Aluminium plaat opspannen

Moderator: Moderators

hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door hrscharft »

Goeie :D

doe je daar ook alu mee? Kost geen drol en wel lekkere diameter. Hoe houd je 1,5 kW zich met zo'n frees in zijn neus.

De laaste keer dat ik een groot vlak moest doen in hout heb ik een 25mm lepelboor verslepen, dat deed de truuk ook vrij aardig. Die was alleen slechts 1 maal te gebruiken.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door JackBerkhout »

Heeft iemand ook ervaring met een vacuumtafeltje?
Komt daar geen vuil en olie in?
Zuigt het de plaat goed vast?
Ook als er al sleufjes/gaten in de plaat gefreesd zijn? (de uitgefreesde delen blijven wellicht goed plakken op het tafeltje)
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door serum »

Doorgaans hebben vacuumtafels een raster waar je een rubberen pees in een contour van je werkstuk in doet. Als je een deel los freest, moet je daar bij het inleggen van die rubberen pees rekening mee houden. En of het vast ligt? Een aluminium frontplaat van 400x100mm ligt al gauw met 400kg druk vast op je vacuumtafel. Als je er een gaatje doorheen boort, moet je bij je opspanning rekening houden met verlies van vacuum. Je moet dus zorgen dat je eilandjes maakt met de rubberen pees. Delen die je los freest kunnen problematisch zijn in dat opzicht,
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door JackBerkhout »

Misschien is zo'n vacuum tafeltje wel te maken...
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door janplastiek »

ik heb er een gemaakt van 4 meter op 2 meter, met 32 automatisch schakelende zones, als ik zie wat jij kan ivm elektronica, moet dat voor jou zeker geen probleem geven
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door JackBerkhout »

Hoi Jan, dat is een goed idee! Gebruik je electrisch bedienbare klepjes?
Zoiets als dit?
https://nl.aliexpress.com/item/2pcs-DC1 ... 41273.html
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door janplastiek »

hier de perikelen van het maken van de vacuümtafel met 32 zones

http://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=1 ... =70#p91251
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door JackBerkhout »

Wat is een geschikte vacuüm pomp?
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door keesfrees »

handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door JackBerkhout »

Ik heb een idee voor een vacuumpomp voor een vacuumtafel...
Zou je de luchtaansluitingen op een airbrush compressor kunnen omkeren, zodat die juist vacuum zuigt? :roll:
Physiek lukt dat, maar kan het kwaad? Het drukverschil is dan ook maar max. 1 bar?
Of is de capaciteit (l/min) te laag? Als alles goed gaat heb je niet veel capaciteit nodig, denk ik.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

JackBerkhout schreef: Het drukverschil is dan ook maar max. 1 bar?
En dat zal het met elke andere oplossing ook wel blijven zolang we hier op aarde met 1 bar atmosferische druk werken.
En dat is gelijk de valkuil van velen. Voor vacuumspannen heb je enig oppervlak nodig om kracht te creëren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1959
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door Breaker »

Als zo'n compressor draait zonder dat er lucht doorheen stroomt is er geen koeling en raakt de compressor snel oververhit. Het vacuüm hoeft ook niet persé naar 0 atmosfeer: daar is de druk 1 kg/cm² of 10ton/m², als vanzelf bij -0,5 bar is het nog steeds de helft.

Bepalen hoe groot je ruwe materiaal op de tafel gemiddeld is, hoeveel kracht je frees uitoefent en hoeveel verlies er gaat zijn. Dan kan je de onderdruk en debiet schatten. Vaak voldoet een stofzuiger of bouwstofzuiger (die hebben meestal extra koeling), is dat geen mogelijkheid om mee te beginnen?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door JackBerkhout »

Bedankt voor die uitleg. Daar zit wel wat in. Dat geeft stof tot denken, ik wil in de toekomst wel een vacuüm tafel bouwen/aanschaffen. Ik denk dat bouwen leuk kan zijn, en misschien ook goedkoper.
Ik vind die vacuüm pompen zo duur, waarom is dat?
Er zijn wel redelijk stille stofzuigers, als die krachtig genoeg zijn, dan kan dat een mooie oplossing zijn.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Aluminium plaat opspannen

Bericht door JackBerkhout »

Ik wam deze Vacuümpomp (1-traps 100 L/min) tegen, zou die uren kunnen draaien? :roll:

https://www.vidaxl.nl/e/8718475922094/v ... -100-l-min
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Plaats reactie