Flood / Mist Coolant - Hoe?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door JackBerkhout »

Er zou best iets verschil kunnen zijn, maar dynamisch is nog steeds langzaam (het pompje mag 3500 RPM draaien). Deze getallen zien er bruikbaar uit om 25-250ml per uur te doseren.
De dynamische tests volgen later, wanneer de aandrijving klaar is.
Ik ga hier nog even verder mee iets bouwen, koppeling stappenmotor en besturing en (logaritmische) regeling.

Wat zijn geschikte slang aansluitingen?
Dit heeft intseek koppelingen:
http://m.banggood.com/Mist-Coolant-Lubr ... 87371.html
Zou dit werken?
http://www.pneumatiekvoordeel.nl/nr_111 ... 0212405010
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door Breaker »

DaBit schreef:Als bij mij de koeling stokt dan krijg ik binnen een tiental seconden dit: ...
Ken het gevoel, meestal voldoet lucht best wel goed, maar met gum achtige metalen is het gewoon niet genoeg en met een plantenspuit spiritus naast de machine staan daar kan ik m'n concentratie maar moeilijk bijhouden :oops:
14428
DaBit schreef:Plug kopen, gat boren, tappen, klaar.
Ja, begin die optie ook steeds meer te ontdekken, de tappenverzameling is al aardig aan het uitbreiden de laatste tijd.
JackBerkhout schreef:Ik ga hier nog even verder mee iets bouwen, koppeling stappenmotor en besturing en (logaritmische) regeling.
Volgens mij werk je gewoon graag met electronica ;-) Wel benieuwd naar het resultaat.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door DaBit »

Breaker schreef:Ken het gevoel, meestal voldoet lucht best wel goed, maar met gum achtige metalen is het gewoon niet genoeg en met een plantenspuit spiritus naast de machine staan daar kan ik m'n concentratie maar moeilijk bijhouden :oops:
Mjah, mijn ervaring is dat je zonder enige vloeistof vroeg of laat toch wat snijkant-opbouw krijgt, zeker als de frees al een bewogen leven achter de rug heeft. En vanaf dat punt gaat het rap mis.

Of je moet wel heel zoetjes aan doen, maar als je nevelsmering goed werkt pak je automatisch de snijparameters die daarbij passen.
JackBerkhout schreef:Er zou best iets verschil kunnen zijn, maar dynamisch is nog steeds langzaam (het pompje mag 3500 RPM draaien). Deze getallen zien er bruikbaar uit om 25-250ml per uur te doseren.
Ik mis alleen de variabele 'drukverschil over de pomp' nog. Ik ben heel benieuwd hoe goed het gaat werken; zoals eerder gezegd moet ik nog eens wat hebben voor de draaibank en elektrisch doseren geeft me een paar leuke extra mogelijkheden :P
Iets lek is trouwens niet zo erg, zolang die maar niet hoger is dan grofweg zuiguitdeduim 25% van de benodigde opbrengst. Dan laat je de pomp simpelweg een fractie harder draaien. Is de lek te groot tov de gewenste opbrengst, dan word de opbrengt onstabiel.
Wat zijn geschikte slang aansluitingen?
Ik zou het spuitdeel ook zelf maken. Nadeel van die Chinese dingen is ook dat de slang van positie verandert als er luchtdruk op komt; spul is te flexibel. Een stukje iets dikkere/degelijkere locline met een MIG-tipje op het eind is prettiger. Fellere luchtstraal, minder luchtverbruik.
Vloeistof van pomp naar spuitkop kun je doen met een koperen capillairleidingkje in de luchtslang zelf. Binnendiameter 0,6-1,2mm.
Paar centimeter voor de spuitkop eindigen; je hebt de extra 'mengruimte' nog nodig om het fenomeen 'sprut...sprut...sprut..' te voorkomen elke keer dat er een druppel gevormd is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door Linki »

Ik mis alleen de variabele 'drukverschil over de pomp'
Als dat drukverschil parten gaat spelen zou het volgende te overwegen zijn:

Door middel van terugkoppeling het drukverschil over de pomp minimaal houden.

Hoeft niet veel te kosten, en is ook niet heel ingewikkeld.


De uitgaande kant van de pomp verbinden met een kleine (lucht) cilinder. (membraandoosje of balgje is eigenlijk beter, want geen hysterese)

Stang van de cilinder via een hefboom (met instelbaar draaipunt) verbinden met het membraan van een reduceer toestel (zonder de veer er tussen).

Met de geregelde luchtdruk van het reduceer toestel de voorraad fles met smeermiddel onder druk brengen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door serum »

Nietes!
Je moet 10 mm hebben!

Oftewel:
Koop nix geen luchtslang voor je het ding in huis hebt.
De door mij bestelde exemplaren zijn binnen en keurig geleverd als 8mm, de link heb ik eerder gepost. Vlotte verzending en een net product. (nozzle bestaat uit 2 messing delen, in het binnenstel deel zitten 4 gaatjes rondom en 1 gaatje in het midden voor de vloeistofdoorvoer. vloestof wordt dus op de laatste cm toegevoegd) en de vloeistof loopt door een separaat buisje.

Keurig, voor die ~11e incl verzenden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door DaBit »

Linki schreef: Als dat drukverschil parten gaat spelen zou het volgende te overwegen zijn:
Een mechanische P-regelaar :lol:

Maar als je toch het vat onder druk moet gaan zetten dan kan het zonder pomp ook prima :lol:
Drukregelaars kun je ook elektrisch aangestuurd krijgen.

De vloeistofleiding wel op een venturi uit laten komen maar die vervolgens zodanig slecht maken dat die amper onderdruk genereert kan ook nog.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Linki
Berichten: 679
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door Linki »

DaBit schreef: Een mechanische P-regelaar :lol:
Inderdaad. Dat jij dat zou zien had ik wel verwacht. ;-)
Maar als je toch het vat onder druk moet gaan zetten dan kan het zonder pomp ook prima :lol:
Dan heb je nog geen gedefinieerd regelbaar debiet onafhankelijk van temperatuur en viscositeit , en dat is nou juist het leuke van het gebruik van een volumetrische pomp.
Drukregelaars kun je ook elektrisch aangestuurd krijgen.
Weet ik ook wel, maar weet je wat die kosten.


Het leuke van de geschetste oplossing is dat de nadelen van een relatief goedkope tandwielpomp voor een paar tientjes ondervangen kunnen worden.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door DaBit »

Linki schreef: Dan heb je nog geen gedefinieerd regelbaar debiet onafhankelijk van temperatuur en viscositeit , en dat is nou juist het leuke van het gebruik van een volumetrische pomp.
Ja, en over een veel breder gebied regelbaar.
Weet ik ook wel, maar weet je wat die kosten.
Ik hoorde laatst een klant van ons wat zeggen, en dat zat in hetzelfde gebied als zo'n tandwielpompje. Rond de 100 euro. Maar eerlijk is eerlijk, dat is van horen zeggen en z'n huidige regelaar is een hele dikke orde van grootte duurder.
Het leuke van de geschetste oplossing is dat de nadelen van een relatief goedkope tandwielpomp voor een paar tientjes ondervangen kunnen worden.
Ik zie dan toch meer heil in een pomp die de truuk gewoon doet. Als de tandwielpomp van JackBerkhout het niet doet dan bouw ik toch ooit nog eens een slangenpompje met 4 slangen, 1 rotor en 14x 608 lagertje of bronzen busje. Kost de wereld ook niet, en een ietwat pulserende flow is niet zo heel erg mits het debiet maar niet lang genoeg onder het minimum zakt.

Doet die pomp van JackBerkhout het wel, dan wil ik ook wel zoiets, maar dan 0,1-0,25cc.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Nou, ik ben gister weer een jaartje ouder, maar geloof niet echt wijzer geworden. :mrgreen:
Die benadering met drukverschillen en P-regelingen (volgens mij doet mijn spuitgietmachine dat ook, maar dan voor de aanvoer van granulaat) klink natuurlijk reuze leuk. Maar ik geloof er echt helemaal niets van dat zoiets op de microliter schaal van deze toepassing merkbaar beter gaat werken. Die pomp heeft natuurlijk helemaal geen meetbaar (voor huis tuin en hobby oplossingen) drukverschil, of er moet ook nog een veerbelaste nozzle in de kop zitten.
En het verbinden van drukdoosjes met pijpjes en stangetjes, waarvan het draaipunt dan natuurlijk dmv. een kruisveerscharnier moet zijn om wrijving te voorkomen zie ik zo snel niet gemaakt gaan worden.
(en dat zeg ik natuurlijk als uitdaging om iemand te vinden die dan zegt dat die dat wel even gaat maken :lol: )

Gewoon beetje druk op de fles, capillair er tussen en blazen.
Of iemand moet kans zien een piëzo verstuiver direct bij de blaasmond te fabrieken, waar ik dan weer wel in geloof.
En volgens mij heb ik ooit iets bij Datron gezien wat daar verdacht veel op leek. 4 Stuks rondom de frees, die ook nog eens richtings gevoelig aangestuurd werden, dus altijd vanuit de meest optimale hoek sproeiden. (X-dir en Y-dir op de juiste manier combineren zou het al aardig doen, maar de analoge snelheidsignalen kunnen dan natuurlijk nog veel mooier)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door JackBerkhout »

DaBit schreef: Ik mis alleen de variabele 'drukverschil over de pomp' nog.
Zonder pompje wordt de olie door de luchtstroom aangezogen, en regel je de hoeveelheid met het naaldventiel, dus voorzover het pompje lekt krijg je gewoon een heel beetje extra, lijkt mij.

Ik heb geen draaibank en dus maar een een stappenmotortje met 14mm as erbij gekocht. :lol:
Dat is dus een NEMA 34, en ik schrok toch wel toen ik die in ontvangst nam: 5.5kg weegt dat ding.
De stator is 155mm lang! Het was de "goedkoopste" die ik kon vinden, en volgende dag in huis.
Het wordt dus wel een robuust maar lomp dingetje... :roll:
Foto volgt later, als het in elkaar zit.
De aanstuur electronica werkt ook al, ik had nog een NUCLEO-F411RE liggen.
https://developer.mbed.org/platforms/ST-Nucleo-F411RE/

Met een 4 digit I2C LED display (wit), welke de ml/hr aangeeft, en een encoder draaiknopje:
0, 7, 10, 15, 20, 30, 45, 60, 90, 125, 180, 250, 350, 500ml/hr
De juiste pulse frequentie voor de stappen motor wordt automatisch berekend, de Leadshine driver staat op 25000 steps/rev.
Ik kan de motor met de hand niet tegenhouden op de laagst ingestelde stroom (1.5A).
Ik denk dat ik M7 en M8 ga gebruiken, voor lucht en olie, da's makelijk lijkt me.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door JackBerkhout »

Sven schreef:Nietes!
Je moet 10 mm hebben!

Oftewel:
Koop nix geen luchtslang voor je het ding in huis hebt.
Bij het exemplaar van mij is het 8 mm.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door Muis »

Als je een klein plunjer pompje (b.v.b. 3mm plunjer) maakt en gekopeld aan een magneet spoel waar je met een simpel stukje electronica de stroom pulsjes kunt in stellen ( 0,5 tot 5 sec. o.i.d.) en dat druppel je in de slang van de norsel die op het werkstuk richt met +/- 1 a 2 bar lucht. Dat zou volgens mij prima kunnen werken.

Gr. Jan
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door Tiny »

wat te denken van een pneumatische cilinder die aan bodemzijde gevuld is met de koelvloeistof en aan de andere zijde middels gewicht/perslucht voor een constante druk zorgt. Hoeveelheid kan geregeld worden met een regelnaaldje. Aan de stand van de stang kun je zien of er nog veel koelvloeistof in de cilinder aanwezig.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Flood / Mist Coolant - Hoe?

Bericht door serum »

Dat is onnodig omslachtig? Als je nou gewoon een transparant 'vaatje' pakt en deze op dezelfde luchtdruk zet heb je hetzelfde effect.

Schieten jullie niet een 'tikkie' door voor koelvloeistof? Wat ik persoonlijk interessanter vind is de manier hoe Datron het doet. Vanaf 2 kanten, afhankelijk van de looprichting van de frees.
Plaats reactie