Flood / Mist Coolant - Hoe?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door JackBerkhout »

Fenella wordt wel aangeprezen voor gebruik met aluminium, heeft iemand er ervaring mee?
http://www.fraxeon.com/fenella-koelvloeistof

Er staat o.a. bij
"Na droging blijft slechts een dun laagje witte poeder achter dat gemakkelijk met een doek is weg te vegen. Uitgebreid ontvetten zolas bij koelen met olie is niet nodig."
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik gebruik Fenella, daarvan blijft niets achter, ook geen witte waas.
Maar voordat je met pompen aan de gang gaat, enig idee hoeveel een micro-liter is ?
Als dat zou werken, zouden er ook wel professionele systemen zijn die dat gebruiken.
Dan kun je nog beter aan een plunjerpomp denken met een plunjer van 1mm diameter en een slag van 10mm, de ventielen worden dan een uitdaging. (hoe zou ik dat weten :mrgreen: )
Voor een slangenpomp met een slang van 3 mm die heel langzaam draait is dat al veel.

Ik heb een goedkoop chinees vernevelaartje, die moet ik nog een keer ombouwen naar een op druk te zetten voorraad vat, dan zal het hopelijk iets beter regelbaar worden. Want eigenlijk is het maken van de nette nevel, zodat het niet teveel wordt, nog het grootste probleem.
Of de combi fenella en blazen wel de beste is weet ik zonet nog niet, door het blazen verdampt je fenella ook weer sneller.

Verhaal van Dabit z'n ontwerp goed doorlezen, met die capillair er tussen voor de dosering, ipv die capillair heb ik nog wel een idee met een stuk fijne schroefdraad in een passing gat, dat kan uit elkaar en schoongemaakt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door assink »

Hier zie je een omgebouwde venturi-vernevelaar.
https://www.youtube.com/watch?v=GvKYKu_DXAc&t=77s
Dit ben ik ook met m'n chinees aan het doen :P
Heb dan de eerder geposte variant met 2 naaldventielen op het blokje.
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door Tiny »

JackBerkhout schreef:Fenella wordt wel aangeprezen voor gebruik met aluminium, heeft iemand er ervaring mee?
http://www.fraxeon.com/fenella-koelvloeistof

Er staat o.a. bij
"Na droging blijft slechts een dun laagje witte poeder achter dat gemakkelijk met een doek is weg te vegen. Uitgebreid ontvetten zolas bij koelen met olie is niet nodig."
nog nooit een witte waas waar genomen met fenella. Ontvetten is kwestie van met droge doek erover.

Nooit gemeten maar ik kom niet aan de 100 ml per uur. Er is de afgelopen 2 jaar van 1 type product een 45 stuks gemaakt zijn. Verspaningstijd per product bijna 1.5 uur. Smering niet te weinig want het draait zonder dat ik kan ingrijpen. 1ste kannetje van 5 L is net aangesproken. En dan zijn alle andere probeerseltjes in alu nog niet meegenomen. Het scheelt wel natuurlijk dat het spuitmondje goed op de frees/boor staat gericht want het smeert niet in de ruimte :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door DaBit »

Als je 50ml per uur wil dan zou je met een pompje van 0,25cc/omw zo'n 3 omwentelingen per minuut moeten doen.
De vraag is dan meer hoeveel zo'n hydrauliek tandwielpomp lekt als-ie zo langzaam draait en er pakweg 3 bar drukverschil overheen staat. Een Conrad tandwielpompje lekt teveel in ieder geval.

Verder is het een vrij dure oplossing ook; pomp+koppelingen+motortje kost een lieve duit samen. Magoed, als het werkt... Ik heb voor de draaibank nog eens wat nodig en de hoeveelheid vloeistof elektrisch gestuurd en niet-pulserend kunnen doseren is nog steeds het ideaal. Geeft ook mogelijkheden om automatisch meer vloeistof te doseren bij zwaardere snedes (meer vermogen naar de spindelmotor) of met een M-code bij te stellen.

@hugo: een M3 stelschroefje in een busmoer of getapt gat draaien werkt ook hoor. Lekt het teveel dan pak je een langere, lekt het te weinig dan pak je een kortere of je verjongt het middendeel.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
epa
Berichten: 102
Lid geworden op: 13 nov 2012 16:49

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door epa »

DaBit schreef:Heb je dat ook daadwerkelijk draaien? Of ben je van plan om het te gaan bouwen?

[/url]?
dat gebruik ik meestal(laatste keer petrolium gebruikt omdat de spiritus op was)
met een kwastje.
let wel ,ik ben beginner,dus al lezend leer ik hier steeds meer.ik geef geen adviezen,daarvoor weet ik nog veel te weing. :oops:

edit/ is die fenella 5ltr voor een tientje?
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door JackBerkhout »

DaBit schreef:Als je 50ml per uur wil dan zou je met een pompje van 0,25cc/omw zo'n 3 omwentelingen per minuut moeten doen.
De vraag is dan meer hoeveel zo'n hydrauliek tandwielpomp lekt als-ie zo langzaam draait en er pakweg 3 bar drukverschil overheen staat. Een Conrad tandwielpompje lekt teveel in ieder geval.

Verder is het een vrij dure oplossing ook; pomp+koppelingen+motortje kost een lieve duit samen. Magoed, als het werkt... Ik heb voor de draaibank nog eens wat nodig en de hoeveelheid vloeistof elektrisch gestuurd en niet-pulserend kunnen doseren is nog steeds het ideaal. Geeft ook mogelijkheden om automatisch meer vloeistof te doseren bij zwaardere snedes (meer vermogen naar de spindelmotor) of met een M-code bij te stellen.
Het wordt een vrij dure oplossing inderdaad. Dat lekken zal wel meevallen, het pompje is voor 250 bar.
De 0.25cc versies hebben ze niet op voorraad.
De motor kan heel langazaam aandrijven.
De stappenmotor heeft een vertragingskastje en de stepperdrivers ondersteunen microstepping.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

epa schreef: is die fenella 5ltr voor een tientje?
Denk eerder per liter.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door DaBit »

JackBerkhout schreef: Het wordt een vrij dure oplossing inderdaad. Dat lekken zal wel meevallen, het pompje is voor 250 bar.
Maar nog best te behappen, als het werkt. En daar heb ik nog mijn twijfels over.

Ergens zit er toch een kleine speling tussen tandwielen en huis. Als het spul 1500rpm draait heb je daar niet zoveel last van; dan is de opbrengst ruim hoger dan de lek. Maar met 3rpm?
250 bar vs 3 bar scheelt een factor 9 kwa lek, 1500rpm vs 3rpm een factor 500 kwa opbrengst.

Maar als jij het nou probeert dan weten wij het ook :mrgreen:
De 0.25cc versies hebben ze niet op voorraad.
Dan kunnen ze ze vast wel bestellen. Ik zou zeker niet groter willen, eerder kleiner. Eigenlijk is een 0,01cc/omw pomp al overkill.
Ballegooijen schreef:5,44 e per liter. http://olieonline.com/houghton-fenella-vd-201-n
Ja, in 20-liter kan als kleinste VPE. Tegen de tijd dat je dat op hebt lopen er weer dino's op de aardkloot rond.
Sorotec heeft het wel in 5-liter kannen
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1961
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door Breaker »

Voor laboratorium en zwembaden wordt een doseerpomp of slangenpompen gebruikt, die zijn lekvrij, nauwkeurig en bestand tegen alles waar de slang ook geschikt voor is. Prijzen van goedkoop tot onbetaalbaar. Ze geven alleen geen continue stroom op hele lage snelheid.
https://nl.aliexpress.com/item/Kamoer-l ... 02949.html

Heb zelf nog geen smering, wel lucht, met een klein pompje zonder buffer, 80l/min, de luchtstroom is een beetje pulserend, wat wel prettig is om de spanen weg te krijgen. Zoiets:
https://nl.aliexpress.com/item/PX-Haile ... 22114.html
't Is niet de stilste oplossing...!

Zo'n omgebouwd filterhuis lijkt me nog wel het makkelijkst, aangedreven door lucht, dat is er toch al, alleen dan de juiste onderdelen bij elkaar zoeken. (Die verlopen van bv 1" gasdraad naar 8mm metrisch goed krijgen is altijd zo eindeloos :evil: )
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door DaBit »

Breaker schreef:Ze geven alleen geen continue stroom op hele lage snelheid.
En dat maakt ze redelijk onbruikbaar. Als bij mij de koeling stokt dan krijg ik binnen een tiental seconden dit:

Afbeelding

Je kunt zien waar de koeling ophield...

En ook een slangenpompje met een stukje ventielslang als actief element draait nog te langzaam om voldoende flow te garanderen.

Kan wel werken hoor, een slangenpomp. Maar dan zou je een stuk of 4 pomphuisjes met 3 rollers elk op elkaar moeten plakken met elk pomphuisje een kleine faseverschuiving. Dan heb je ook bij kleine opbrengsten niet lang genoeg 'te weinig' om problemen te veroorzaken. Of 1 huis, 4 slangen, 1 rotor met meerdere 'verdiepingen'.

Is opzich ook niet heel lastig of duur om te fabriceren als je een CNC-machine hebt.
(Die verlopen van bv 1" gasdraad naar 8mm metrisch goed krijgen is altijd zo eindeloos :evil: )
Plug kopen, gat boren, tappen, klaar. Als je verlopen op elkaar moet stapelen heb je inderdaad een constructie van 15cm lang te pakken :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door JackBerkhout »

DaBit schreef:De vraag is dan meer hoeveel zo'n hydrauliek tandwielpomp lekt als-ie zo langzaam draait en er pakweg 3 bar drukverschil overheen staat. Een Conrad tandwielpompje lekt teveel in ieder geval.
Ik heb hem net binnen en er naaimachineolie in gedruppeld tot het randje, vlak:

14425

Ik ben benieuwd!
Het oppervlak is in een 10 minuten vrijwel vlak blijven staan, er is nog niets uitgekomen aan de onderkant.
Ik geef een update later, want dit neemt tijd in om het goed te testen.
Het ziet er nog niet verkeerd uit zou ik denken.
Update: het lekt ca. 0.38 cc per uur.
Laatst gewijzigd door JackBerkhout op 17 mar 2017 16:29, 7 keer totaal gewijzigd.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2456
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door hainjedaf »

Is er geen verschil tussen statische lek en dynamische lek?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie