken. (support GOED afdekken)

Als je hem netjes uitklokt (en daar kan je zo een uur of wat mee zoet zijn, is mijn ervaring) kan je met speels gemak binnen de 0.01mm runout komen. De mijne zit nu op 0,002 runout, de vorige welke ik gedaan heb zat binnen de 0,001, deze is naar een ander forumlid gegaan. Ik meet nu op ~35mm uit de neus met een 8mm 0,005 runout. Voor mij zeerrr geslaagd.

Balans; hoe ver wil je gaan? tormach met een setscrew icm een weldon freesje maakt niemand zich druk om. Denk dat het meevalt voor de 8000rpm. Mijn spindel op 24krpm geeft geen trilling. (voelbaar althans, zal ongetwijfeld een meetbare resonantie inzitten.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door Sven »

350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

Bedankt voor de informatie
Reden van de vraag is dat ik een groot probleem met de afwerking op Aluminium heb. Van alles geprobeerd...
En er zit blijkbaar 0,04mm runout op de spindel (in de spindel gemeten).

Het zelf afdraaien zie ik alleen niet zitten (bt30 spindel).

Het wordt waarschijnlijk opgelost door Skyfire. Maar op onze Chinese vrienden ga ik niet wachten.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door serum »

Al eens geprobeerd met een 1 snijder wat dan je resultaat is? Wat voor woc gebruik je als finish-pass voor aluminium? (hoewel 0,04 niet best is, natuurlijk. Skyfire is door jouw posts wel enorm gekelderd in mijn aanzien)

BT30 is wel te doen, alleen moet je rekening houden met de maximale hoeveelheid die je weghaalt. (ivm de maximale diepte van je houder) Bij mij zat er een 0,13mm runout in oid. Die heb ik er eerst uitgedraaid met een kneiterharde insert, voordeel als je wat weg te halen hebt dat je wat aanzet hebt en zo beter 'grip' hebt op het materiaal met je beitel) bij slijpen is de opspankracht minder van invloed, omdat je eigenlijk nagenoeg geen druk uitoefent op het oppervlakte. Je moet alleen geduld hebben. Centerhoogte is essentieel bij dergelijk werk. (en de 'perfecte' hoek). Maar goed, 'doodeenvoudig' is het niet. Jammer dat het uberhaupt nodig is. Kan je geen aanspraak maken op de leverancier?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er zit natuurlijk een addertje:
Eigenlijk moet de hele spindel uit elkaar, lager passingen controleren, als die al ruimte hebben, is het trekken aan een dood paard.
En als je de kale spil zonder lager hebt, kunnen de meeste slijperijen wel voor je slijpen.
En naar mijn idee hoeft een rondom geslepen spil waarschijnlijk niet gebalanceerd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door serum »

Hoe loopt de spindel ansich? Heb je het idee dat de lagers in orde zijn?
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

@Serum:
1 snijders heb ik niet
Alleen twee en drie snijders
Wat ik ook doe, doc, woc, feedrate, rpm. Maakt allemaal niet uit. Met een lagere feed liggen de toolmarks van de chatter dichter bij elkaar. Als finish gebruik ik een woc van 0,2mm. Maar ik heb kleiner en ook groter geprobeerd.

Tja Skyfire, ik raad het je af. Ik heb hem sinds begin december en ben nog steeds bezig met alles te finetunen en problemen oplossen. Ik heb hem bovenstaand probleem ook doorgegeven. En hij geeft ook aan dat het niet mag, en gaat het oplossen. Wat dit oplossen inhoud is nog een raadsel. Maar ik heb geen zin om erop te wachten. Ik wil gewoon een machine die een acceptabel eindresultaat levert. Het frezen op zich gaat verder prima nu.

@Hugo
Uit elkaar of niet. Het moet toch gebeuren en ik ben er verder klaar mee. Ik zoek dus een bedrijf die dit kan doen :)

@ Serum
mwah...op iets hogere toeren hoor ik af en toe een licht schrapend geluid.
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

Eerste offerte binnen, 3500,- euro minimaal
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door serum »

Auw. Dat kan niet de bedoeling zijn. Is dat van de spindeldoctor?

Wat voor eisen heb je gesteld? Als je het balanceren nou achterwege laat en hem puur laat naslijpen?
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door D9R »

Het eruit halen van de runout.
Balanceren laat ik achterwege.

Maar ik heb nog contact met een Nederlands bedrijf. En die geeft aan dat het ook aan speling op de lagers kan liggen. Zoals Hugo ook aangeeft.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door serum »

De runout en de enigzins rauwe loop zouden daarmee wel verklaard zijn (hoewel het bijgeluid ook van de aandrijfsnaar kan komen). Bah, vervelend zo. Ik zou wildfire proberen te bereiken via skype/whatsapp. Voor hetzelfde geld merk je bij demontage dat ze de lagerpassing en het lager hebben opgevuld met loctite, zou onderhand wel passen in het beeld van de leverancier.
Had hem persoonlijk liever zelf uit elkaar gehaald ipv dit te laten doen, zo kan je redelijk eenvoudig bepalen of de lagerpassingen wel goed zijn en of het goed geassembleerd is.

Ik zou een filmpje maken, posten op youtube (privé, niet publiek gedeeld) met een meting van de runout en de link naar wildfire sturen.
Floor
Donateur
Berichten: 80
Lid geworden op: 18 aug 2011 00:48

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door Floor »

3500, wtf! Noob vraag: wat kost zo'n spindle nieuw? En wat is dan de runout?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Bedrijf voor spindel bewerking

Bericht door serum »

Vind het bedrag ook aan de forse kant. Het is niet dat die eigenaar niet in een Cayenne mag rijden, maar je moet niet het idee hebben hem voor een groot deel te moeten betalen :) Ik zou als ik jouw was Arian van dit forum eens contacten, misschien kan hij iets voor je betekenen.
Plaats reactie