Welke alu bij aluminiumshop?

Moderator: Moderators

Dieselloco
Berichten: 104
Lid geworden op: 31 mar 2008 19:36
Locatie: Goes

Re: Welke alu bij aluminiumshop?

Bericht door Dieselloco »

Dank voor de reacties alvast.

Dan zal het inderdaad wel H111 zijn.

Ik gebruik als koeling lucht via de NOGA en af en toe een scheutje spiritus, maar daar ben ik heel terughoudend mee, of ook gebruik ik lampolie. Wordt altijd natte boel.

Mijn Kress kan niet lager dan 10k rpm, dus dat lijkt me altijd uitgangspunt. Verder ben ik altijd aan de voorzichtige kant, zeker bij kleine freesjes, zijn duur genoeg en tijd is als hobbyist minder relevant.

Met een 4 mm HSS frees 2 flute zit ik op FR van 11 mm/sec, Ap van 0.4 mm en Ae van 0.2 mm, PR is 3,6 mm; dit gaat na trial en error het beste op alu 5754. Volgens mij dan. Kortom, dat is heel wat langzamer en voorzichtiger dan de getallen van DaBit :roll: .
Schaublin 102-VM | Aciera F3 | High-Z S400 | LIP 515
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Welke alu bij aluminiumshop?

Bericht door Breaker »

Met 125m/min is de snijsnelheid wel wat hoog voor HSS. Even gezocht, maar wat is PR?
ap = Axial depth of cut
ae = Radial depth of cut

Bij 660mm/min feedrate is de afname per tand ok voor een 4mm tweesnijder (~0,02 mm/tand), mag zelfs nog iets meer zijn.

Maar de frees moet wel te eten hebben, en dat is niet het geval met doc 0,4 en woc 0,2. Zou zeker de breedte of beter de diepte van de snede vergroten als dat mogelijk is. Bij wat meer spanen kan de warmte makkelijker weg met de spaan en heb je minder last van warmte in het materiaal en wordt de frees minder snel bot.

Als het sowieso niet om grote dieptes gaat kan je eens uitkijken naar een kleinere VHM frees, de snijsnelheid van VHM ligt al hoger en met een kleinere diameter kan je ook meer toeren draaien. Bovendien zijn ze best betaalbaar op ebay e.d., geeft wat meer ruimte voor experimenteren.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke alu bij aluminiumshop?

Bericht door DaBit »

Nou, ik was gisteren met een 3mm 2-snijder in alu (6082-T651) sleuven aan het trekken in een matig opgespannen werkstuk met een veel te ver uitstekende frees. Dat ging ook maar op 250mm/min bij 15000rpm met 1,2mm diepe snedes met een hoop nattigheid er overheen. Het gaat dus ook bij mij niet altijd vlot.

Kwa nattigheid: bio-ethanol voor open haarden vind ik een betere optie dan spiritus. Laat in ieder geval geen troep of vochtigheid achter, ruikt minder penetrant, kost ongeveer evenveel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welke alu bij aluminiumshop?

Bericht door serum »

Ik vind zachter aluminium ook fijner bewerken met grotere diameter frezen. (8mm+)
Plaats reactie