Taparm

Moderator: Moderators

Plaats reactie
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Taparm

Bericht door diepchess »

Al iemand hier ervaring met elektrisch tappen zoals met deze taparm?

Kost mij te veel tijd dat met de hand te doen voor kleine objectjes die ik hier bouw:

http://www.ebay.com/itm/220V-Electric-T ... SwImRYMAWl

Gros wat ik tappen wil is M2-M6. Daarboven lukt handmatig makkelijker (oftewel d'n boer krijgt het minder snel voor elkaar de tap daar te breken terwijl hij net in 't werkstuk zit).

Natuurlijk is maximaal M6 niet enorm groot. Als ik het pneumatisch doe met pneumatische tap-arm, is dat niet enorme herrie vergeleken met deze elektrische, of is het made in china niet zoveel verschil qua geluid?
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Taparm

Bericht door skillalot »

Ik heb vandaag toevallig net de laatste hand gelegd aan een ombouw van mn kolomboormachine.
Heb er een frequentieregelaar op gezet met toerentaldisplay en potmeter, en nog een dubbel voetpedaal, om fatsoenlijk te kunnen tappen. Kan met de ene hand de pinole bedienen, en met de andere hand het werkstuk vasthouden, en met de voeten linksom en rechtsom draaien met een mooi rustig toerental dat ook rustig aanloopt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Taparm

Bericht door Damocles »

Ik heb ook een tap mode op mijn kolomboor gezet. In tap mode draait die altijd links behalve als de pedaal wordt ingedrukt. Werkt goed tot M8 met boorkop. Groter met een grote tapkop tot M12- M16.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Taparm

Bericht door diepchess »

Hoe stel je diepte in dat getapt dient te worden of is dat op het timmermans oog?
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Taparm

Bericht door skillalot »

Diepte is op t oog. Maar 95% van wat ik doe is toch doorlopende gaten.
Heb ook nog een tapkop die stopt als de tap te ver vooruit loopt op de kop. Dus diepteaanslag op de kolomboor en dan zit je altijd goed. En zodra je weer omhoog beweegt draait ie om en loopt ie 2x zo snel terug. Werkt ook goed, maar gaat wel iets wilder. Wisselt ineens van draairichting met een klap. Met freq.regelaar gaat wat rustiger.

Ik moet nog een nieuwe boorkop bestellen, die hierbij zat slingert. Bestel denk ik een albrecht.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Taparm

Bericht door janplastiek »

bij een taparm zitten daarvoor in de wisselbare houders slipkoppelingen in die je kan instellen zodat de koppeling doorslipt al er een te grote kracht op de tap komt bvb als de tap tegen de bodem van het te tappen gat komt.
Breek de dag, frees een lijntje.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Taparm

Bericht door diepchess »

Coole ombouw van die kolomboormachine. Iets wat links omdraait en als je met voet pedaal indrukt rechts omdraait is ook geniaal idee overigens. Helaas ontbreekt mij de tijd voor zo'n ombouw.

Voordeel bij zo'n kolomboormachine is natuurlijk dat je ook heel wat lengte hebt om makkelijk objecten vast te zetten.

Tappen hier is natuurlijk alleen voor blinde gaten in langere objecten, want wat al onder de freesmachine(s) past qua hoogte, daar is al andere oplossing voor natuurlijk.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Taparm

Bericht door skillalot »

Zoveel tijd kost zo'n ombouw niet, dat is echt onzin.
Frequentieregelaar er op, paar knoppen en een voetpedaal aansluiten. 2 avondjes en je bent klaar.
Bij mij duurde het iets langer omdat ik eerst een andere regelaar had, enkelfase, maar toen had de motor totaal geen kracht, dus daarna ombouw naar 3fase.

Dubbel voetpedaal lijkt me stuk handiger als een enkele om draairichting om te draaien. Kan nu heel gecontroleerd nog even een paar gangen erbij zetten. Voet los en alles staat stil.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Taparm

Bericht door serum »

er zijn ook tapkoppen voor op een kolomboormachine; ik heb deze ooit in actie gezien met een instelbaar koppel en omkeerinrichting. (is een compact dingetje wat je zo in bv een mt2 houder zet)

Zet je druk, draait hij rechtsom, laat je de druk los, draait hij op dubbele snelheid linksom.

https://www.youtube.com/watch?v=W_tkCZgNutI

Dit is dan wel een leuk exemplaar, zo op het oog;

https://www.vdhbv.nl/toebehoren/metaalb ... nrichting/
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Taparm

Bericht door spinningwheels »

Zo,n arm is wel heel makkelijk, zit je er niet mee dat je alles in een klem goed moet uitlijnen voor ieder gat.
zou niet zo,n bami ding kopen, dan nog liever een ding van 30 jaar oud van een goed merk voor dezelfde centen
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Muis
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 jul 2011 22:11
Locatie: Sneek

Re: Taparm

Bericht door Muis »

Een dubbel voetpedaal is niet nodig ( althans bij mij niet) normaal draait de machine rechtsom voor booren.
Voor linksom draaien trap ik op het voet pendaal.

Gr. Ût Snits
Best leuke hobby... Kost alleen veel vrije tijd
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Taparm

Bericht door javanree »

Zo'n taparm is geweldig voor productiewerk, enige nadeel is dat ze geen goede standtijd monitoring doen.
Maar bij een elektrische kun je natuurlijk iets van een amperemeter in de motor aansluiting stoppen, als je dan na X gaten ziet dat de stroom oploopt bij het tappen weet je dat de tap bot wordt.

Ze zijn er (van onder andere CMA) ook hydraulisch, die werken geweldig voor grotere gaten (M12 was geen probleem)

Kijk eens op http://www.robertspeck.com/machine-tools_tapping.htm
Plaats reactie