Ervaring machineklem

Moderator: Moderators

D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Ervaring machineklem

Bericht door D9R »

Ik heb ze besteld bij Hogetex en de ander bij VDHBV :lol:
VDHBV lag de volgende dag op de deurmat
Hogetex heeft er 3 weken over gedaan, plus de draaibare voet van de machineklem was afgebroken en een stuk poedercoat(?) aan de zijkant afgeschuurd van de klem zelf. Kwam door de slechte verpakking. Verder van Hogetex niets meer gehoord...
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Ervaring machineklem

Bericht door Tiny »

D9R schreef:Ik heb vanmiddag een Vertex VA-4 gekocht. Als hij bevalt komt er een tweede.
Aardig wat positieve reacties op deze Taiwanese klem, plus leuk geprijsd.
En op 16 feb had je ze allebei al naast elkaar staan. Flauw om dan te zeggen dat Hogetex er 3 weken over gedaan heeft. Of heb je een 3de klem besteld bij Hogetex omdat ze bij VDH niet meer op vrrd waren :lol: .
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Ervaring machineklem

Bericht door D9R »

Ik had er 1 bij Hogetex in bestelling, dat heeft 3 weken geduurd (dat is 1 van de klemmen in de foto)
Ging mij te lang duren bij Hogetex, dus had ik er een bij VDHBV besteld (die de volgende dag op de mat lag). En in 3 weken tijd had Hogetex de klem ook opeens verstuurd (die dus met beschadiging en afgebroken onderstel aankwam). Toen had ik op dezelfde dag opeens twee klemmen. Prima want ik had er toch twee nodig, maar ik had er in eerste instantie 1 besteld om even de kwaliteit van de klem te beoordelen (voordat ik een tweede bestelde).
Ik zie niet in waarom dit flauw is?
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Ervaring machineklem

Bericht door Tiny »

flauw omdat je op 7 feb een klem besteld en op 16 feb 2 klemmen binnen hebt. Zit bij mij geen 3 weken tussen. Daarbij zijn je klemmen op 16 feb nog prima volgens je eigen schrijven.

En dan vind ik, mijn mening he, het erg flauw om dan in een post een leverancier zo neer te zetten. Nu lijkt het alsof Hogetex langzaam levert, kapotte spullen levert en vervolgens niet reageert. De eerste 2 punten (levertijd en kwaliteit) heb je zelf nu al tegen gesproken :mrgreen: en ik weet uit eigen ervaring dat het 3de punt bij Hogetex (bij wel) altijd in orde is.
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Ervaring machineklem

Bericht door arjancnc »

Ik kwam overigens deze site tegen waar de Gerardi klemmen een stuk voordeliger worden aangeboden:
http://www.cutwel.co.uk/work-holding/ma ... chine-vice

Wat me opvalt is dat ik Americanen in allerlei YTfilmpjes prijzen hoor noemen van 10-20 dollar voor een set vaste bekken, maar ik deze producten in Europa niet voorbij zie komen.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
D9R
Berichten: 421
Lid geworden op: 12 jun 2016 21:08

Re: Ervaring machineklem

Bericht door D9R »

Tiny schreef:flauw omdat je op 7 feb een klem besteld en op 16 feb 2 klemmen binnen hebt. Zit bij mij geen 3 weken tussen. Daarbij zijn je klemmen op 16 feb nog prima volgens je eigen schrijven.

En dan vind ik, mijn mening he, het erg flauw om dan in een post een leverancier zo neer te zetten. Nu lijkt het alsof Hogetex langzaam levert, kapotte spullen levert en vervolgens niet reageert. De eerste 2 punten (levertijd en kwaliteit) heb je zelf nu al tegen gesproken :mrgreen: en ik weet uit eigen ervaring dat het 3de punt bij Hogetex (bij wel) altijd in orde is.
Ik ga hier geen welles-nietes van maken. Maar blijkbaar weet jij mijn mail conversaties, en wat hun qua levertijd hebben gestuurd ;)

Feit blijft dat het product beschadigd is. O.a. een afgebroken voet en een stuk lak/poedercoat van de klem zelf is weg.
En dat is iets anders dan je 'nu lijkt het alsof', want de klem was gewoon beschadigd. En nu kan ik na ontvangst van de klem vervolgens op het grote boze internet huilie huilie gaan doen over een leverancier. Maar daar schiet niemand iets mee op, en dat vind ik flauw. Dus ik heb een mail met foto's en uitleg gestuurd. Waar ik een paar weken later nog steeds geen reactie op heb gekregen. Tja...dan mag ik toch wel even vermelden wat mijn ervaringen zijn met deze toko :roll:
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Ervaring machineklem

Bericht door Tiny »

D9R schreef:Ik ga hier geen welles-nietes van maken. Maar blijkbaar weet jij mijn mail conversaties, en wat hun qua levertijd hebben gestuurd ;)
Ik weet helemaal niks van jouw mailtje richting een leverancier. Feit is dat je hier vertelt op 7 feb dat je een klem besteld hebt en dat je die 16 feb uitgepakt en wel hier laat zien. Ik kan daar geen 3 weken van maken. Jij blijkbaar wel :mrgreen:
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Ervaring machineklem

Bericht door Hessel Oosten »

Mag ik nog even aanhaken bij deze draad en een domme vraag stellen ?

Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een machineklem en een slijpklem, bv:

http://www.vdhbv.nl/toebehoren/metaalbe ... -mm-09-kg/

Voor zover ik weet trekt zo'n slijpklem het werkstuk altijd mooi naar beneden, dus geen gehamer er op.

Dan zou je zeggen: altijd maar een slijpklem kopen, maar dat Is ongetwijfeld toch niet waar.

Hoe zit dat nou precies ?

Hessel
arjancnc
Berichten: 175
Lid geworden op: 20 jun 2014 16:17

Re: Ervaring machineklem

Bericht door arjancnc »

Hessel Oosten schreef:Mag ik nog even aanhaken bij deze draad en een domme vraag stellen ?

Wat is nou eigenlijk het verschil tussen een machineklem en een slijpklem, bv:

http://www.vdhbv.nl/toebehoren/metaalbe ... -mm-09-kg/

Voor zover ik weet trekt zo'n slijpklem het werkstuk altijd mooi naar beneden, dus geen gehamer er op.

Dan zou je zeggen: altijd maar een slijpklem kopen, maar dat Is ongetwijfeld toch niet waar.

Hoe zit dat nou precies ?

Hessel
Ik zou niet weten hoe een slijpklem je product naar beneden moet trekken. Verder denk ik dat een machineklem meer klemkracht aankan en je bent flexibeler met opzetstukje. Voor de rest is het ook smaak.
Inventor HSM en Fusion 360 CAM Expert
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Ervaring machineklem

Bericht door Hessel Oosten »

Arjan,

Voor zover ik weet, trekt die bout, die je aan de voorkant (zie linkje eerder) ziet zitten, (en die onder een hoek van -45- graden staat !) de zaak naar beneden.
Hij trekt namelijk de hele voorste bek (en door de wrijving het werkstuk) naar beneden.

Stel dat dat waar is..., dan -lijkt- dit dus de ideale opspanning.

Kans is groot dat dit mechanisme minder kracht heft dan een standaard machineklem, maar is dat verschil erg groot?

Als dat niet zo heel belangrijk is, lijkt me dus een slijpklem voor hobbyisten (met mogelijk wat minder hoge eisen aan het beheersen van heel grote krachten) erg aantrekkelijk.

Was/ben benieuwd of dat waar is, of dat er andere factoren (die ik niet noem door onwetendheid) een rol spelen.

Hessel
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Ervaring machineklem

Bericht door javanree »

Bij een slijpklem ben je qua kracht beperkt door wat je aan trekkracht kunt genereren met het kleine spindeltje.
Bij de gangbare types van Buitelaar is dat een M6 ding (althans bij de 50mm variant) van hooguit 8.8 klasse, rekenwerk mag je zelf doen :P

Een gewone machineklem heeft een veel dikkere spindel (trapezium van circa 16-20mm is heel gewoon voor een 100mm klem) en dus kun je veel hogere drukkrachten genereren. Bovendien zijn er nog mogelijkheden om oa hydraulisch die kracht verder te vergroten.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Ervaring machineklem

Bericht door Hessel Oosten »

Ah, ha, dank je wel Jan,

Dat geeft duidelijkheid.

Dus als het spindle(tje) wat in dat model erin zit (b.v van ongeveer 6-8 mm) het qua kracht aankan, dan is dat ding dus OK en krijg je gratis het mooie (gewenste) neerdrukken van het werkstuk erbij kado.

Hessel
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Ervaring machineklem

Bericht door assink »

Dus een slijpklem kan, mits je verspanende krachten niet zo groot zijn.
Ook lijkt mij persoonlijk dat je sneller kunt werken met een machineklem qua opstellen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ervaring machineklem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat naar beneden trekken zou ik niet te veel op rekenen.
Zo'n geslepen bek, glijdend op een geslepen basis kan niet zo ver naar beneden.
Niet naar boven veren van de bek dan weer wel, en dat is het probleem bij machine klemmen.
Nadeel van die strakke geslepen klemmen, je werkstuk moet ook zuiver evenwijdig zijn om het te klemmen, wanneer je met een machineklem je werkstuk aanspant veert de boel een beetje (ja bij 1 ton drukkracht is dat geen probleem, hydraulische doen met gemak 3 ton) en kunnen kleine onevenwijdigheden opgevangen worden.
Wij gebruiken vaak een klein slijpklemmetje om even een onderdeeltje scheef op te spannen, dan zetten we de slijpklem dus schuin in de machineklem, en kan het onderdeeltje gewoon recht in de slijpklem.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie