Plexiglas / ABS - Center vinden

Moderator: Moderators

Ritmeester
Berichten: 12
Lid geworden op: 16 mei 2016 17:08

Re: Plexiglas / ABS - Center vinden

Bericht door Ritmeester »

Mach3 moet gewoon het center vinden van het object. Op YouTube staan verschillende filmpjes waarvan ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en zegt deze is goed en doet wat jij wilt. Iets met bomen en bos enzo.
I love it when a plan comes together !
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Plexiglas / ABS - Center vinden

Bericht door Breaker »

Ritmeester schreef:... maar omdat kunststoffen niet geleiden heb ik niets aan een toch probe tool. Of zie ik dit verkeerd ?
Je kan prima uit de voeten met de meeste probe tools, die hebben interne contacten en een ledje dat aangeeft dat de tooltip iets raakt, of dat nu metaal hout of kunststof is. Vaak kan je dat ook nog op de besturing aansluiten en dan kan je een gat direct automatisch inmeten m.b.v. een macro.

Hele simpele toolsetters werken vaak met geleiding maar da's een heel andere caregorie, daarnaast zijn de meeste frezen niet van hout of plastic ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Plexiglas / ABS - Center vinden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hoe zou je het doen als het wel geleidend was ?
Er zijn voorbeelden van een geleidende ring waar een massa draadje aan zit, wat ze dan op het center houden op het moment dat de machine het nulpunt aftast.
En als je weet hoe groot het product is, kun je ook met een preset waarde nullen.
Of als je vaste aanslagen hebt, in de eerste regel van je G-code een verschuiving programmeren naar het midden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Plexiglas / ABS - Center vinden

Bericht door Ballegooijen »

Als ik het allemaal goed begrijp zou dit voor jou de oplossing kunnen zijn: https://www.hardware-cnc.nl/nl/shop/too ... tip-detail
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Plexiglas / ABS - Center vinden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat is het probleem?.. een schakelende taster maakt geen onderscheid tussen geleidend of niet geleidend materiaal..

't eerste wat ik op school leerde was, met een draaiende frees tegen de zijkant van je werk aanlopen., dan stel je de maat in ( dat was toen nog gewoon op een digitale uitlezing of met Noniusringen, maar dat maakt geen verschil, zelfs niet met CNC machines.

de maat, in jouw geval is halve maat van het onderdeel plus radius van je frees.. nou krijg je op die manier natuurlijk altijd een "littekentje", wil je dat niet?.. dan druk je een metalen blokje tegen de zijkant van je werk, en loop je vanaf de andere kant aan.. dan voel je meteen wanneer je frees het blokje raakt..je moet alleen in dat geval de radius van je frees van de halve maat van je werk aftrekken..

met een gladde pen aanlopen kan ook.. gewoon een gebroken freesje of een paspennetje gebruiken..
ter voorkoming van littekens.. hou er een vloeitje tegen..
simen
Berichten: 37
Lid geworden op: 15 feb 2017 13:29

Re: Plexiglas / ABS - Center vinden

Bericht door simen »

Dit zou ook kunnen werken, al is het misschien minder simpel dan een schakelende taster.

Edge Finder
Zou niet weten hoe je het in het Nederlands noemt :roll:

https://www.youtube.com/watch?v=t2Y6xR7iCto

Simen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13371
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Plexiglas / ABS - Center vinden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kantentaster... Maar.. daar moet je machine een toerental van max 1000 toeren voor kunnen draaien.. met een HF spil is dat mogelijk, met een Kress of een Suhner niet.. en weet je wat er gebeurt als je een te hoog toerental instelt op zo'n ding?.. nee?... ga er dan zeker niet dichtbij staan.. :lol:

't zijn fijne dingen.. ik heb ze in het verleden heel veel gebruikt, omdat ze ook gewoon erg zuiver zijn..
Plaats reactie