hardheid rockwell

Moderator: Moderators

Plaats reactie
noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

hardheid rockwell

Bericht door noteborn »

hallo,

ik ben zelf al ruim 30 jaar cnc frezen maar je blijft toch leren.

heeft er iemand ervaring met het verspanen van gehard metaal met een hardheid van 55 rockwell.

er moet geboord, gefreesd EN getapt worden (m8)

groet rob
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: hardheid rockwell

Bericht door assink »

Oppervlakte gehard of door en door?
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: hardheid rockwell

Bericht door mostudio »

Draaien deed ik vroeger met keramische plaatjes daar draaide ik lagerschalen mee af.
Hoop gevonk en een wol achtige krullen kwamen er van af.
Ging als een tierelier.
De wisselplaten waren wel heel bros en je moest rustig aanzetten daarna gas er op.
noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

Re: hardheid rockwell

Bericht door noteborn »

door en door gehard
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: hardheid rockwell

Bericht door DaBit »

HM frezen en boren geschikt tot 55HRc zijn toch niet zo heel bijzonder? De meeste TiAlN gecoate frezen voor staal halen dat wel. Misschien eens je gereedschapleverancier een belletje doen?

Ik heb er verder officieel geen verstand van, maar wel ooit gereedschap bewerkt zoals een houder voor afsteek-wisselplaatjes. Toch knap hard, dat spul. Gaat met TiAlN gecoat VHM zonder koeling best prima. En anders zoiets: https://www.hoffmann-group.com/NL/nl/hn ... N/p/201648
(maar als je geen lange productie hebt is er voor 55HRc nog wel iets goedkopers te vinden)

Tappen zou ik niet weten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: hardheid rockwell

Bericht door javanree »

Gaat wel (doorlopend althans, nooit blind geprobeerd) met een hardmetalen tap. Is niet goedkoop... neem een goede houder die 'floating' is (kan inveren / uitlopen om kleine verschillen op te vangen) en veel smeren. Wel een dure grap, misschien dat schroefdraad frezen (als dat qua diepte lukt) een beter alternatief is?
noteborn
Berichten: 106
Lid geworden op: 12 sep 2010 21:12
Contacteer:

Re: hardheid rockwell

Bericht door noteborn »

dank voor de feedback .

ga het proberen

rob
Paul van den Broek
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 dec 2016 10:48
Contacteer:

Re: hardheid rockwell

Bericht door Paul van den Broek »

Frezen met keramische of gewone hardmetaal platen. Als je dat laatste gaat doen, gebruik dan haakse platen! Met ronde platen kom je niet ver. Keramische platen wel rond.
Boren met een vhm boor. Hoeft niks apparts te zijn
De draad zou ik er in frezen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: hardheid rockwell

Bericht door Arie Kabaalstra »

Draaien:
Optimaal met Keramiek, nadeel: Speciale houders nodig, tenzij je KY4400 platen neemt, die zijn er ook als CNMG120404 (Vrij gangbare wisselplaatvorm)

Suboptimaal, maar nog altijd goed te doen, gewone VHM wisselplaat, heb je een diamantslijpschijf, slijp dan een kleine negatieve fase aan je snijplaat (bovenkant een graadje of 5 negatief), dan is je snijplaat ter plekke sterker, en de geometrie is net even beter..

met Keramiek kun je er, mits je machine stabiel genoeg is flink gas op zetten.. met VHM, rustig aan, dan breekt het lijntje niet.. snedediepte in beide gevallen.. 0.1 mm

Frezen: VHM Frezen, liefst TiAlN gecoat, optimaal zijn frezen met fijne vertanding, die hebben een dikkere ziel
Dunne sneden.. ik ging verticaal in vol materiaal nooit meer dan 0.25 diep, ga je langs de zijkant.. indien mogelijk HSM paden gebruiken.. in elk geval "Dunschillen"..

Tappen kan.. Rigid Tappen.. geen zwevende houder gebruiken.. en VHM tappen.. laag toerental.. in één keer erin.. en eruit.. ruim snijolie gebruiken.. dan moet het lukken.. mits je natuurlijk voldoende koppel op je machine hebt..

Boren.. inderdaad.. VHM boren.. indien niet voorhanden.. steenboortje wil ook gaan.. moet je em wel slijpen.. en de diameter.. tja.. dat moet je "uitvogelen"..
Plaats reactie