HF Freesspindle 0-24000RPM

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door JackBerkhout »

Hallo,
als ik in de toekomst wil upgraden naar een zwaardere 0-24000RPM HF spinlde (ik heb nu een 220W),
dan heb ik op nl.aliexpress.com keuze uit bijvoorbeeld:
1.5kW (65mm diameter)
2.2kW (80mm diameter)
3kW (100mm diameter)
Voor mijn machine zijn die formaten geen probleem.
Voor universeel gebruik, wat zou ik dan het beste kunnen doen?
De meeste zijn watergekoeld, sommige luchtgekoeld.
Ik denk dat watergekoeld misschien beter is?
Ik zag niet veel prijsverschil in 0.05 mm en 0.005 mm slingering, klopt 0.005 mm wel?
Wat advies kan ik wel gebruiken.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door benkr »

Ik zou dit soort dingen niet bij Aliexpress kopen, maar op Ebay zoeken naar een leverancier in Duitsland of UK, dat scheelt je heel veel kans zo'n 25% aan invoerhandling, BTW en verzendkosten.

Watergekoeld is misschien wat stiller, en koelt ook nog goed bij heel lage toerentallen (<3000rpm) terwijl luchtkoeling daar vrijwel niets meer doet, maar er zijn voor beide keuzes voor- en tegenstanders.

De 1500W uitvoering is er in ER11 en misschien (na lang zoeken) in ER16 uitvoering.
De 2200W uitvoering is er in ER20 uitvoering en de 3000W zelfs met nog grotere spantangen.
Het ligt helemaal aan je eigen behoefte of je dit een belangrijk criterium vindt of niet.

Voor wat betreft de run-out, het zijn Chinezen, wat ze opschrijven en wat je krijgt zijn verschillende dingen, daar moet je denk ik gewoon geluk mee hebben, je kunt daar wel wat voor eisen, maar bedenk dat als het niet goed is, jij zelf de retourkosten moet betalen (hoewel dat met b.v. PayPal of creditcard soms niet hoeft, maar let daar op)

Ikzelf heb twee keer een spindel in de UK besteld, was er na 2 a 3 dagen en heb er geen problemen mee gehad.
De laatste keer heb ik hier besteld:

http://www.ebay.co.uk/itm/2-2KW-WATER-C ... SwFe5X14FQ

Zo vind je ook leveranciers in Duitsland.

Als de prijs extreem hoog is betekent dat gewoon dat ze even geen voorraad hebben, na een paar weken worden de prijzen vanzelf weer normaal.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door JackBerkhout »

Dag Ben, dat is bruikbare informatie.
Ik denk dat ik voor de 2.2kW versie van 80mm wil gaan, watergekoeld.
Dan heb ik dus eigenlijk een complete set nodig, de clamp, inverter, waterpomp en slang.
Of kan ik de pomp en slang beter lokaal (dierenwinkel?) halen? :roll:
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door benkr »

De slang en pomp kun je inderdaad ook in een vijverwinkel kopen, maar ook op Ebay kom je soms leuke setjes tegen.
Naast het genoemde heb je nog een tankje nodig van 1 a 2 liter, en misschien een flowsensor (kost ook maar een paar Euro op Aliexpress of Ebay, de flowsensor kan je systeem uitschakelen (wel zelf wat software voor schrijven) wanneer er om welke reden dan ook geen flow (koeling) is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door JackBerkhout »

Hoi Ben, dat is een goed idee van die flowsensor.
De pomp capaciteit moet ik nog nakijken.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door audiomanics »

benkr schreef:de flowsensor kan je systeem uitschakelen (wel zelf wat software voor schrijven)
Of opnemen in het noodstop-circuit.. (net als de VFD en eventueel de stepperdrivers, als die een error-uitgang hebben)

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4925
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door Ballegooijen »

Hey Jack,

Ik heb deze gekocht: http://www.ebay.com/itm/181736712060?_t ... EBIDX%3AIT
Ik heb voor luchtgekoeld gekozen. Eerst omdat ik al dat gedoe met slangen en pomp niet wil en ook omdat ik overal lees dat de luchtgekoelde ook niet warm wordt na een hele dag draaien. Levering was in 2 dagen, geen ivoerrechten en geen naheffing BTW.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door benkr »

Bedenk wel dat een luchtgekoelde uitvoering niet koelt bij lage toerentallen, dus ook niet als het wel nodig is!
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door andrefc101 »

benkr schreef:Bedenk wel dat een luchtgekoelde uitvoering niet koelt bij lage toerentallen, dus ook niet als het wel nodig is!
Nu zijn die spindels ook niet echt geschikt voor lage(re) toerentallen, er is dan totaal geen vermogen meer, dus zou ik mij afvragen wat mijn laagste toerental gaat zijn, en dan misschien toch voor een luchtgekoelde kiezen. Scheelt je een hoop gedoe met water en slangen en weet ik wat nog meer.....
Ik wil ook nog een keer zo'n geval aan mijn z-as knopen voor het graveerwerk, wordt zeker een luchtgekoelde. Mijn Dremeltje heeft ook al een paar keer meer dan 14 uur achter elkaar gedraaid, vond het bijzonder dat deze niet uit elkaar is gevallen..... Zelfs deze werd niet maar dan lauw/handwarm!
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door audiomanics »

Onder de 5000 RPM hou je 'm tussen duim en wijsvinger stil.. Ik durf mijn luchtgekoelde echt wel tot 4000 toeren te laten draaien.. de luchtstroom blaast ook dan de spaantjes weg... Bovendien is de warmteontwikkeling zo gering...
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door JackBerkhout »

audiomanics schreef:
benkr schreef:de flowsensor kan je systeem uitschakelen (wel zelf wat software voor schrijven)
Of opnemen in het noodstop-circuit.. (net als de VFD en eventueel de stepperdrivers, als die een error-uitgang hebben)

Kees
Ik dacht ook aan het nood-stop gedeeltje, omdat ik niet alleen de spindel maar ook de steppers will stoppen.
Ik zal mijn VFD eens moeten checken voor de error-output, dat is een goed idee.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door JackBerkhout »

Ballegooijen schreef:Hey Jack,

Ik heb deze gekocht: http://www.ebay.com/itm/181736712060?_t ... EBIDX%3AIT
Ik heb voor luchtgekoeld gekozen. Eerst omdat ik al dat gedoe met slangen en pomp niet wil en ook omdat ik overal lees dat de luchtgekoelde ook niet warm wordt na een hele dag draaien. Levering was in 2 dagen, geen ivoerrechten en geen naheffing BTW.
Aanvankelijk dacht ik ook zo, maar na het lezen van wat advies hier, denk ik dat ik voor de waterkoeling ga, want, ik wil de mogelijkheid hebben iets langzamer te gaan en ook kan het 's-zomers wat warm worden op dat kamertje, waar de machgine staat.
Ook zou dat wat stiller zijn, al zal het altijd wel wat lawaai maken. Maar dan moet ik ook nog een stillere stofzuiger scoren, want die Karcher stofzuiger vereist zowieso oorkappen... :lol:
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
JackBerkhout
Berichten: 153
Lid geworden op: 30 dec 2016 01:01
Contacteer:

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door JackBerkhout »

audiomanics schreef:Onder de 5000 RPM hou je 'm tussen duim en wijsvinger stil.. Ik durf mijn luchtgekoelde echt wel tot 4000 toeren te laten draaien.. de luchtstroom blaast ook dan de spaantjes weg... Bovendien is de warmteontwikkeling zo gering...
Kees
Dag Kees, heb jij de 2.2kW spindle ook? Ik las dat het werkgebied zo'n 8000-24000 RPM is van zo'n spindle.
In theory, there is no difference between theory and practice. But, in practice, there is.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: HF Freesspindle 0-24000RPM

Bericht door audiomanics »

2,2kw is maar een beetje sterker dan een 1,5kw , overigens heb ik zelden een totaal vermogen, dus de hele machine PLUS spindel, gezien van boven de 500W en dan verspaan ik toch best wel redelijk zwaar naar mijn idee..
Een water (of beter vloeistof-) gekoelde motor is een heel klein beetje stiller, maar het freesje in het materiaal maakt de herrie.. Bij een luchtgekoelde motor die op 24000 rpm draait kan je nog heel goed een gesprek voeren op normaal spreeknivo.. TOT je materiaal gaat verspanen.. En dat is hetzelfde of je nu een 1,5 luchtgekoelde of 2,2kw watergekoelde neemt..
Ik heb al heel lang zo'n kleine 1,5kw luchtgekoelde naar volle tevredenheid. Vergeet ook niet het enorme gewicht van een 2,2kw Watergekoelde tov 1,5kw lucht gekoelde.. Denk vooral aan de massatraagheid als je even snel een 3D-contourtje wil aflopen. Dingen die ik vroeger in ongeveer 24 uur kon frezen zijn nu binnen twee uur klaar en geschilderd..

Als je zo'n HuanYang VFD hebt zit daar een error-uitgang op.. Het betreffende error-relais zit op de punten FA, FB en FC

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Plaats reactie