Hoe moet ik T-molding frezen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Hoe moet ik T-molding frezen

Bericht door Guvner »

Hallo mede verspaners

Voor het mooi maken van een arcade kast gaan wij gebruik maken van t-molding (niet te verwarren met t-mobile)

Degenen die het niet kennen, DIT is t-molding voor op de randen van een arcade kast.


Nu is mijn vraag hoe ik dit mooi uit mdf kan frezen. De hele tekening is al digitaal en ik zou dus op de kopse kanten van de planken een sleuf willen frezen met DEZE frees.

Met een "normale" frees zou ik een pocket kunnen maken, maar ik heb geen idee hoe ik dit handig kan doen. Iemand tips?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
skillalot
Donateur
Berichten: 3253
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoe moet ik T-molding frezen

Bericht door skillalot »

Afbeelding
keesfrees
Berichten: 3117
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Hoe moet ik T-molding frezen

Bericht door keesfrees »

+1

volgende hint : kogellager
of
kopieer ring
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Hoe moet ik T-molding frezen

Bericht door Guvner »

Tja deze had ik al door :p

Ik hoopte op een tip hoe ik dit mooi met de cnc kon regelen.

Wat ik namelijk niet helemaal snap is hoe ik kan zorgen dat ie dus zijwaarts freest en dan niet omhoog/omlaag beweegt, maar om hem dus uit de sleuf te halen na het frezen zal ie dus eerst opzij moeten en daarna pas omhoog terug naar home
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Hoe moet ik T-molding frezen

Bericht door carlo »

je tekent je lijn op de diepte die de groef moet hebben
in de cam je tool selecteren en dan de lead-in en lead-out groter maken dit zorgt ervoor dat de tool verder van het werkstuk naar de gewenste z-waarde gaat
en voor de rest niks speciaal

mvg
carlo
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe moet ik T-molding frezen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zoals Carlo zegt, en dan eerst een keer proeflopen boven het werkstuk om te kijken of er geen verassingen zitten.

Eigenlijk zouden ze dat spul transparant moeten hebben (en dat hebben ze lijkt het) dan kun je dieper in de groef nog ledjes maken, en leuke lichteffecten bewerkstelligen. (of verzin ik iets wat er al is :lol: )
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Hoe moet ik T-molding frezen

Bericht door Guvner »

Thx heren, die ga ik eens proberen
hugo stoutjesdijk schreef:Eigenlijk zouden ze dat spul transparant moeten hebben (en dat hebben ze lijkt het) dan kun je dieper in de groef nog ledjes maken, en leuke lichteffecten bewerkstelligen. (of verzin ik iets wat er al is :lol: )
IS ER AL :mrgreen:


.
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
keesfrees
Berichten: 3117
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Hoe moet ik T-molding frezen

Bericht door keesfrees »

Voor alle bijzondere freesbewegingen waarbij je geen verrassingen kunt gebruiken teken ik een (wat ik noem) center-lijn in 3D.
Dan laat ik de frees de lijn volgen, zo kun je de frees alles laten doen.
Ik gebruikte dat bv voor blinde sleutel-gat-sleuf-dinges gaten.

Maar in dit geval is het grote voordeel van een bovenfrees tov de CNC dat de diepte veel beter onder controle is.
En, op de cnc zul je eerst ruimte moeten maken rondom het object, dat gaat dus niet als je NBM (Nested Based Manufacturing) toepast, alle stukken strak uit een plaat bedoel ik.

Mag ik je iig een experiment met de bovenfrees aanbevelen, de T-strip zal een beetje overmaat hebben neem ik aan die je later gelijk maakt met de oppervlakte ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Plaats reactie